Motionsregler

Motionsregler
grump skrev:
-------------------------------------------------------
> Vilken tur eller otur beroende på hur man vill se
> det, men jag har också arrangerat en del
> tävlingar, gått utbildningar och förhandlar med
> kommissarier, myndigheter etc. Utan att vara
> bitter och utan att dra på mig skygglapparna.
> Klart att det finns problem, det är inget snack
> om saken. Men likväl som problemen ventileras kan
> det som fungerar ventileras också.

Ok, det kanske skulle varit med en blink-smiley i mitt senaste. Sen känner inte jag att "cynisk" med automatik innebär "bitter". Det är iofs semantik och ot.

Visst, det har inte utdelats mycket beröm i den här tråden men för min del kan det bero på en yrkesskada.

På min arbetsplats läggs stor möda vid att lösa problem som ännu inte lösts, att förbättra sånt som inte lever upp till befintliga önskemål och att få sånt som inte fungerar att börja fungera. Dvs att man radar upp alla problem som bör lösas och försöker hitta lösningar. Att lägga resurser på sånt som redan funkar på det sätt som kunden vill att det ska funka är en kostnad utan nytta.

Mina funderingar utifrån Garrys frågeställning har på det sättet trillat in i spåret "hitta problem -> hitta på en förbättring" snarare än "hitta nåt bra -> applådera". Hoppas du förstår min infallsvinkel.

grump skrev:
> Att få stänga av allmänna vägar eller
> enkelrikta vägavsnitt har absolut nada med
> förbundet att göra. Sådant fixar man som
> arrangör genon en bra dialog med länsstyrelsen
> m.fl tillståndsgivare. När jag har arrangerat
> tävlingar har det sällan varit några problem
> med den biten. Det gäller att föra en
> förhandling på rätt sätt.

Det är svinbra om du kan sköta en förhandling på rätt sätt, bra gjort! Att låta sån eftersträvad kompetens stanna i enstaka klubbar/lopp är slöseri, både ur SCF- och cyklistperspektiv. Därför har det absolut med förbundet att göra, förbundet kan göra nytta för medlemmarna genom att sprida din (och andras) kunskap om hur förhandlingar med tillståndsgivande myndighet blir framgångsrika.

Motionsregler
PiPPiW skrev:
> grump skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Vilken tur eller otur beroende på hur man vill
> se
> > det, men jag har också arrangerat en del
> > tävlingar, gått utbildningar och förhandlar
> med
> > kommissarier, myndigheter etc.
>
> Hade tävlings- och domar-licens, har varit
> MC-ansvarig i klubb och serie, har på helt egen
> hand organiserat och fått ihop det näst största
> all-Harley dracracet i Sverige, körde en egen
> raceserie ett par år i Mälardalen, jobbat med
> otaliga evenemang över åren inklusive
> TV-produktion i Sverige och Europa, varit
> webmaster för serier och individuella team, är
> del i fyra FIA och FIM-team med totalt över 20
> Europeiska mästerskap, varit
> distriktsrepresentant och suttit med bakom
> kulisserna på nationell och Europa-nivå, bl.a.
> FIM, m.m. m.m. i alldeles för många år.
>
> Ideellt. Med råge, det har kostat en hel del.
> Räknar man även in dom tusentals timmar som har
> gått åt under åren så blir det än värre.
>
>
> > Utan att vara
> > bitter och utan att dra på mig skygglapparna.
> > Klart att det finns problem, det är inget
> snack
> > om saken. Men likväl som problemen ventileras
> kan
> > det som fungerar ventileras också. Allt har
> inte
> > bara en enda sida.. min erfarenhet är att
> oftast
> > får man det svar efter hur man frågar. Men
> > visst, vi kan sätta oss i baksättet och kasta
> > rutten skit omkring oss i raljerande ordalag.
> Men
> > vad löser det?
>
> Fortsätt gärna slänga mästrande begrepp
> omkring dig, det får dig att verka både bitter
> och cynisk, men var går gränsen för vad man
> orkar med när det gäller att vara aktiv och
> stånga pannan blodig mot RF och ett par SF
> samtidigt som man vet hur illa det står till på
> förbunds- och distriktsnivå? 10 år? 15 år? Det
> finns betydligt trevligare tidsfördriv än så.
> Som att cykla.

Med tanke på din kompromisslöshet är jag inte förvånad över att du upplever att du får stånga pannan blodig. Varför inte släppa garden lite grann? Vi vill väl samma sak, att utveckla cykelsporten..

Motionsregler
Bra frågor där Gary.

Motionslopp med tidtagning. Ja. Kanske. Såklart man vill ha en tid om man kör ett lopp. Men frågan är om det är en mänsklig rättighet?

Kanske dom som har en förening vill ha medlemmar som betalar så man har råd att fixa några lopp. Cykelsporten kan ju inte bestå av en massa motionärer (pratar främst om MTB) som inte vill vara med och röja spår, sälja korv, jobba i sekretariatet etc och som sen kommer och betalar en liten avgift för att köra som motionär utan medlemskap etc och sedan får samma service som dom som betalar licens. Varför skulle dom få det? Varför skulle någon vilja betala licens eller vara med i en förening då?

Har precis börjat jobba i förening och det är ju lite svårt att se varför man ska lägga ned hela det jobbet för en massa slackers "motionärer" som inte vill lägga två strån i kors för att få något annat än just sin egen cykling att fungera just när dom själva vill och inget mer.

Så för att knyta an till frågan: tveksam till motionslopp med tidtagning. Om jag tittar på vår egen lilla förening så skulle ett motionslopp med tidtagning ge ett inflöde i kassan, men även ta tid och kraft från annat som vi vill göra i föreningen. Det kan inte vara vettigt att agera curlingförälder åt folk som ställer sig utanför föreningslivet ( jo jag vet att det är skillnad på att vara med i en förening och att lösa licens).

Samtidigt som jag lägger fram denna åsikt så vill jag även säga att det SKA vara jävligt mkt enklare att få licens i Svenska cykelförbundet. Planerade att köra några av lopp i Skottlands Enduro serie i fjol och det var enklare att gå med i Brittiska cykelförbundet än i det Svenska. Det ska gå att betala med visakortet på nätet.

Edit; det verkar som om många är missnöjda med cykelförbundets regler / stöd för de som vill fixa tävlingar och så kan man såklart inte ha det. Om det börjar vara så att det är x antal gånger enklare att ha motionslopp med tidtagning utanför cykelförbundet istället för att ställa kravet medlemskap/licens i ett enkelt paket för deltagaren ja då kan det vara så att förbundet mer eller mindre har spelat ut sin roll gräsrotsnivå.

Senast ändrad:
Motionsregler
Varför kan inte alla gubbar som vill mäta k*ken med varandra ställa upp på de riktiga tävlingar som finns? Om vi talar lvg så borde tiden vara helt ointressant. Race på lvg går ut på att korsa mållinjen först, inte den som får bäst tid.

Låt motionslopp vara motionslopp utan massa stress. Det är ingen som bryr sig om du körde vättern på 7,22

Motionsregler
Bajker skrev:
> Varför kan inte alla gubbar som vill mäta k*ken
> med varandra ställa upp på de riktiga tävlingar
> som finns? Om vi talar lvg så borde tiden vara
> helt ointressant. Race på lvg går ut på att
> korsa mållinjen först, inte den som får bäst
> tid.
>
> Låt motionslopp vara motionslopp utan massa
> stress. Det är ingen som bryr sig om du körde
> vättern på 7,22

Skitsnack. Alla som kör ett lopp ska kunna få en tid oavsett om man är elitcyklist eller motionär. Utan motionärer kommer cykelsporten att förtvina och endast ett par elitcyklister kommer att hålla i. Men det kanske är det många vill. Tittar man på MTB så ser man att sporten har blivit en riktig folksport med allt från ren elit till söndagscyklister. Jag och säkert många fler tycker att det är positivt.

Motionsregler
Bajker skrev:
> Varför kan inte alla gubbar som vill mäta k*ken
> med varandra ställa upp på de riktiga tävlingar
> som finns? Om vi talar lvg så borde tiden vara
> helt ointressant. Race på lvg går ut på att
> korsa mållinjen först, inte den som får bäst
> tid.
>
> Låt motionslopp vara motionslopp utan massa
> stress. Det är ingen som bryr sig om du körde
> vättern på 7,22

Så länge sport är fullt med senior kommer folk fortsätta tävla på motionslopp.

Motionsregler
Raggamuffin skrev:
> Bajker skrev:
> -----
> > Varför kan inte alla gubbar som vill mäta
> k*ken
> > med varandra ställa upp på de riktiga
> tävlingar
> > som finns? Om vi talar lvg så borde tiden vara
> > helt ointressant. Race på lvg går ut på att
> > korsa mållinjen först, inte den som får
> bäst
> > tid.
> >
> > Låt motionslopp vara motionslopp utan massa
> > stress. Det är ingen som bryr sig om du körde
> > vättern på 7,22
>
> Så länge sport är fullt med senior kommer folk
> fortsätta tävla på motionslopp.

Varierar ju från tävling till tävling. Beror mest på om arrangören valt att ha fler klasser tillgängliga eller inte. Det finns liksom inget egenvärde för en senior att "vinna" sportklass om det finns seniorklass eller veteranklass. Ungefär som att spöa farmor på milen..

Motionsregler
grump skrev:
> Raggamuffin skrev:
> -----
> > Bajker skrev:
> >
>
> > -----
> > > Varför kan inte alla gubbar som vill mäta
> > k*ken
> > > med varandra ställa upp på de riktiga
> > tävlingar
> > > som finns? Om vi talar lvg så borde tiden
> vara
> > > helt ointressant. Race på lvg går ut på
> att
> > > korsa mållinjen först, inte den som får
> > bäst
> > > tid.
> > >
> > > Låt motionslopp vara motionslopp utan massa
> > > stress. Det är ingen som bryr sig om du
> körde
> > > vättern på 7,22
> >
> > Så länge sport är fullt med senior kommer
> folk
> > fortsätta tävla på motionslopp.
>
> Varierar ju från tävling till tävling. Beror
> mest på om arrangören valt att ha fler klasser
> tillgängliga eller inte. Det finns liksom inget
> egenvärde för en senior att "vinna" sportklass
> om det finns seniorklass eller veteranklass.
> Ungefär som att spöa farmor på milen..

Håller med men vissa verkar vilja spöa farmor hellre än att själva få spö och bli bättre.

Motionsregler
Jag läste detta och väcker en äldre tråd:
http://www.bicycling.se/blogs/marcuspersson/foreningen-medlemmarna-och-tavlingskalendern.htm

Motionslopp är märkligt egentligen. Varför köra på de gamla vanliga vägarna utan annat mål än att köra på dessa vägar men betala dyrt för det och vad ska klubbarna med pengar till om det ändå inte finns något att lägga pengar på (som ungdomssatsning eller så).

Fler cykellopp och fler klasser vore ju fantastiskt. Då borde det finns nåt för de flesta, långa, korta, tuffa, snälla, för veteraner och för barn. Men det förutsätter att alla cykelklubbar ordnar ett lopp eller två per säsong.

Inte minst vore detta positivt för att slippa köra så långt, speciellt för barn som skulle vilja rejsa lite grann.

Motionslopp är ju typ bara för di gamle...jag är själv i 30-årsåldern och kör motionslopp och när jag kör dem är det som om det vore en tävling i brist på annat.

De flesta som dyker upp på klubbträningar verkar ju uppskatta att tävla lite fram till fikat, steget att börja tävla (för att det är roligt och inte blodigt allvar) skulle kunna vara kortare. Allt snack om att tävla mot sig själv, har inte det lite att göra med att men gillar att mäta sina krafter men att det inte känns särskilt kul att ställa upp i en tävling mot Gingsjö och kompani om man är lätt överviktig men precis kommit först i fikaspurten och känner sig i toppform?

Motionsregler
Ah jiddra inte med motionsloppen! Det är bra som det är. Lite blandat. Bara man ser till att ha ordentliga flaggvakter där det behövs så funkar det.

Tillbaka
Topp