Motionslopp eller Tävling?

antebante

Ny medlem
Som arrangör till Malmö Velo Classic funderar jag
på om det går att arrangera ett motionslopp som
är sanktionerat tillsammans med en cykelklubb.

Tidigare har vi, av SCF, blivit klassat som "tävling"
trots att vi är ett motionslopp.

Det man tidigare har framfört är att det är en
"tävling" då följande två kriterier är uppfyllda.
* Gemensam start
* Resultatlista

När jag nu följer andra lopp, t ex motionsloppet
Göteborgsgirot som SCF själva anordnar undrar jag
vad som egenligen gäller.
Där hade man gemensam start, om jag förstått det korrekt.
Dessutom har man en resultatlista i resultatordning.

Motionslopp: http://goteborgsgirot.expressen.se/loppen/stadsloppet#.UaNVktiyraE
Leaderboard / Resultat i resultatordning: http://goteborgsgirot.r.mikatiming.de/2013/?pid=leaderboard
Delarrangör: http://goteborgsgirot.expressen.se/om-girot#.UaNZn9iyraE

Förra året klassades Malmö Velo Classic som tävlingslopp för att vi
länkade till tider från Mikatiming. Fast när SCF gör det är det
motionslopp.

Någon som har idéer på vad som egentligen gäller och var man
hittar regelverket?

Anders Sjöberg

Jag har frågat SCF och får inte riktigt ett korrekt svar, förutom att man inte får ha resultatlista online. Fast det gäller i o f s inte SCF...

Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Börja med att se över säkerheten.

På vilket sätt är resultatlistan en säkerhetsrisk i ett av fallen?

Skit i SCF. Upplys däremot era deltagare om hur SCF agerar och uppmana dem som har tävlingslicens att ange ett alias som kan presenteras i resultatlistan.

---

Anmälan
Förnamn: Kalle
Efternamn: Anka
Alias: Stål-kalle

...

Jag vet inget om detta egentligen, men fattar ändå att Miss Lycka hänvisar till säkerheten på banan.

Körde liksom flera andra här RV för en dryg vecka sedan. Det är ju också ett motionslopp men dom har ju gemensam start, om än i grupper, tidtagning medelst chip samt resultatlista och en hel del säkerhetstänk med mc-ordonnanser, flaggvakter etc.

Men jag vet inget som sagt.

H. skrev:
> Skit i SCF. Upplys däremot era deltagare om hur
> SCF agerar och uppmana dem som har tävlingslicens
> att ange ett alias som kan presenteras i
> resultatlistan.
>
> ---
>
> Anmälan
> Förnamn: Kalle
> Efternamn: Anka
> Ort: Ankeborg
> Alias: Stål-kalle
>
> ...

Det drar nog många licensierade åkare...

@Anders: Vem på SCF har du pratat med?

//O

McOla skrev:
> Det drar nog många licensierade åkare...

Fungerar utmärkt på DH-tävlingar iaf. Det är ju ändå ett motionslopp, vilket innebär att majoriteten av deltagarna kör för att tävla mot sig själva eller sina närmsta vänner, inte för att hamna på någon nationell ranking.

@McOla - tyvärr var jag ouppmärksam och noterade inte namnet. Fast en trevlig kille med en dialekt en bit norr om Stockholm. Jag förstod allt han sade och han var mycket saklig. Dock fick jag aldrig helt klart vad som gör att SCF i efterhand klassar vissa motionslopp som tävlingslopp och vissa inte. Det verkar som det är så att så länge motionsloppen är sanktionerade av SCF så får de kallas motionslopp oavsett. Men är de osanktionerade så kallas de tävlingslopp. Men den tolkningen finns inte stöd för någonstans. Själv har jag inget emot att anordna tillsammans med en cykelklubb om det går att få en sanktion och genomföra enligt reglerna. Men att ansöka om sanktion och erkänna att man följer vissa regler - för att sedan ändå strunta i dem (gemensam start och resultat online (oavsett hur det sorteras)) - det tycker jag är löjligt. Kan ju ändå bli klassad som tävling då det inte verkar finnas några fasta regler.

Hur mycket tjänar ni på att få det sanktionerat av SCF? Hur mycket kommer det kosta er att få det sanktionerat av SCF?

Om kostnad > förtjänst --> Strunta i det.

Det är kanske jag som missförstår, men gemensam start och resultatlista - är det inte rätt uppenbart att det är en tävling, sanktionerad eller ej?

Jag skulle tro att det idag är mycket svårt att hitta en någorlunda seriös motionär som inte har en riktigt bra cykeldator, sannolikt med GPS, pulsmätning och hela baletten. Något behov av tidtagning som service från arrangören föreligger knappast.

KentS skrev:
> Det är kanske jag som missförstår, men gemensam
> start och resultatlista - är det inte rätt
> uppenbart att det är en tävling, sanktionerad
> eller ej?

Göteborgsgirot var ju tydligen motionslopp med masstart och resultatlista, så svaret måste nog bli "nej" på den frågan.

Fast om jag ska vara riktigt ärlig är det kanske varningar och utredning på gång om Göteborgsgirot? Någon licenserad som cyklade Göteborgsgirots stadslopp och vet om det är varningar på gång?

TBone skrev:
> KentS skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Det är kanske jag som missförstår, men
> gemensam
> > start och resultatlista - är det inte rätt
> > uppenbart att det är en tävling, sanktionerad
> > eller ej?
>
> Göteborgsgirot var ju tydligen motionslopp med
> masstart och resultatlista, så svaret måste nog
> bli "nej" på den frågan.

På vilket sätt tycker du det var ett motionslopp? Fanns det inga som tävlade om att försöka komma först i mål? Är det ingen tävling så kan man ha fri start och det behövs absolut ingen tidtagning.

Det handlar snarare om en monopolists fastklamrande vid monopolet. Allt motiverat med UCIs paragraf.

Motsvarande situation i USA slutade med att förbundet där hade den goda smaken att inte varna och utesluta licensierade tills vidare.

KentS skrev:
> TBone skrev:
> -----
> > KentS skrev:
> >
>
> > -----
> > > Det är kanske jag som missförstår, men
> > gemensam
> > > start och resultatlista - är det inte rätt
> > > uppenbart att det är en tävling,
> sanktionerad
> > > eller ej?
> >
> > Göteborgsgirot var ju tydligen motionslopp med
> > masstart och resultatlista, så svaret måste
> nog
> > bli "nej" på den frågan.
>
>
> På vilket sätt tycker du det var ett
> motionslopp? Fanns det inga som tävlade om att
> försöka komma först i mål? Är det ingen
> tävling så kan man ha fri start och det behövs
> absolut ingen tidtagning.

Nu verkar det nästan som om du frågar MIG om hur jag klassar Göteborgsgirot, vilket skulle vara rätt fånigt då jag inte är varken SCF eller arrangör av loppet.

Men på Göteborgsgirots hemsida står det bla:
"Stadsloppet är ett ca 7 mil långt motionslopp som tar dig längs gator, vägar och grönområden i Göteborgs alla stadsdelar. Start och målgång sker på Ullevi. Starttiden är 11.00 och sker i form av en masterstart, där samtliga deltagare delas in i grupper efter den klass som anges vid anmälan. Det huvudsakliga underlaget är asfalt, men cirka 5 km sker på grusväg. Stadsloppet är öppet för alla cyklister som fyller minst 15 år under 2013."

Så det är utifrån den informationen jag tolkar att det verkar röra sig om ett motionslopp.

KentS skrev:
> Jag skulle tro att det idag är mycket svårt att
> hitta en någorlunda seriös motionär som inte
> har en riktigt bra cykeldator, sannolikt med GPS,
> pulsmätning och hela baletten. Något behov av
> tidtagning som service från arrangören
> föreligger knappast.

Det är bra som backup när jag glömmer att trycka igång cykeldatorn.

H. skrev:
> Har vi inte kommit fram till att konkurrensverket
> en gång för alla slagit fast att man inte får
> utdela sådana straff? (gällande
> motorsportförbundets agerande)
>
> http://www.kkv.se/upload/Filer/Konkurrens/2011/Bes
> lut/09-0709.pdf

nämen herregud, varför ska scf följa lagar o domar...?
. - o fra allt, varför ska de hålla sig t vanligt folkvett o hyffs.

de fattar väl vem som helst, att bara ett lopp är sanktionerat av scf så är det säkert, även om det så går mit trafiken på en motorväg.

efter ovan nämnd kv dom sa sig RF vara oroat över säkerheten vid osankt. tävlingar. Hästbajs! Enda oron är anslagen från staten dvs bla oss som ogillar deras fascistoida beteende.

Det är väl skillnad på regler och regler. Även om vissa motionslopp lever upp till samma regler och standard som tävlingslopp är det inte säkert alla gör det. En annan grej som inte kommer upp i dessa diskussioner är cyklisternas vana att cykla fort, ryckigt och trångt. I masstart på motionsloppen blandas det rätt friskt i klungorna av varierande kvalitet på cyklisterna och det räcker med att någon tvärbromsar, vinglar till eller gör något annat dumt så kraschas det. Händer så klart även på tävling men inte lika ofta.

Men här var väl arrangörenrna av MVC lite putta på att de var en icke-sanktionerad tävling som de med licens blev varnade för att delta i, medan GG hade exakt samma förutsättningar (målgrupp, masstart, tidtagning) (men lite farligare bana?) men fick bli ett sanktionerat motionslopp.

Om man har det sanktionerat så får SCF in pengar och är nöjda, om inte är det väl självklart att dom bråkar...

Tävling på motionslopp är ju det alla kör med idag och så länge lopp som tex cykelvasan är klassat som motionslopp är det ju fritt fram att arrangera tävling o kalla det motionslopp, bara man ser till att trygga Anders Karlssons feta lön.

För övrigt så är ju denna utveckling oerhört positiv för sporten då det är många som vill tävla men gärna slipper vara med i klubbar o betala licenser.

"då resultatlistor kommer publiceras på nätet erbjuder vi våra deltagare att använda sig av smeknamn för att värna om den personliga integriteten."

Sen kan scf gråta hur mycket de vill, de har inte lagen på sin sida och heller inga namnlistor att gå på.

Jag är nyfiken på varför det blir sånt rabalder kring MVC när t.ex. Cykelcity Gran Fondo Eslöv/Kungsbacka har exakt samma upplägg med masstart, resultatlistor och licensierade åkare blandat med motionärer utan att det mullrar från SCF?

För att CC Gran Fondo är arrangerat av cykelklubbar som är anslutna till SCF och MVC arras av en privat eventfirma. Är det så svårt att förstå?

//Ola

@emilh - Eslöv Gran Fondo har inte resultatlistan i ordning på sin hemsida. Man får kopiera och klistra in i Excel för att sortera. Däremot har Göteborgsgirot (som arrangeras av SCF) resultatlistor online.

Att MVC anordnas av ett privat bolag är att de möjliga cykelklubbarna vill följa de regler som finns. Godkänner man reglerna bör man följa dem, men då inte masstart och tidtagning godkänns för sanktionerade motionslopp har de valt att inte medverka.

Det konstiga, och grundproblemet, är dock hur SCF kan strunta i sitt eget regelverk när man själva anordnar motionslopp. Men varna när någon annan gör samma sak. Sanktion för motionslopp eller inte ska INTE ha någon som helst påverkan på om det anses som tävlingslopp eller inte.

Men kanske är det så som många säger att så länge det går pengar till SCF så är det OK? Låter verkligen tråkigt om det är så, men man börjar fundera...

Anders Sjöberg
Ansvarig arrangör Malmö Velo Classic

McOla skrev:
> För att CC Gran Fondo är arrangerat av
> cykelklubbar som är anslutna till SCF och MVC
> arras av en privat eventfirma. Är det så svårt
> att förstå?
>
> //Ola

Tydligen. Reglerna borde väl var desamma oavsett?

@antebante, det stämmer. Men på plats presenteras listorna i resultatordning.

Missförstå mig inte, jag har inget emot resultatlistor eller CC GF, MVC, GG eller övriga motionslopp men tycker skillnaderna när det kommer till reaktioner från SCF är något förbryllande.

Miss Lycka skrev:
> Vilken dom har inte SCF följt?

varning / böter / avstängning av licensierade cyklister som deltar i lopp som ej är sanktionerade av SCF. - nu verkar det som SCF inte gjort detta ÄN, men deras inställning verkar ju inte följa lagen och domen.

- att KV domen ej handlade om SCF utan ngt inom motor saknar ju betydelse. Principen är klockren.
Dessutom har det följt av konkurrenslagen länge. Synd jag inte sparat mina runt 15 - 20 år gamla uttalanden när jag påtalade just detta.

Men om SCF utfärdar licenser för tävlande ska de inte få ha regler kring dessa licenser och om man som tävlande inte respekterar reglerna få någon form av reprimand/avstängning etc? Blir genast ganska meningslöst att ha licenser öht om det ändå inte ska få finnas regler kring dessa.

Om man nu tycker att det är stötande att ett eventbolag och inte en cykelklubb tagit chansen att fylla ut det hål som MVC fyller, kan man ju också rikta lite kritik mot de lokala klubbarna i Malmötrakten: Varför tog de inte initiativet? Chansen har funnits länge.

grump skrev:
> Men om SCF utfärdar licenser för tävlande ska
> de inte få ha regler kring dessa licenser och om
> man som tävlande inte respekterar reglerna få
> någon form av reprimand/avstängning etc? Blir
> genast ganska meningslöst att ha licenser öht om
> det ändå inte ska få finnas regler kring dessa.

Men då kan man inte skära ned på flaggvakter, Marschalls, ledarbilar, kommissarier med mera och öka vinsten.

Frågan är varför det inte fanns marschalls-ledarbil framför täten under hela loppet och emellanåt inga flaggvakter i korsningar?
Det var vilda västern under kantvindskörningen. Då brukar kommissarierna ha en del att säga, om det finns några.

Miss Lycka skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Men om SCF utfärdar licenser för tävlande
> ska
> > de inte få ha regler kring dessa licenser och
> om
> > man som tävlande inte respekterar reglerna få
> > någon form av reprimand/avstängning etc? Blir
> > genast ganska meningslöst att ha licenser öht
> om
> > det ändå inte ska få finnas regler kring
> dessa.
>
> Men då kan man inte skära ned på flaggvakter,
> Marschalls, ledarbilar, kommissarier med mera och
> öka vinsten.

Citerar du inte fel inlägg nu?

grump skrev:
> Men om SCF utfärdar licenser för tävlande ska
> de inte få ha regler kring dessa licenser och om
> man som tävlande inte respekterar reglerna få
> någon form av reprimand/avstängning etc? Blir
> genast ganska meningslöst att ha licenser öht om
> det ändå inte ska få finnas regler kring dessa.

Klart man får ha regler men inte korkade sådana som inskränker handlingsfriheten när man gör något som inte har med SCF att göra.

Regeln att inte få delta i osanktionerade tävlingar är ungefär som om en Icaanställd skulle få löneavdrag för att handla på Konsum.

Miss Lycka skrev:
> Sådana regler har de flesta förbund haft för
> sina medlemmar.

Och även husaga var legio.

Tillbaka
Topp