Motobecane vevlager?

Nomis

Ny medlem
Motobecane vevlager?
Hittade en motobecane touring från okänt år hos min lbs som jag lade beslag på. Håller på och ska konvertera den till en fixie. Har nu kommit till vevlagret å meckar, någon som vet om det är fransk eller ej? Det är ju trots allt en fransk cykel, men enligt uppgifter använde de också engelskt.

Bilder finns på http://mypocketrocket.blogspot.com

Kom igen och hjälp mig nu happy.

Det som happy inte vet är inte värt att veta...

Motobecane vevlager?
Antagligen franskt, men det kan du inte veta innan du (försöker) skruva lös det. Höger kopp är i så fall högergängad, som du förhoppningsvis redan läst dig till.

Senast redigerad av en moderator:
Motobecane vevlager?
Jag köpte ett lager till en Motobecane av en kille här på Happy tidigare i sommar. Det är fransktillverkat och sidan med den smala låsmuttern (justersidan) är HÖGERGÄNGAD och den andra sidan är VÄNSTERGÄNGAD.

Motobecane vevlager?
Min Super Sprint hade schweiziska lager, satt sjukt hårt fast. På nästa cykel kommer jag inte att ta loss dom själv.
Eftersom jag inte visste vilken typ av lager det var visste jag inte vilket håll jag skulle skruva först. Upptäckte sen att det gick att gänga dom ännu längre in i vevhuset än dom redan satt så det var bara att skruva och se om dom gick ut eller in.

/J

Motobecane vevlager?
Miss Lycka skrev:
-------------------------------------------------------
> Skaffa en riktig vevarmsavdragare och inte något
> från Biltema.

Är med på min lista..

men man får ta den man har tillgängligt ibland..

Motobecane vevlager?
113Nilsson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag köpte ett lager till en Motobecane av en
> kille här på Happy tidigare i sommar. Det är
> fransktillverkat och sidan med den smala
> låsmuttern (justersidan) är HÖGERGÄNGAD och
> den andra sidan är VÄNSTERGÄNGAD.

Här beskrivs ett vanligt vevlager, på dem är höger sida, drivsidan med den fasta koppen "felgängad"/vänstergängad. Franska vevlager har båda sidor gängade på vanligt vis - högergängade.

Motobecane vevlager?
Stätte på exakt samma problem som du igår. Har en liknande ram med samma mysko vevlager (med mutter för att fästa vevarmen). Vänsta koppen var inga problem att skruva loss åt vänster, men högersidan verkar vara helt orubblig. Har en fast 36mm nyckel som passar perfekt, men då jag inte har någon aning om vilket håll jag ska skruva... Berätt gärna om du lyckas få loss den.

Ska bli intressant att följa dit projekt parallelltmed mitt.

Motobecane vevlager?
Har typ aldrig koll på vilket håll jag drar, går det inte åt ena hållet tar jag i ännu mer och testar åt det andra...och ev tillbaka igen...kanske inte världens bästa metod men det fungerar....ibland..

Vad är det värsta som kan hända igentligen?

Frisk vågat!

Motobecane vevlager?
Oddsen på att det är fransk ökade betydligt eftersom jag upptäckte att den stod "made in france" på gummipluppen som sitter i vevlagret...

Motobecane vevlager?
Min 70 talare hade schewiz-gänga.

fix_side.jpg ht=460

Tillbaka
Topp