Motobecane 198X - Vilken modell? vilket år?

Bon soir! Tänkte att detta kunde roa någon en torsdagkväll :)

Införskaffade cykeln i våras, rengjorde den och belönade den med nytt fett här och var. Cyklat lätt och fint många mil i sommar medan jag försökt luska ut vilken modell det kan vara, vilket inte verkar vara det lättaste då den tidigare ägaren roat sig med att ta bort alla dekaler. Har spanat lite i kataloger som finns online, men hittar ingen som liknar. Gissar på början på 80-talet. Okej, nog snack. Bilder & specs:

hela2.jpg ht=480
fram.jpg ht=640
derailleur.jpg ht=640
spakar.jpg ht=640
vevar.jpg ht=640

Rör i ram/gaffel: Columbus, men märket är självklart slitet så mer detaljer går inte att se ;)
Växel bak: Huret Success
Växel fram: Huret Sucess/Duopar SPP
Växelspakar: Huret Jubilee
Bromsar/bromshandtag: Dura-ace 7200EX
Vevparti: Stronglight (105 tror jag?)
Pedaler SR100
Nav: Pelissier
Fälgar: Super Champion
(Sadel/sadelstolpe: Brooks B17 och simplexstolpe (inte original, men bättre än den fula kalloystolpen och plastsadeln som var ännu mindre original som satt på vid köp))

Gissar att det borde vara bland de finare modellerna om man ser till komponenterna. Men är Dura-ace-bromsarna original? Vilket år är cykeln ifrån? Vilken modell? Skulle va härligt om någon visste svaret. Dags att gnugga de franska happyhjärncellerna alltså! Tack

Senast redigerad av en moderator:
RAmen var ruskigt lik den jag har men min satt det inte så där coola componenter på, gillar de lättade klingorna!

Möjligen hette modellen "Success"

Dura-Ace bromsar är inte original.

Styrbandet är också utbytt. Borde varit ett läderfodral med en snygg söm på undersidan.

Om det också även sitter DA bromshandtag på den, är det bytet säkert orsaken till att läderfodralet är borttaget.

/Wille

wgren skrev:
-------------------------------------------------------
> Möjligen hette modellen "Success"
>
> Dura-Ace bromsar är inte original.
>
> Styrbandet är också utbytt. Borde varit ett
> läderfodral med en snygg söm på undersidan.
>
> Om det också även sitter DA bromshandtag på
> den, är det bytet säkert orsaken till att
> läderfodralet är borttaget.
>
> /Wille

Japp, dura-ace bromshandtag, så du har nog rätt angående styrlindan. Hittar inget om en Motobecane Success-modell, har en sådan ens funnits? För ovanlig för google iallafall :)

Rippa skrev:
> Kan det vara en "Super sprint"

Tror att Super sprint gjordes med billigare rör, hm

Rippa skrev:
> Kan det vara en "Super sprint"

Det är inte "Super Sprint".
Super Sprint har Vitus888 ram, Shimano Altus växlar, SR-vev och väldigt enkla bromsar.

Jag har en sådan som jag kört 19 V-runt på. Numera omgjord till singlespeed och används till jobbpendling.

/Wille

Nu har jag hittat den, broschyren från 1980......

Din cykel skulle m.a.o. kunna vara från det årtalet, inte 1981 som jag trodde först.

Modellen heter alltså C5, inget annat.

/Wille

Bilagor

• Motobecane.jpg
    Motobecane.jpg
    110.9 KB · Besök: 252
wgren skrev:
> Nu har jag hittat den, broschyren från
> 1980......
>
> Din cykel skulle m.a.o. kunna vara från det
> årtalet, inte 1981 som jag trodde först.
>
> Modellen heter alltså C5, inget annat.
>
> /Wille

Hah! Det måste vara den, med svarteloxerade pedaler och allt. Tackar wgren! Scannade du in broschyren också?

Hm, nu är ju frågan hur mycket 3125kr var år 1980.. och vad cyklar i allmänhet kostade då. Borde inte vara så svårt att ta reda på iofs.

42Hz skrev:
> Vikten, är det inklusive pump?

Man kan ju hoppas :) Undra hur konsekventa broschyrmakarna var.

Bilden du ser är en nyskannad sida ur broschyren/katalogen från 1980 om totalt 16 sidor.

Jag tror jag fick den, broscyren alltså, när jag köpte min första cykel med bockstyre 1980.
Det blev då en Motobecane Club, med skärmar och pakethållare. Totalvikt 15,4 kilo. Pris 1.200,-

Året efter köpte jag en Motobecane Super Sprint på ECI (som då låg i Kärrtorp) som jag sedan körde 19 Vätternrundor på. Den kostade 1.815,- om jag minns rätt. Jag upplevde det som ganska prisvärt då minns jag. En Peugeot i samma nivå kostade betydligt mer.

Om man jämför PBB (prisbasbelopp) 1980 med nu så är det bara faktor 2,75
Jag tycker det känns som det skulle vara mer..........

/Wille

Senast redigerad av en moderator:
Tillbaka
Topp