Motioner om att förbjuda död vinkel

Mondainai

Medlem
Det är idag 100% möjligt att förbjuda döda vinklar. Fråga ditt AI-verktyg. Den sprutar ut sig möjligheter. Kostnaden har jag ingen aning om, men att hindra folk från att köra snabbare än 30 km/h utan att vara blinda i vissa vinklar tycker jag verkar som en bra investering.

Det närmaste jag hittar bland motioner är från Rikard Nordin från Centerpartiet: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen.../forslag-for-okad-cyklism-i-sverige_h4023060/ Dock endast för "tyngre fordon".

Miljöpartiet nämner det i en gammal motion, men utan förbud som krav: https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...-cykel-och-halsa_gx02t536/html/#_Toc246318377

Finns det nån mer motion som jag missat?

Hur ska det gå till i praktiken? Ska det gälla även så kallade veteranbilar? Hur ska du koppla in eventuell kamera och tillhörande skärmar/larm/AI-system i en gammal Volvo 240 som knappt har någon elektronik som det är mer än blinkers, lampor och cigarettändare? Vem ska stå för kostnaden? Om vi inför denna regeln för tunga fordon, ska vi förbjuda lastbilar från Polen då som inte uppfyller kraven? Eller kommer dessa lastbilar och transportbolag istället att välja bort transporter till Sverige? Vad hade det fått för konsekvenser? Har inga siffror för att backa upp det, men det känns som att snittåldern på en bil i Sverige ligger någonstans mellan 2005 - 2015. Det är en hel del fordon som kommer påverkas alltså.

Men bra idé absolut. Om den går att genomföra. Sen är det alltid upp till människan bakom ratten att faktiskt se till att inte köra på någon ändå. Var ju någon lastbil som körde över en cyklist i Stockholm där speglarna för att se just cyklisten i den exakta position hon befann sig i var felinställda. Han åkte inte dit för det. Föraren kan ju också ha struntat i att kolla i speglarna, eller missat det i stressen. Även höger blinkers var ur funktion i det fallet vilket också bidrog till dödsfallet.

Ett bättre förslag är att begränsa tung trafik inne i städer till tex nattetid som i andra europeiska huvudstäder. Eller förbjuda stora amerikanska bilar.

För vilket fordon gör du hellre en ”over the bar” krock in i sidan på här nedan?
IMG_1330.webp

IMG_1328.webp

Eller blir påkörd bakifrån av?
IMG_1329.webp

Dåliga exempel, men nästa gång du ser en amerikansk pickup fundera på hur det skulle vara att krocka med den jämfört med en vanlig SAAB.

Såhär många barn kan sitta framför bilen utan att synas, och dom har bara blivit större sedan dess:
IMG_1326.webp

Detta kräver också noll teknik att införa.

Bilagor

• IMG_1324.webp
    IMG_1324.webp
    60 KB · Besök: 41
Hur ska det gå till i praktiken? Ska det gälla även så kallade veteranbilar? Hur ska du koppla in eventuell kamera och tillhörande skärmar/larm/AI-system i en gammal Volvo 240 som knappt har någon elektronik som det är mer än blinkers, lampor och cigarettändare? Vem ska stå för kostnaden? Om vi inför denna regeln för tunga fordon, ska vi förbjuda lastbilar från Polen då som inte uppfyller kraven? Eller kommer dessa lastbilar och transportbolag istället att välja bort transporter till Sverige? Vad hade det fått för konsekvenser? Har inga siffror för att backa upp det, men det känns som att snittåldern på en bil i Sverige ligger någonstans mellan 2005 - 2015. Det är en hel del fordon som kommer påverkas alltså.
Det där är ju faktiskt endast bilförarens/fordonsägarens problem om hen nu absolut vill framföra bilen i trafik. Och beträffande tunga fordon ligger det redan på EU-nivå så även polska, eller vem vi nu råkar ha fördomar mot, lastbilar omfattas av kraven.

Det där är ju faktiskt endast bilförarens/fordonsägarens problem om hen nu absolut vill framföra bilen i trafik. Och beträffande tunga fordon ligger det redan på EU-nivå så även polska, eller vem vi nu råkar ha fördomar mot, lastbilar omfattas av kraven.
Bilföraren/ägaren sitter säkert i sin skyddade plåtbur. Den som drabbas av eventuella problem är fotgängare, cyklister och andra bilister med rimliga och säkra (även för andra) bilar som blir påkörda eller krockar med dessa fordon.

Bilföraren/ägaren sitter säkert i sin skyddade plåtbur. Den som drabbas av eventuella problem är fotgängare, cyklister och andra bilister med rimliga och säkra (även för andra) bilar som blir påkörda eller krockar med dessa fordon.
Absolut. Ytterst handlar det om infrastruktur och en ändring av den mentaliteten som alltid sätter bilismen före alla andra trafikslag, inkluderande såna som fortfarande kan använda sina ben.

Bättre att fördubbla skatten på de lätta lastbilar och personbilar som ligger över medelvikten för årets bilmodeller. Och ständigt håna SUV som biltyp.
Ja att håna företeelser brukar ju få folk att sluta med en gång, det vet ju alla. Det är därför det är så tomt på SUVar på gatorna, de har ju hatade från dag ett.

våga straffskatta, jag tycke det ska kosta multum att köra pickups som tar jätte stor plats, har V8 motorer och är farliga att krocka med både som förare av mindre bil och som fotgängare eller när man kör lättare fordon med dåligt eller inget skalskydd

fantastiskt nog är det i min bransch (hantverkare) inte helt ovanligt att mindre firmor kör med gigantiska Amerikanska bilar som firmabilar även om dom är betydligt sämre än en klassisk skåpbil. Det borde kosta betydligt mer än idag

förbud är nog mindre effektivt, it’s the economy, stupid

våga straffskatta, jag tycke det ska kosta multum att köra pickups som tar jätte stor plats, har V8 motorer och är farliga att krocka med både som förare av mindre bil och som fotgängare eller när man kör lättare fordon med dåligt eller inget skalskydd

fantastiskt nog är det i min bransch (hantverkare) inte helt ovanligt att mindre firmor kör med gigantiska Amerikanska bilar som firmabilar även om dom är betydligt sämre än en klassisk skåpbil. Det borde kosta betydligt mer än idag

förbud är nog mindre effektivt, it’s the economy, stupid
Har sett en del sådana och får erkänna att jag funderat på om det finns något praktiskt skäl till att ha det. Är väl bra markfrigång, men hur ofta är det ett reellt problem?

Förstår inte riktigt vad vi ska förbjuda. Kan vi inte förbjuda att folk inte ser bakåt när de går i cykelbanan? Om vi lagstiftar om att alla måste ha ögon i nacken så vore det toppen!

(Om du menar att alla nya bilar borde ha döda-vinkeln-varning så håller jag med. Känns vettigare att bilen håller emot om man försöker svänga med någon i döda vinkeln än som idag - att den inte låter en köra över mittlinjen. Svänga med någon i döda vinkeln är ju alltid en dålig idé. Köra över mittlinjen är bara en dålig idé ibland). Sedan tycker jag det vore ännu bättre om bilar konstruerades bättre från början. Läste att tunga bilar (minns ej exakt) är dubbelt så säkra som små lätta. För den i bilen. 16x dödligare för den man krockar med.

Har sett en del sådana och får erkänna att jag funderat på om det finns något praktiskt skäl till att ha det. Är väl bra markfrigång, men hur ofta är det ett reellt problem?
Penisförlängning eller allmänna attitydproblem. Såna jättepickisar är gravt överrepresenterade när det gäller att lägga sig 1 meter bakom när man själv håller hastighetsbegränsningen. Förmodligen nåt fel i huvudet som gör att man måste ta ut sina aggressioner på oskyldiga människor i sin omgivning.

Huvudsakliga anledningen att många kör det som firmabil är väl att man får dra hela momsen på en pickup (eller annan lätt lastbil. Men dom är sällan lika tuffa)

Huvudsakliga anledningen att många kör det som firmabil är väl att man får dra hela momsen på en pickup (eller annan lätt lastbil. Men dom är sällan lika tuffa)
För en som inte är insatt i momsregler vad gäller firmabilar - man får dra av momsen för ett fordon som om (enligt ovan) är mindre lämpat än klassisk skåpbil som firmabil, men man får inte dra av momsen för en skåpbil? Om det stämmer måste det antingen vara en oönskad bieffekt av regelverket (och en som borde fixas) eller så har någon tänkt rejält tokigt.

Eller

För en som inte är insatt i momsregler vad gäller firmabilar - man får dra av momsen för ett fordon som om (enligt ovan) är mindre lämpat än klassisk skåpbil som firmabil, men man får inte dra av momsen för en skåpbil? Om det stämmer måste det antingen vara en oönskad bieffekt av regelverket (och en som borde fixas) eller så har någon tänkt rejält tokigt.

Ett fordon som är registrerat som lätt lastbil och som har en diagonal luftspalt mellan kupe och lastutrymme får du lyfta full moms på vid leasing och/eller köp.
Säger google. Alltså pickis men inte "man with a van"-lastbil
Edit: det går också att lösa genom en rejält tung bil. För tunga lastbilar måste inte ha luftspalt. Men då krävs ju annat körkort.
Prio ett när man sätter skatteregler i Sverige är väl att ingen skall kunna utnyttja systemet utan att beskattas hårt. Det är viktigare än miljö och annat. Då blir det så här.

Senast ändrad:
Jag antar att någon form av analys av effekterna görs när denna typ av regler ska införas. Känns som att antingen har någon tyckt att resultatet faktiskt är rimligt i detta fall eller så finns hyggligt allvarliga brister i analysen.

Jag antar att någon form av analys av effekterna görs när denna typ av regler ska införas. Känns som att antingen har någon tyckt att resultatet faktiskt är rimligt i detta fall eller så finns hyggligt allvarliga brister i analysen.
Eller så är analysen korrekt men utifrån andra prioriteringar av effekterna. Där miljö mm är underordnat.

Ja att håna företeelser brukar ju få folk att sluta med en gång, det vet ju alla. Det är därför det är så tomt på SUVar på gatorna, de har ju hatade från dag ett.
Det funkade för regeringsunderlaget.
Och det handlar om att vara ihärdig. Tror du vi fick sekularisering utan hån?

Måste vara en regel som inte åldrats. Den motivation jag hört var att en vanlig caddy ganska enkelt kan användas som privat bil. Något som syns. Många caddy’s med bilbarnstol i. En bil med luftspalt brukade nog vara typ stor volymskåpsbil eller flakbil. Inte lika fredande att köra runt med privat.
IMG_8229.webp

Idag behöver den regeln nog skrivas om. Tex byggde ju Idre skåp en bil med luftspalt (under en gummi-flärp) som ägarna sedan rekommenderades att lägga igen med någon typ av fogmassa. Har jag hört.
IMG_8231.webp

Men det finns mycket i skattelagen som inte är optimalt. Tyvärr verkar man inte vilja lösa så många problem. Gissningsvis svårt politiskt. Tyvärr.

Hela ursprunget att amerikaner kör runt i stora pickuper ska för övrigt ha med en skatteregel i usa att göra där de klassades som arbetsfordon och därmed kunde lyx-utrustas men pga någon skattelättnad säljas mycket billigare än en lika välutrustad personbil.

Bilagor

• IMG_8228.webp
    IMG_8228.webp
    158.8 KB · Besök: 31
Senast ändrad:
Första inlägget är bla två motioner från riksdagen...
Som jag tolkade ditt inlägg var det sarkastisk kritik på partinivå. Typisk möjlig ingångspunkt för trådurspårning. Nämnandet av de två motionerna kändes som inte på samma sätt som ett partipolitiskt ställningstagande.

Som jag tolkade ditt inlägg var det sarkastisk kritik på partinivå. Typisk möjlig ingångspunkt för trådurspårning. Nämnandet av de två motionerna kändes som inte på samma sätt som ett partipolitiskt ställningstagande.
skulle hänt förr eller senare, mitt inlägg var ju oxå politiskt med ”straffbeskattning ” osv. (Är jag miljöpartist då?) vänta på moderatorerna och se så behöver man inte känna att det patrullerar poliser i tråden?

skulle hänt förr eller senare, mitt inlägg var ju oxå politiskt med ”straffbeskattning ” osv. (Är jag miljöpartist då?) vänta på moderatorerna och se så behöver man inte känna att det patrullerar poliser i tråden?
Forumreglerna säger ju att det ska rätt mkt till för att en moderator ska gå in och styra upp saker. Om det sker har tråden typiskt spårat ur rejält. Min tanke med kommentaren, som jag själv i alla fall tycker var rätt försiktig, var att försöka avstyra en potentiell urspårning.

Känns svårt att förbjuda en vinkel? Men om det går skulle jag vilja förbjuda alla synvinklar som är spetsiga också!

Du ska ha uppsikt i den döda vinkeln redan idag. Jag har döda-vinkel-varnare på min bil idag, jag har aldrig varit med om att den missat något men skulle ändå inte lita på den i skarpt läge, tex om jag skulle korsa en cykelbana. Jag vrider på huvudet.

Jag är lantis och där jag bor har vi mycket lite cykeltrafik jämfört med tex innerstan Stockholm. När jag kör inne i större städer är jag glad att jag inte gör det ofta. Filer, spårvagnar och enkelriktat stressar mig inte mycket, men trafikvolymen gör det. Om jag ska vara ärlig. Alla bilar, bussar, budbilar, cyklister och gångare. Och nu elsparkcyklar dessutom. Det är MYCKET att hålla reda på. Jag har förståelse för att det kan ske misstag, särskilt i samspel med trafikanter som inte är hjälpsamma och följsamma. Detta gäller oavsett hur jag färdas, bil, till fots, cykel.

Så mina fem cent. Bygg bättre infrastruktur, minska volymer, och hjälps åt. Att försöka lägga allt ansvar, i en rätt extrem trafiksituation, på ett trafikslag och sedan tro att ett tekniskt hjälpmedel ska lösa biffen tror jag inte på.

Fet pickis tar de på firman för att kunna ha den privat på älgjakten eller bara gasa runt på grusvägarna med. Det är för att det är coolt.
Och jag kan förstå dem.
Ungefär lika coolt som folk som går omkring bredbent och spänner sig på stan. Utstrålar mest värdelöshet tycker jag. Måste göra sig till för att de vet att de egentligen inte alls är coola. Funkar sådär.

Vet inte om det nämnts ovan. Men minns det som man tog fram glasdörrar på passagerarsidan för stadslastbilar. Detta efter det var många otäcka olyckor med högersvängande lastbilar och cyklister. Där kanske finns läge för lagstiftning om den inte redan är på plats. Kanske inte den döda vinkel som diskuteras här men en blindspot som borde gå att lagstifta emot för nya fordon (om den lagen inte redan finns).

Om man kan bygga in kameror, sensorer och tillräckligt väl analyserande mjukvara i en j-vla robotdammsugare för ett par tusenlappar så att den har järnkoll på omgivningen då är det väl inte för mycket begärt att nya bilar för 400k+ ska utrustas så att det blir svårare att köra ihjäl oskyddade trafikanter. Hur f*rbannat svårt kan det vara? Ren viljelöshet hos politiker och beslutsfattare.

Många som kör bil och lastbil i stan räknar inte med att bli omkörda på insidan. Ofta slarvar dom även med att blinka och att titta över axeln. I skåpbilar är det inte ens möjligt.
Därför tar man alltid en stor risk om man cyklar förbi på insidan där dom har möjlighet att svänga höger. Dödavinkelvarnare eller ej. Bättre att vänta 5 sekunder till man har passerat tvärgatan.
Ser jag att en bil som ligger precis framför mig blinkar höger cyklar jag ut i körbanan och passerar den på vänstersidan istället. Då behåller jag flowet och slipper bromsa.

Den vanliga cyklisten som dör i trafiken är väl fortfarande en helt vanlig icke-lycra-cyklist som väntar laglydigt på grönt ljus för att sen bli överkörd av en högersvängande lastbil. Svårt att följa alla kloka råd om att inte köra på insidan av större fordon när det är det större fordonet som kör ikapp dig.

Den vanliga cyklisten som dör i trafiken är väl fortfarande en helt vanlig icke-lycra-cyklist som väntar laglydigt på grönt ljus för att sen bli överkörd av en högersvängande lastbil. Svårt att följa alla kloka råd om att inte köra på insidan av större fordon när det är det större fordonet som kör ikapp dig.
Oftast är det nog tvärtom vid olyckor, dvs att cyklisten kommer ikapp bakifrån och därför inte upptäcks. Men ibland blir man ju iofs omkörd av nåt spånhuvud som skall svänga höger precis efter. Men det händer ganska sällan och inte av yrkeschaufförer. Enligt min erfarenhet i alla fall.

Oftast är det nog tvärtom vid olyckor, dvs att cyklisten kommer ikapp bakifrån och därför inte upptäcks. Men ibland blir man ju iofs omkörd av nåt spånhuvud som skall svänga höger precis efter. Men det händer ganska sällan och inte av yrkeschaufförer. Enligt min erfarenhet i alla fall.
De allra flesta gånger jag blivit utsatt för högersvängande fordon har det varit det större och snabbare fordonen som kommit ifatt och påbörjat en omkörning och sen börjat svänga höger. Särskilt ledbussar i linjetrafik är glada i att göra denna manöver. Men då kanske det är mitt problem att cykeln har en dödsvinkel ?

Och lite tråkig läsning
https://cykelmagasinet.se/du-foljer-trafikreglerna-och-straffas-med-doden/

Tillbaka
Topp