Motionsregler

Motionsregler
Stumpy skrev:
-------------------------------------------------------
> Azog skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > TBone skrev:
> >
>
> > > Kan någon förklara vad poängen med ett
> > > motionslopp utan tidtagning är?
> >
> > +1
> >
> > Ingen tid == ingen start för min del.
>
>
> Det är väl enkelt att knäppa sin egen tid?
>
> Eller är det resultatlista du vill ha? Då kanske
> du skall fundera på att tävla istället. Där
> är alla med på att det är tävling. På
> motionslopp är det många som bara lallar
> omkring. Hur tillfredställande är det att
> "vinna" över dem?

Jag är bara intresserad av att vinna över mig själv. Däremot kan andras resultat hjälpa mig att förstå hur bra eller dålig min egen prestation var map tex väder och vind.

Det ger också möjlighet att kolla hur det gått för bekanta.

Motionsregler
Jag tycker nog egentligen att de här motionsloppen är rätt knasiga. På lördag körs Stockholm Ride och där lär det inte följas många trafikregler är min känsla :(.

Men det är ju inte så många lopp i Stockholms närområde så man får cykla det som bjuds tänker jag.

Hela problemet verkar ligga i byråkratin kring att få stänga av vägar tillfälligt? Surt

Motionsregler
Jag får känslan av att synen på motionslopp kontra tävling i SCF är väldigt landsvägsinriktad. Kan det vara så?

I skogen är det ju sällan några problem att få vara ifred och cykla på en kort stigsnutt (om vi snackar XCO och enduro), och man riskerar inte att bryta mot några trafikregler eller möta bilar. Däremot verkar det trassligt att få sanktioner med tanke på att de flesta cuper och annat som körs runtom i landet officiellt är "tävlingsträningar".

Jag tror att SCF ofta börjat i fel ända genom att slå ner på de som inte uppfyller kraven, man borde satsa resurserna på att hjälpa arrangörerna och göra det enkelt att arrangera sanktionerade lopp. Hoppas motionskonferensen blir ett steg i rätt riktning!

Motionsregler
wobblie skrev:
> Jag får känslan av att synen på motionslopp
> kontra tävling i SCF är väldigt
> landsvägsinriktad. Kan det vara så?

Stämmer.

> I skogen är det ju sällan några problem att få
> vara ifred och cykla på en kort stigsnutt (om vi
> snackar XCO och enduro), och man riskerar inte att
> bryta mot några trafikregler eller möta bilar.
> Däremot verkar det trassligt att få sanktioner
> med tanke på att de flesta cuper och annat som
> körs runtom i landet officiellt är
> "tävlingsträningar".
>
> Jag tror att SCF ofta börjat i fel ända genom
> att slå ner på de som inte uppfyller kraven, man
> borde satsa resurserna på att hjälpa
> arrangörerna och göra det enkelt att arrangera
> sanktionerade lopp. Hoppas motionskonferensen blir
> ett steg i rätt riktning!

Håller verkligen med om sista stycket här. Förbundet ska vara till för arrangörer och cyklister, inte tvärsom.

Motionsregler
Miss Lycka skrev:
> Myndigheterna ger inte tillstånd för att avlysa
> allmänna vägar. Det är extremt svårt att ens
> få en bit enkelriktad på en tävlingsbana.

Tror att bästa medicinen är att inte vara en surmört utan istället försöka kommunicera och påverka.

SCF borde jobba massvis med länsstyrelserna och föra ut till klubbar och andra arrangörer hur man lägger upp sina ansökningar för att lyckas.

Cykelvasan har lyckats delvis. Hur gör dom?
Motorsport (rally) kan vara idé att studera. Hur gör dom?

Motionsregler
Miss Lycka skrev:
> "Cykeldomare" är en ny titel. Vad är det för
> något?

Jag ska hjälpa dig att förstå: tänk på en kommissarie.

Är det klarare nu?

Varsågod! :)

Motionsregler
Stockholm Marathon, Göteborgsvarvet, Kalmar Ironman och sånt... körs dom loppen på vägar med trafik? Eller är viss avspärrning inblandad?

Motionsregler
GarryJones skrev:
> Kung_Gustaf skrev:
>
> > Syftade du till mig?
>
> Nej.
>
> Du frågade: Varför måste det vara så
> krångligt? Säkrare lopp, vad innebär det? Fler
> flaggvakter som kan ringa på ambulans?
>
> Jag svarade inte. Säkrare lopp kan vara att man
> ha tillräckligt många flaggvakter, att man ha
> cykeldomare som ser till att cyklister inte korsar
> mittlinjen, att man utbilder sina funktionärer
> så att man inte ställer sig mitt i vägen för
> att langa vid en depå, att man varna bilar som
> kommer in på banan att man kommer att möta
> cyklister, att man kör med MC famför
> tätklungan, att man har mekaniker som kan skruva
> på bromsar osv vid behov inför start, att man
> slår ner buskar som kan skymma cyklister från
> bilisterna.
>
> Och mycket annat. Arrangörerna vill inte ha
> farliga lopp. En informationsutbyte mellan loppen
> kan även hjälpa till. SCF Motionkonferens är
> ett sätt, men det finns andra.

Då delar vi inte syn på säkerhet.

Motionsregler
Stort deltagarantal* verkar vara en av nycklarna. Gissar att myndigheternas resonemang är att om många deltar och spenderar nån krona lokalt kan det vara värt att stänga av vägar.

Om vi nu antar att det är lättare att spärra vägar mha stort deltagarantal, varför inte sänka tröskeln för att delta och tillföra nåt som deltagarna vill ha? Dvs skippa motionärslicensen och låt arrangören göra resultatlistor med tider. Det funkar ju för cykelvasan. Bara att korrigera reglementet så är det klart.

* Iofs lyckas CK Hymer här i Linköping få stänga av gator under några timmar för sitt GP nästan mitt i stan och där är det ju inte många på startlinjen. Hur gör dom?

Motionsregler
Fler Svar..

Vissa Länsstyrelser är lättare än andra. I grund och botten finns en luddig text som är "allmanna råd" från Trafikverket.

Vissa Länsstyrelser har gjort en egen tolking att det är en lagtext som gäller även motionslopp och kräver alla på tillstånd. Andra menar att det gäller bara om man förväntas göra stora påverkan på trafiken. I Skåne har föreningar fått avslag från Länsstyrelsen med motivering att tillståndet inte behovs för motionslopp. I Dalarna är tjänstemannen på LS en cyklist som har cyklat de flesta lopp i Dalarna och även Vätternrundan. Det underlätter för alla lopp i Dalarna.

Om 30 motionslopp ansöker om tillstånd i ett län och sedan ansöker man om en tävling kan Länsstyrelsen tycka det räcker med alla motionslopp. Därför är traditionen att bara de större motionslopp ansöker om tillstånd.

Med nya regler och en ny epok för motion under SCF så kan man bygga upp något, eller inte. Det är upp till motionsloppen själva. Idag tjänar förbundet ca 2 miljoner om året från motion. Årsbudget för motionen var ca 100 000 under 2006-2009. Sedan 2010 har det varit 0k.

Inför årsmöte 2015 presenterade SCF Styrelsen en budget på 0kr för motionen igen. Jag sade nej och fick årsmöte med mig. Vi körde över styrelsen och fick 20 000 kr i budgeten för motionen 2015. Dessvärre glömdes det bort i protokollet och även protokolljustare missade det. Så budgeten för motionen blev 0kr ändå. Många arrangörer har förespråkat en större motionsbudget 2016.

RF regeln är att för att kunna tävla i en idrott måste man vara medlem i denna idrottens SF.

(SF = Speciellidrottsförbund, som SCF, Hockeyförbundet, Fotbollsförbundet osv.)

Friidrottsförbundet (FiF) struntar i RF regeln för att göra det lätt att anmäla sig till löptävlingar. RF blundar för att FF bryter mot regeln så Dalarnas CF motionerade till SCF årsmöte om dispens från RF i rekryteringssyfte med årsmöte sade nej. Inom SCF har "vi" alltså bestämt att vi ska följa RF till 100%.

Någon frågade om jag är SCF.

Jag är ordförande i Dalarnas Cykelförbund
Jag är SCF Verksamhetsrevisor

Men i grund och botten är jag cyklist. Är 53 och aldrig haft ett körkort. Jag cyklar ca 800 mil om året. Jag vill att fler ska cykla, i skogen, på lvg, alla grenar. Gällande motionslopp tror jag att man är starkare tillsammans och att detta "kan" ske under SCF och att cyklisterna kan påverka SCF så man har det SCF man vill ha om inte man redan har det.

Motionsregler
Hej Garry!

Jag är glad att du engagerar dig.

I de två andra "sporter" jag hållit på med, modellflyg resp motorsport har förbunden sakta straffat ut sig själva och tappade sina medlemmar till "privata" aktörer. I båda fallen blev det ett jämrans liv och konflikter och gemensamt för båda förbunden var en kompakt oförmåga att inse att deras funktion är att lyssna på och stötta medlemmarna och inte att försöka rycka dem på pengar och beslå all verksamhet med en våt filt av byråkrati.

Jag tycker mig se samma sak pågå på SCF i det du beskriver.

Det där systemet i USA med kategorier tycker jag känns lite intressant faktiskt (inte på forumet).

Det jag funderar över är varför såna som jag som kanske kör nåt långlopp eller två per år skall gå med i en cykelklubb och lösa licens? Att argumentera att man lägger mycket pengar på cykel eller startavgift eller Strava och därmed kan lägga pengar på licens håller inte, frågan är ju vad jag får för pengarna.

Är det så i Norge att alla bara betalar glatt? (De är ju iofs rätt rika)

Motionsregler
I Norge är man med och betalar men man ser det som tv-licens, körkort, pass, idhandling som är också "verktyg" att registera sig för pengarna.

Men som sagt de stora mass-start loppen i Norge har ett bra samarbete med sitt förbund och man tävla i åldersklasser som i Italien / riktiga Gran Fondo lopp. Då Norge vinner VM och etapper i touren så tycker många att man har fått valuta för pengarna.

Helt klart att ett SCF med 42 miljoner extra (60 000 ggr 700kr) hade kunna göra mycket för sporten i Sverige. Och - att i så fall är det dessa 60 000 cyklister som bestämmer vad pengarna går.

Motionsregler
Att få stänga av allmänna vägar eller enkelrikta vägavsnitt har absolut nada med förbundet att göra. Sådant fixar man som arrangör genon en bra dialog med länsstyrelsen m.fl tillståndsgivare. När jag har arrangerat tävlingar har det sällan varit några problem med den biten. Det gäller att föra en förhandling på rätt sätt.

Hursomhaver. Jag välkomnar att man tittar på hur göra motionsloppen roliga och säkra. Bra Garry. Alla gnäller på scf men få fattar att utan oss alla finns det inget förbund. Så makten att påverka har vi, inte nån tossig gubb/mma på förbundet. Bra initiativ att gå ut och skapa konstruktiva diskussioner. Tack!

Senast ändrad:
Motionsregler
PiPPiW skrev:
> GarryJones skrev:
> -----
> > Och - att i så fall är det dessa 60 000
> cyklister
> > som bestämmer vad pengarna går.
>
> Det där är inget annat ren och skär bullshit.
>
> Milt uttryckt dessutom, det vet varje medlem som
> försökt få till en ändring från klubbnivå.
>
> Det finns inte mycket av fungerande
> medlemsdemokrati i RFs organisation och det vet du
> mer än väl. Googla på "demokratur".

Som enskilda medlemmar är det nog omöjligt. Men som organiserade medlemmar gärna ett helt distriktsförbund blir det lättare. För vad vore det för demokrati om en handfull medlemmar styr över alla?

Motionsregler
PiPPiW skrev:
> grump skrev:
> -----
> > PiPPiW skrev:
> >
>
> > > GarryJones skrev:
> > >
> >
>
> > > > Och - att i så fall är det dessa 60 000
> cyklister
> > > > som bestämmer vad pengarna går.
> > >
> > > Det där är inget annat ren och skär
> bullshit.
> > >
> > > Milt uttryckt dessutom, det vet varje medlem
> > > som försökt få till en ändring från
> klubbnivå.
> > >
> > > Det finns inte mycket av fungerande
> > > medlemsdemokrati i RFs organisation och det
> vet du
> > > mer än väl. Googla på "demokratur".
> >
> > Som enskilda medlemmar är det nog omöjligt.
>
> Sorry om det var oklart. "klubbnivå" och givetvis
> i en förlängning, helt enligt RFs strategi.
>
>
> > Men som organiserade medlemmar gärna ett helt
> > distriktsförbund blir det lättare.
>
> På pappret enligt RF och GarryJones, "ja". I
> verkligheten "nej". Som sagt, Googla på
> "demokratur".
>
> Sen kan vi dividera och spekulera om det hela
> tills jorden går under. Spelar ingen som helst
> roll, jag vet av erfarenhet att hela upplägget
> är just "inget annat ren och skär bullshit". Vad
> mig anbelangar är det helt odiskutabelt och
> riktigt trist.

Vi har olika erfarenheter av RF. Inte mer med det.

Motionsregler
PiPPiW skrev:
> grump skrev:
>
> > > > Men som organiserade medlemmar gärna ett
> helt
> > > > distriktsförbund blir det lättare.
>
> > PiPPiW skrev:
>
> > > På pappret enligt RF och GarryJones, "ja". I
> > > verkligheten "nej". Som sagt, Googla på
> > > "demokratur".
> > >
> > > Sen kan vi dividera och spekulera om det hela
> > > tills jorden går under. Spelar ingen som
> helst
> > > roll, jag vet av erfarenhet att hela
> upplägget
> > > är just "inget annat ren och skär bullshit".
> Vad
> > > mig anbelangar är det helt odiskutabelt och
> > > riktigt trist.
> >
> > Vi har olika erfarenheter av RF.
>
> Uppenbarligen.
>
>
> > Inte mer med det.
>
> Att försöka lägga problemen åt sidan med en
> klackspark tycker jag är arrogant och
> lättvindigt. Men inte alls överraskande och helt
> i linje med hur RF och dess SF hanterar kritik.

Öh.. nu var det ju faktiskt du som inte verkade vilja dra i det utan resignerat skrev att vi kan dividera och spekulera tills jorden går under. Det jag svarade med var av respekt till dig för att du inte verkade vilja diskutera saken vidare, av som jag antog respekt till trådskaparen. Men jag hade väl helt fel då eftersom du kallar mig för arrogant. Jävla sopa.

Motionsregler
sopa.jpg

Motionsregler
Personligen struntar jag i tidtagning, eftersom jag har egen tidtagning på cykeln. Naturligtvis var det lite kul att se att man kom på 4118 plats av 19300 startande på VR, men det var mer tillfredsställande att klara av sitt uppsatta mål.

Jag skulle vilja vända på resonemanget. I dag cyklar jag motionslopp och tävlar egentligen bara mot mig själv. Vad skulle en årsavgift till SCF ge mig för något?

Personligen gillar jag inte förbund som begränsar sporten och med hjälp av hot och bestraffningar får sin vilja igenom. Det är helt fel förhållningssätt. Men det är väl lite svenskt att göra så.

Motionsregler
PiPPiW skrev:
> Och vad är skillnaden hur British Cycling är
> organiserat jämfört med SCF?

Trådstartaren borde vara en av de mest lämpade i världen att förklara det...

Motionsregler
I England hade vi 5 förbund som drog åt varsitt höll.

Efter 1992 och vår första OS guld sedan 1920 trodde man på en vändning. Men icke. Landslaget till velodrom VM i Moscow 1995 fick köpa sina egna flygbiljetter och tar sig dig själva utan ledare.

En man, en visionär kom in med en massa idéer. Han fick alla med sig. Pengarna kom in från National Lottery. Man gjorde det enkelt att bli medlem - direkt på hemsidan och ej via en förening.

Läs
How GB cycling went from tragic to magic
Länk
http://news.bbc.co.uk/sport2/hi/olympics/cycling/7534073.stm

Utdrag:
When Chris Hoy made his international debut at the European Under-23 Championships in 1996, the future track legend had to sign his team tracksuit out and then return it afterwards as somebody else would be needing it the following year. The governing body was so cash-strapped it could not afford to send officials to the Moscow event, so Hoy and his two team-mates went on their own, with their own bikes and one set of race wheels each. The entire operation smacked of low expectations and even lower self-esteem - British Cycling looked, felt and acted unloved.

Peter Keen var instrumental. Då Björn Stenberg kom in till Swedish Cycling med samma idéer blev han misstrodde och fick inte det stöd som hade kunna vara avgörande för Svensk Cykel framgång. Om man har pissat i motvind i 100 år och någon kommer in och förslår att man ska sluta pissa borde man inte lysnna? Istället var det många som ville visa honom att det var ingen idé. Enda distrikt där han fick stöd var Dalarnas CF som satsade 50 000 i Velodromen. Men förbundet sade nej till bidrag och investeringar och tyckte det var bättre att ha pengarna i fonder istället för att satsa.

Det jag sade om 60 000 medlemmar och hur man påverkar årsmöte. Jag menar att med 60 000 nya personer under förbundet att det är bara matematik att tillräckligt många hade engagerat sig vid årsmöte.

Det finns en dilemma i alla idrotter som vill ha fler medlemmar.
En tävlingsförbund som satsar enbart på tävling med 3000 utövare och samma 20 personer som avgör de flesta beslut vid årsmöten.
Lyckas man får in 60 000 nya motionärer till ett förbund skapar man i princip ett motionsförbund. De 20 personer får 600 nya som engagerar sig. Det är fullt möjligt att man skulle satsa mindre på tävlingsverksamheten än idag. The turkey voting for Christmas?

Motionsregler
SCF är ålagda av RF att få fram tävlingscyklister till EM, VM och OS. Det är uppdraget och många verkar vara intresserade av att diskutera UCI:s verksamhet med tanke på hur ofta UC:s arrangemang och cyklister nämns här.
Det är sällan som "Berra från Söder" är på agendan mer än när han har slaktat ännu en stålram eller drar förbi något rödljus.

Motionsregler
Miss Lycka skrev:
> SCF är ålagda av RF att få fram
> tävlingscyklister till EM, VM och OS. Det är
> uppdraget och många verkar vara intresserade av
> att diskutera UCI:s verksamhet med tanke på hur
> ofta UC:s arrangemang och cyklister nämns här.
> Det är sällan som "Berra från Söder" är på
> agendan mer än när han har slaktat ännu en
> stålram eller drar förbi något rödljus.

Javisst, du har ju faktiskt helt rätt, i början av stycket, innan du återfaller i irrelevans. Det ska presenteras tävlingscyklister.

Hur gör man det då? Tar man första bästa som tycker det är kul att cykla så räcker det ju med en handfull cyklister i vardera J, U23 och elit. I såna fall räcker det med några tiotal medlemmar för hela förbundet. Fast då får man troligtvis inga resultat. Det vill till fler att välja på.

Varför inte skapa grund för ett större cykelsamhälle genom att välkomna nya i alla åldrar och ändar av Borgskalan? Ju fler som är inne i cykelsvängen desto fler som faktiskt engagerar sig. Desto fler ungdomar som har stöd på olika sätt, i träningsupplägg, service, skjuts till träning och tävling och vad det nu är. Det måste väl ändå vara så att om det finns fler som provar är chansen större att några av dessa visar sig ha det som krävs?

Edit: Några ord som hade trillat bort.

Senast ändrad:
Motionsregler
Jeppe_E skrev:
> Personligen struntar jag i tidtagning, eftersom
> jag har egen tidtagning på cykeln. Naturligtvis
> var det lite kul att se att man kom på 4118 plats
> av 19300 startande på VR, men det var mer
> tillfredsställande att klara av sitt uppsatta
> mål.
>
> Jag skulle vilja vända på resonemanget. I dag
> cyklar jag motionslopp och tävlar egentligen bara
> mot mig själv. Vad skulle en årsavgift till SCF
> ge mig för något?

En möjlighet att påverka.

> Personligen gillar jag inte förbund som
> begränsar sporten och med hjälp av hot och
> bestraffningar får sin vilja igenom. Det är helt
> fel förhållningssätt. Men det är väl lite
> svenskt att göra så.

Syftet med ett förbund är att organisera och hålla samman. Det blir naturligt förhållningsregler som ska följas för att ens hålla samman förbundet. Syftet med att kräva sanktioner för motionslopp är som Garry skrev tidigare i tråden nämnligen att ha en möjlighet att kräva säkra arrangemang. En del pratar om pengar. Tja det är inte bara intäkter till förbundet det är även utgifter som kan kopplas direkt till motions och tävlingsverksamheten. Som t.ex hantera licenser, utbildning, försäkringar etc. Inte bara elitverksamhet. Jag håller inte riktigt med om att RF endast har som ambition att odla fram EM, VM och OS deltagare och bara mjölkar resten. Men det kanske är lätt att få en sådan cynisk bild när man läser hatinlägg på internätet.

SCF förhåller sina regler utifrån UCI's regler, för att följa den internationella standarden. Licenser på motionslopp krävs runt om i världen, det är inget nytt eller speciellt för Sverige. Däremot bakas ofta den licensen in i startavgiften så den blir inte konkret.

För min del kvittar det om motionärerna bryter sig ur SCF och SCF endast riktar in sig mot tävlingscyklister, eller om man släpper på kravet om sanktion. Det enda är att jag inser varför som det ser ut idag och svarar utifrån det. Det finns poänger med det ena eller det andra, vilken väg att gå är upp till utövarna.

Motionsregler
GarryJones skrev:
> Pebben skrev:
> -----
> > Henrik69 skrev:
> >
>
> > -----
> > > Öh.. Jag fick en tid på cykelvasan förra
> > året. Vad har jag missat
> >
> > Inget och det är ju det Garry skriver. Dom
> kör
> > ju det som ett icke sanktionerat lopp med
> > tidtagning. Dom vill ju inte bryta mot någon
> > regel.
>
> Henrik. Det är Vasatrampet (Landsväg) som körs
> utan sanktion. Cykelvasan körs MED SCF sanktion,
> tidtagning och resultatlistor i motionsklass. Det
> får man inte ha enligt SCF reglerna men det är
> en regel som Vätternrundan, Siljan Runt, Gran
> Fondo loppen och många andra sanktionerade lopp
> struntar i.
Ok, tack för infon. Då förstår jag ditt resonemang bättre. Personligen skulle jag inte ställa upp utan tidtagning.

Motionsregler
Är det verkligen så illa att cyklister avstår Vännern Runt och Laholms 6 dagars pga dessa lopp inte har tidtagning på alla deltagare? I så fall går man miste om två av Sveriges trevligaste cykelarrangemang.

Lite mer om British Cycling....

I samband med den nya satsning tog fram devisen

"More medals = more people, More people = more medals".

Man gjorde det enkelt att bli medlem, (direkt på hemsidan och ej via en förening). Om man som medlem pendlar till sitt jobb och bli påkörde av en bil så kopplas British Cyclings advokater in gratis. Bilisterna måste ofta betala stora pengar. Advokaten får 18%-35%. Innan ni tycker vi borde göra så i Sverige ska ni veta att praxixen (conditional fee arrangements) är mot lagen i Sverige.

I Sverige under Projekt Svensk Cykel skulle vi satsa på en ny devis. Riksidrottsförbundet kör med "Svensk Idrott - Bäst i Världen" sedan 1995.

Under ett möte gillade många förslaget

"Två hjul, ett mål" / "Two wheels together" /"Twogether"

De som gillade mina förslag tänkte att det vore bra att visa att vi är en idrott med många grenar och närmar varandra. T ex om MTB får ett större anslag för en satsning 2015 så kan LVG får extra medel 2016.

Men förbundet bestämde sig för en plagiat av RF's och den nya devis/vision för Svenska Cykelförbundet är "Svensk Cykel - Bäst i Världen".

Senast ändrad:
Motionsregler
GarryJones skrev:
> Man gjorde det enkelt att bli medlem, (direkt på
> hemsidan och ej via en förening). Om man som
> medlem pendlar till sitt jobb och bli påkörde av
> en bil så kopplas British Cyclings advokater in
> gratis. Bilisterna måste ofta betala stora
> pengar. Advokaten får 18%-35%.

Även om cyklisten varit vållande?

Motionsregler
GarryJones skrev:
> Är det verkligen så illa att cyklister avstår
> Vännern Runt och Laholms 6 dagars pga dessa lopp
> inte har tidtagning på alla deltagare? I så fall
> går man miste om två av Sveriges trevligaste
> cykelarrangemang.

Det är väl cykling i grupp? Då är det en annan femma och det finns andra parametrar som avgör.

Ringsjön runt är ett bättre exempel och det är inte ett lopp som jag kommer köra igen inom de närmaste åren om ingen drar med mig. Av flera anledningar iofs. Bla. säkerhet. Trots att de verkar följa påbuden från Scf och arrangeras av SCFs distrikt.

Motionsregler
grump skrev:
> Jag håller inte
> riktigt med om att RF endast har som ambition att
> odla fram EM, VM och OS deltagare och bara
> mjölkar resten. Men det kanske är lätt att få
> en sådan cynisk bild när man läser hatinlägg
> på internätet.

Mina åsikter är inte helt och fullt baserade på hatinlägg på internet. Man kan även få en sådan cynisk bild när man arrangerar lopp, förhandlar med kommissarier, närvarar på möte i distriktscykelförbund, går tävlingsledarutbildning eller kommunicerar med nån generalsekreterare. Eller om man tittar på var pengarna kommer ifrån och hur de fördelas.

Motionsregler
åberg skrev:
> grump skrev:
> -----
> > Jag håller inte
> > riktigt med om att RF endast har som ambition
> att
> > odla fram EM, VM och OS deltagare och bara
> > mjölkar resten. Men det kanske är lätt att
> få
> > en sådan cynisk bild när man läser
> hatinlägg
> > på internätet.
>
> Mina åsikter är inte helt och fullt baserade på
> hatinlägg på internet. Man kan även få en
> sådan cynisk bild när man arrangerar lopp,
> förhandlar med kommissarier, närvarar på möte
> i distriktscykelförbund, går
> tävlingsledarutbildning eller kommunicerar med
> nån generalsekreterare. Eller om man tittar på
> var pengarna kommer ifrån och hur de fördelas.

Vilken tur eller otur beroende på hur man vill se det, men jag har också arrangerat en del tävlingar, gått utbildningar och förhandlar med kommissarier, myndigheter etc. Utan att vara bitter och utan att dra på mig skygglapparna. Klart att det finns problem, det är inget snack om saken. Men likväl som problemen ventileras kan det som fungerar ventileras också. Allt har inte bara en enda sida.. min erfarenhet är att oftast får man det svar efter hur man frågar. Men visst, vi kan sätta oss i baksättet och kasta rutten skit omkring oss i raljerande ordalag. Men vad löser det?

Tillbaka
Topp