Mötande bilar slänger på helljus

Helljus får endast användas när det är mörkt, och om vägen inte har någon belysning. Och man ska blända av när man får mötande, eller kör igenom bebyggelse (som inte har belysning på vägen) för att inte riskera att blända någon....Och lysen på cykel ska användas när vägbelysningen slår igång.

Helljus får även användas om vägbelysningen är otillräcklig. Något om att man inte får köra med helljus i bebyggelse har jag inget minne av men det var några år sen jag tog körkort. Sunt förnuft är bäst och det är bättre att blända än att köra på trafikanter som saknar lyse.

Helljus

Helljus är bilens starkaste lysen. Använd dem så ofta du kan när det är mörkt ute. Eftersom helljusen är så starka, kan de blända andra trafikanter. I följande fall är det förbjudet att använda helljus:
•När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).
•När du ligger nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna).
•När vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor.

http://korkortonline.se/teori/lysen/

Man får alltså i princip använda helljus när man vill sålänge det inte stör några andra fordonstrafikanter.

JT skrev:
-------------------------------------------------------
> > Helljus
>
> Helljus är bilens starkaste lysen. Använd dem så ofta du kan när det är mörkt ute. Eftersom
> helljusen är så starka, kan de blända andra trafikanter.
> I följande fall är det förbjudet att använda helljus:
> •När mötande fordon är så nära att föraren kan bländas (gäller även tåg, spårvagn och fartyg).
> •När du ligger nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna).
> •När vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor.
>
> http://korkortonline.se/teori/lysen/
>
> Man får alltså i princip använda helljus när man vill sålänge det inte stör några andra
> fordonstrafikanter.

Ja förutom när du ligger så nära bakom ett annat fordon (föraren bländas genom speglarna)eller när vägen är tillräckligt belyst av dagsljus eller gatulyktor. Då får man inte ha helljuset på, typ. Så i princip kan man nästa säga att man inte får använda helljuset när man vill utan bara när det inte bländar/stör andra trafikanter och/eller när det är ljust ute eller det om finns tillräcklig belysning typ i bebyggelse.

Pebben skrev:
> JT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > > Helljus
> >
> > Helljus är bilens starkaste lysen. Använd dem
> så ofta du kan när det är mörkt ute. Eftersom
> > helljusen är så starka, kan de blända andra
> trafikanter.
> > I följande fall är det förbjudet att använda
> helljus:
> > •När mötande fordon är så nära att
> föraren kan bländas (gäller även tåg,
> spårvagn och fartyg).
> > •När du ligger nära bakom ett annat fordon
> (föraren bländas genom speglarna).
> > •När vägen är tillräckligt belyst av
> dagsljus eller gatulyktor.
> >
> > http://korkortonline.se/teori/lysen/
> >
> > Man får alltså i princip använda helljus när
> man vill sålänge det inte stör några andra
> > fordonstrafikanter.
>
> Ja förutom när du ligger så nära bakom ett
> annat fordon (föraren bländas genom
> speglarna)eller när vägen är tillräckligt
> belyst av dagsljus eller gatulyktor. Då får man
> inte ha helljuset på, typ. Så i princip kan man
> nästa säga att man inte får använda helljuset
> när man vill utan bara när det inte
> bländar/stör andra trafikanter och/eller när
> det är ljust ute eller det om finns tillräcklig
> belysning typ i bebyggelse.

Jaha?? Och det tycker du inte framgick tillräckligt klart i inlägget från JT?

aahlborg skrev:
> Helljus får även användas om vägbelysningen
> är otillräcklig. Något om att man inte får
> köra med helljus i bebyggelse har jag inget minne
> av men det var några år sen jag tog körkort.
> Sunt förnuft är bäst och det är bättre att
> blända än att köra på trafikanter som saknar
> lyse.

Precis.. Jo det är för att boende inte ska störas, inte så trevligt med en massa bilar som lyser in i ditt hus. Men ofta så har bebyggelse gatbelysning, så alltså ska man inte ha helljus.

Bengt-re sa:
Spacekitty sa:
Jag har hittat botemedel mot helljusmarodörer och blinkmonglon. Lupine Betty med 5000 riktiga lumen ger omedelbart effekt.

Till dess du möter en psykopat med en AK-47...

Det blir också effektfullt. Fast psykopater med AK47 är nog ganska ovanliga i trafiken. Jag tror det är större risk att bilisten blir bländad, vinglar till med bilen och kör på dig.

Jag tycker det vore bra med en lag om avbländat ljus för alla i trafiken, även cyklister.

Jag har de senaste året åkt mer bil än jag gjort tidigare. En reflektion:
Man ser uruselt sin omgivning när man sitter i en bil under mörka förhållanden. När man går/cyklar ser man mycket bättre. Det finns något som känns väldigt fel i detta. "Bilistnormen" gör ju då att alla ska anpassa sig efter att vissa trafikanter ser dåligt. Istället för att lösa problemet (hur man nu skulle göra det vet jag inte riktigt. Självkörande bilar kanske)

Det här är också bara en reflektion, ingen färdig åsikt. Jag tycker reflexer är bra, men: När jag någon gång råkat vara ute och gå utan reflexer är jag medveten om det och ser då till att inte bli påkörd. Går ner i diket om det kommer en bil t.ex. Ändå bländar/blinkar bilen trots att risken för olycka är noll.

Appel sa:
Man ser uruselt sin omgivning när man sitter i en bil under mörka förhållanden. När man går/cyklar ser man mycket bättre. Det finns något som känns väldigt fel i detta. "Bilistnormen" gör ju då att alla ska anpassa sig efter att vissa trafikanter ser dåligt. Istället för att lösa problemet (hur man nu skulle göra det vet jag inte riktigt. Självkörande bilar kanske)

Det här är också bara en reflektion, ingen färdig åsikt. Jag tycker reflexer är bra, men: När jag någon gång råkat vara ute och gå utan reflexer är jag medveten om det och ser då till att inte bli påkörd. Går ner i diket om det kommer en bil t.ex. Ändå bländar/blinkar bilen trots att risken för olycka är noll.

Hur vet du om bilisten vet att du vet hur dåligt du syns utan reflex och att dikesbesöket är på eget initiativ? Jag tycker inte heller det är rätt att trycka på med helljus när andra trafikanter siktas men i detta fall kan det vara så att du uppfattas som en vild känguru beredd att hoppa ut i vilken sekund som helst.

Appel sa:

Jag kör ibland med helljus väldigt länge om jag möter en gående utan reflexer eller med t.ex. reflexband runt benen om det är mörkt ute, det är för att jag vill se hur personen beter sig och inte riskera att denne ev. snubblar ut i trafiken. det är inte för att vara elak, utan för att jag inte vill köra på dig.

Trådarkeologi :) Kan konstatera att "du har glömt lyset på"-kommentarerna har upphört så här 4 år senare.
johan44 sa:
poängen är att lyse gör färden säkrare även dagtid. Det insåg tyskarna under andra världskriget, Sverige lagstiftade om lyse på dagen för bilar 1977 och vem vet, en vacker dag kanske man inte får konstiga kommentarer om att man glömt lyset på på sin cykel på dan :)

emmer sa:
Duger inte den vi har?
Fast det är klart: Ingen följer ju den så en skärpt straffsats kanske vore på sin plats.

Jo, det vore nog bra om man förtydligade/poängterade att random XXL-lampa är jäkligt bländande, tror inte att dom flesta har koll på det.
Särskilt om den är riktad upp i himlen istället för på marken framför cykeln.

Även om vi har en lag som säger att vi ska blända av så verkar många bilister tro att det inte gäller för deras moderna bil med avbländningsautomatik, den fungerar inte på cyklister och gående och då verkar bilisten tro att det är ok att bara köra på utan att manuellt justera sin belysning.

Vi cyklister kan ju ha hur starka lampor som helst. Det viktiga är att dom riktas ganska mycket nedåt. Typ 1,5 m framför.

Senast ändrad:
Spacekitty sa:
Även om vi har en lag som säger att vi ska blända av så verkar många bilister tro att det inte gäller för deras moderna bil med avbländningsautomatik, den fungerar inte på cyklister och gående och då verkar bilisten tro att det är ok att bara köra på utan att manuellt justera sin belysning.
Den fungerar knappt mot bilar heller tycker jag. Lätt att avslöja en sådan bil mot någon som bara glömt helljuset eftersom automatiken reagerar blixtsnabbt när jag blinkar tillbaka med helljuset..

Man behöver inte blända av för gående.

Tyvärr kör alldeles för många cyklister med alldeles för dålig belysning. En del kör med framlampa monterad nere på ena gaffelbenet så det inte syns mer än på ena sidan och andra har pyttesmå lampor som knappt lyser upp sig själv.

Klart plus om folk vrider ner lampan så att den lyser upp marken framför cykeln,
men det finns inget som slår en lampa som är StVZO godkänd.

Rattnalle sa:
Spacekitty sa:
Den fungerar knappt mot bilar heller tycker jag. Lätt att avslöja en sådan bil mot någon som bara glömt helljuset eftersom automatiken reagerar blixtsnabbt när jag blinkar tillbaka med helljuset..

Tyvärr tvärt om på min bil. Nästan lite för känslig. Är det en upplyst cykelväg 10 meter från bilens vägbana så bländar ju min bil av, fast att vägbanan jag kör på är tvärmörk :-)

Kör bil och sätter på helljus ofta nuförtiden när jag börjar se några konturer av människor på sidorna av vägen.

Man kan se två konturer vid vägkanten, tänder man helljus och så kan en tredje kontur dyka upp.

sätt på en lampa på din cykel så bländar jag av när jag ser dig. har du ingen lampa eller reflexer så syns du inte och du är inte värd att blända av för.
Har du inte ställt in din lampa korrekt utan du åker runt med 3miljarder lumen i riktning mot mina ögon så kommer jag sätta på mitt helljus i protest tillbaka. för att du förhoppningsvis ska ta en titt i spegeln när du kommer hem och se att ''ojfan! jag måste ju blända allt och alla med den här j**** lampan''och ställa in den korrekt.

Visa respekt i trafiken och tänk en gång extra. Jag är både cyklist och bilist. Lika livrädd att bli påkörd av bilar när jag cyklar som jag är livrädd för att köra på någon som jag inte ser.

Pryllan sa:
sätt på en lampa på din cykel så bländar jag av när jag ser dig. har du ingen lampa eller reflexer så syns du inte och du är inte värd att blända av för.
Har du inte ställt in din lampa korrekt utan du åker runt med 3miljarder lumen i riktning mot mina ögon så kommer jag sätta på mitt helljus i protest tillbaka. för att du förhoppningsvis ska ta en titt i spegeln när du kommer hem och se att ''ojfan! jag måste ju blända allt och alla med den här j**** lampan''och ställa in den korrekt.

Visa respekt i trafiken och tänk en gång extra. Jag är både cyklist och bilist. Lika livrädd att bli påkörd av bilar när jag cyklar som jag är livrädd för att köra på någon som jag inte ser.

Det är därför man ska ha separat helljus (som man kan blända av blixtsnabbt direkt vid möte, och inte genom att hålla inne nån knapp 3 sekunder...) och halvljus även på cyklar! Men det får man ju knappt säga på det här forumet!

:()

Cykelljus får inte vara bländande om man riskerar att blända någon (bilist, cyklist eller gående etc) och alla som skiter i det borde få en smocka...

Antar att många här på happyride är 40 plus för det var väldigt vad det var vanligt med dåligt mörkerseende här. Jag tycker halvljus fungerar perfekt i tätort, om det inte skulle göra det får jag anpassa farten istället som en ansvarsfull bilist bör göra. Det är dessutom trafikfarligt att slå på helljus om man misstänker att man har en mötande cyklist framför sig.

Spacekitty sa:

Avbländningsautomatik är rent ut sagt ett jävulens påfund!! Känner inte av ex. cyklister, men en gårdslampa från ett närliggande hus bländande den av för??
Dessutom hinner de ALDRIG med att blända av vid möte med annan bil vid backkrön vilket resulterar i att man blir bländad varje gång detta inträffar!
Råder alla att stänga av detta och använda spaken istället, inte direkt jobbigt, lite aktiv bilkörning håller en dessutom mer skärpt!

Nisse 40+ sa:
Spacekitty sa:

Avbländningsautomatik är rent ut sagt ett jävulens påfund!! Känner inte av ex. cyklister, men en gårdslampa från ett närliggande hus bländande den av för??
Dessutom hinner de ALDRIG med att blända av vid möte med annan bil vid backkrön vilket resulterar i att man blir bländad varje gång detta inträffar!
Råder alla att stänga av detta och använda spaken istället, inte direkt jobbigt, lite aktiv bilkörning håller en dessutom mer skärpt!

+1

Jag har en XC70 av sista årsmodell och är förvånad att de ens levererar det som en funktion. Jag stängde av automatiken ganska snabbt.

När jag tog körkort (före 1998) blev jag lärd att man inte behövde blända av för varken tåg ("de kan ju inte köra av vägen") eller fotgängare. Det där med tåg kan dock ha varit en körskollärare som hade egna åsikter då även Vägtrafikkungörelse (1972:603) säger att man måste blända av "vid möte med spårbundet trafikmedel eller fartyg som föres längs vägen".

Säger som andra - om de andra trafikanterna saknar belysning och/eller reflexer så ser jag till att använda det ljus som ger mig tillräcklig överblick över situationen. Är det mörkt och blött så syns man inte som fotgängare/cyklist om man inte har ordentligt med reflexer. Jag tycker dessutom ofta att reflexer syns bättre än lampor.

Hur som helst - jag gillar ordentliga källor och körkortstest på nätet ser jag som lite onödiga att referera till.

Trafikförordning (1998:1276)
70 § Vid färd på väg med bil, traktor b, motorredskap klass I, tung terrängvagn, motorcykel eller moped klass I ska helljus användas, när förarens synfält med hänsyn till fordonets hastighet annars inte är tillräckligt för att fordonet ska kunna föras säkert.

Helljus får inte användas
1. på sträcka där vägen är tillfredsställande belyst,
2. på sådant avstånd från ett mötande fordon att dess förare kan bländas,
3. vid möte med ett spårbundet trafikmedel eller ett fartyg som förs längs vägen, om risk för bländning kan uppstå, eller
4. på ringa avstånd bakom ett annat fordon.
Förordning (2015:929).

https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...mling/trafikforordning-19981276_sfs-1998-1276

Senast ändrad:
m3lk3r sa:
Antar att många här på happyride är 40 plus för det var väldigt vad det var vanligt med dåligt mörkerseende här. Jag tycker halvljus fungerar perfekt i tätort, om det inte skulle göra det får jag anpassa farten istället som en ansvarsfull bilist bör göra. Det är dessutom trafikfarligt att slå på helljus om man misstänker att man har en mötande cyklist framför sig.

När man är 40 behöver man dubbelt så mycket ljus som en 20-åring. Vid 50 behöver man ytterligare en fördubbling.

Vissa tätortssträckor är dåligt belysta. I torsdags upptäckte jag, tack vare ett helljusblink, att en svartklädd person gick på fel sida av vägen.

ForesterGuy sa:
m3lk3r sa:

När man är 40 behöver man dubbelt så mycket ljus som en 20-åring. Vid 50 behöver man ytterligare en fördubbling.

Vissa tätortssträckor är dåligt belysta. I torsdags upptäckte jag, tack vare ett helljusblink, att en svartklädd person gick på fel sida av vägen.

Jo, äldre borde köra långsammare men det har de sällan vett till

Tillbaka
Topp