motorisera en gammal lådcykel?

pirx

Aktiv medlem
Tjo!

(hoppas att inlägget hamnat i rätt forum(avdelning nu))...

Jag är sugen på en lådcykel! Jag vill köpa en gammal och motorisera själv!
Tex en sån här: https://www.blocket.se/annons/skane/ladcykel/89351398

Den har alltså navväxel bak, och skivbroms(ar?) fram.

Så hur gör man? Vad är det enklaste sättet? Behöver inte bli snyggt eller så. Måste bara bli roligt! :)
Kanske enklast att strunta i att ha växlar då? Jag tänker ju inte cykla snabbt med denna. Så kanske någon sorts singlespeed-kit, eller?
Jag tänker förstås inte montera något olagligt. 250w med sjysst vridmoment duger finfint tänker jag.

Vad ska jag tänka på?
Var är det bäst att köpa grejer/kit?

mvh / pirx

ps1. märkligt få trådar om att konvertera icke-el-cyklar till el i forumet, eller?
ps2. kan det bero på att det verkar som att inte alla trådarna migrerades över till nya sajten från gamla happyeride? (jag testade iaf gå in där nyss och där såg det ut att finnas jättemånga fler trådar än här, minst 100 till:)
Screenshot from 2020-04-13 08-39-00.png

För man får väl motorisera själv om man håller sig till 250w/25kmh?
Eller ska det göras ett sånt där typgodkännande då också (solklar blocker)?
Läste också något om krav på hållfasthet i ramar nuförtiden, men det gäller isf antagligen bara nytillverkade cyklar va?

Intressant frågeställning. Jag ville själv undersöka detta, hamnade först hos Transportstyrelsen, som gav lite luddiga svar. De hänvisade till ett provningsinstitut, Svensk Maskinprovning, smp.nu. Svenska maskinprovning testar exempelvis att produkter uppfyller olika krav. För elcyklar finns ett relativt nytt EU regelverk för hållfasthet. Man anser att elcyklar skall uppfylla högre hållfasthetskrav än vanliga cyklar. Men om dessa gäller enbart tillverkare, eller även privatpersoner som bygger om är oklart för mig. Hur som helst så fastnade jag här, eftersom ansvarig/kunnig person inte var anträffbar för tillfället. Du får gärna gräva vidare, jag tror att fler är intresserade av vad det innebär att konvertera en befintlig cykel till elcykel.

Märkligt! Är det alltså oklart om det är tillåtet att
1. motorisera själv med tanke på eventuell (?) ny lag ang ramhållfasthet
eller
2. att motorisera själv över huvudtaget?

Märkligt! Är det alltså oklart om det är tillåtet att
1. motorisera själv med tanke på eventuell (?) ny lag ang ramhållfasthet
eller
2. att motorisera själv över huvudtaget?

Det verkar Ok att motorisera själv så länge som motorn uppfyller kraven. Max 250 Watt, assistans till max 25 km/h, endast assistans om cyklisten själv driver på. Så ur motorsynpunkt är det inga problem.

Problemen kommer när det gäller hållfasthet/styrka på ramkomponter.
Lite finns att läsa här, https://via.tt.se/pressmeddelande/n...elcyklar?publisherId=177355&releaseId=1973150. Standarden som det refereras till finns att köpa här, https://www.sis.se/produkter/fordonsteknik/elfordon/ss-en-151942017/.

För att få cykeln godkänd genomgår den troligen förstörande tester. Som privatperson blir det dyrt och omständligt.
Nu vet jag ju inte om standarden gäller enbart företag, eller om den gäller även privatpersoner som bygger elcyklar för eget bruk.

Det finns en del information på nätet, sök på exempelvis "Epac standard". Jag har kontaktuppgifter till 2 personer på Svensk maskinprovning, som kanske kan ger mer information. Transportstyrelsen kunde bara ge tydliga svar på motorfrågor, och refererade till Svensk Maskinprovning för frågor relaterade till hållfasthet.

Åh fy fan, där var en grej i dina länkar som jag inte tänkt på:
"och det är även viktigt att cykeln inte startar oavsiktligt t.ex. vid ett trafikljus"

Så då gäller det alltså att montera in en strömbrytare lätt åtkomlig på styret så att man kan bryta strömmen helt i vissa lägen!
För om man nu skulle beställa något ganska billigt (från icke namngivet land), så... alltså, grejer glappar ju ibland!

Screenshot from 2020-04-13 16-55-33.png

Tar förresten en el-cykel någon tid på sig att "starta upp"?

Elcykeln jag har (med Shimano Steps mittmotor) tar några sekunder att starta upp, om elsystemet varit avslaget. Det är förmodligen uppstartstid för mjukvaran, ungefär som när man startar en dator. När den väl är igång är det ganska direkt respons då man börjar trampa.
Men jag anar av ditt ombyggnadsprojekt att du måste ha navmotor. Har läst i något inlägg att responsen inte är som på det mer påkostade mittmotorerna. Kanske någon annan med erfarenhet av den motortypen kan kommentera?

Jag tvivlar starkt på att man behöver bry sig om CE-märkning som amatörbyggare. Märkningen är ju avsedd som konsumentskydd. Jämför med CE-märkning för fritidsbåtar: Det är inte olagligt att bygga en egen båt. Eller tillverka egna solglasögon, för den delen.
Börjar du sälja/ge bort grejerna däremot, så är det en annan femma.
För att CE-märka så ska elcykeln uppfylla EU:s maskindirektiv, vilket är lättare sagt än gjort, då det ofta handlar om regeltolkningar.
Det finns inget krav för tillverkare att följa den länkade elcykelstandarden, men om man gör det så anses man med automatik uppfylla maskindirektivet.

Och en så gammal cykel som jag ska ha måste ju räknas som veteran, och då upphör väl de flesta säkerhetsreglerna:)

Bafang Har ju en mittmotor som ska kunna eftermontweras på det mesta. Även lådcyklar och fotbromsade cyklar. Men undrar själv över vad riskerna Är..

Verkar inte solklart men ett CEmärkt kit verkar vara miniminivå om man konverterar själv;
"Vi frågade Transportstyrelsen och fick följande svar: Både cyklar med och utan motor CE-märks eller godkänns enligt EU-direktiv men utifrån olika krav. Om man köper ett CE-godkänt konverterings-kit för att montera på sin vanliga cykel så blir frågan om resultatet kan anses uppfylla kraven för att bli CE-godkänd som elcykel? Cyklisten bör därför vända sig till Konsumentverket alternativt Svensk Maskinprovning för rådgivning. "

Hittade texten i den här artikeln här på Happyeride

https://ntf.se/konsumentupplysning/cyklar/elcyklar/ skriver så här;

Finns olagliga modeller?
För att få köra en elcykel på allmän väg (både "hembyggd" och köpt?) ska den uppfylla kraven i EU:s maskindirektiv och vara CE-märkt. Sedan 2018 finns en europeisk standard EN 15194:2017 för elcyklar som utöver dessa krav också ställer vissa krav på tillverkaren. Cykeln ska bland annat ha en tillräckligt stark ram, motorn får inte störa ut annan elektronik och cykeln ska inte kunna starta av sig själv, till exempel vid ett trafikljus.

Har en känsla av att 250W kan vara lite i svagaste laget för låda med lite last.
Jag hade nog satsat på mittmotor, typ bafang eller liknande så man kan utnyttja växlarna till lite mer ork. Har en kompis om klagar på att hans lådcykel med bakhjulsmonterad motor är väl tungtrampad med femåring i lådan.

Jag konverterade en vanlig cykel för några år sedan när min cykelpendling blev för lång och jag använde bafang BBS01. Super enkelt att montera så länge du har ett vanligt vevlager BSA 68 mm. Bara att plocka bort det gamla vevlagret och trycka i mittmotorn och koppla in kablarna. Blir nog ännu bättre med lådcykel då kan du gömma batteriet lite snyggt i botten på lådan.

Har en känsla av att 250W kan vara lite i svagaste laget för låda med lite last.
Jag hade nog satsat på mittmotor, typ bafang eller liknande så man kan utnyttja växlarna till lite mer ork. Har en kompis om klagar på att hans lådcykel med bakhjulsmonterad motor är väl tungtrampad med femåring i lådan.

En sådan där instabil lådstyrd trehjuling är inte gjord för högre fart än jogging hur som helst, så det går nog bra att ha en 250 W mittmotor och en utväxling som är lämpad för låg hastighet och hög kraft. Du har rätt i att navmonterade motorer är olämpliga för segdragning, alltså tungt arbete i låg hastighet, som det ofta blir med lastcyklar.

Har lådcykel från cargo bike och kan instämma på alla punkter. Med 200 kg på cykeln (maxlast enl spec) kommer den inte upp för brantare backar. Som den är konstruerad kan man heller inte stå upp och cykla. Då viker den sig. Så det är inte så lyckat.

Tillbaka
Topp