Motorn tappar driv ibland

SåsenFrÅsen

Aktiv medlem
Hej, jag har en motor och batteri (nav på bakhjulet) på min Babboe Curve som är ca 60 mil gammal. Nu har jag på sistone fått problem med att den ibland slutar ge effekt. Det gäller egentilgen på alla växlar, och det brukar fungera igen om om man stänger av motorn och väntar i 5-10 minuter. De senaste dagarna har det börjat hända lite oftare (väderberoende?). Cykeln förvaras alltid utomhus förutom ngn gång i veckan när jag är på jobbet.

Tack för hjälpen på förhand

/El-cykel amatör

Ok, cykeln verkar finnas med yamaha vevpartimotor eller no name bakhjulsmotor, risken är att enklare prylar inte gillar väder och vind. Jag har haft märkessaker ute under tak i 10 år utan problem så det går om det är rätt byggt.

Litiumbatterier gillar temperaturen mellan 5-40 grader cirka, de kan köras ner till -10 grader men då ska man helst ha förvarat batteriet varmt innnan. De ska dessutom absolut inte laddas under nollan då de kan kortslutas internt och i värsta fall explodera. Elmotorn är det nog inget fel på, men ta in batteriet och värm upp det och se om det blir bättre. Och var försiktig när du laddar batteriet, det kan redan vara skadat av din behandling.

Ja, du har väl batteriet inne? Bästa stöldskyddet dessutom att ta in batteriet.Har aldrig haft problem med kyla när resan startar med varmt batteri även under -10, kör alla dagar i alla väder. Bra fråga av Fredrik.

klassiker på elcyklar med navmotor är att vevparti-sensorn inte tål saltslask därav tappar den drivet då den inte kan läsa av pedalrörelsen men då brukar den vanligas inte funka igen förens den torkat upp inomhus
kolla alla kabelskarvar så de inte e fukt lossa batteriet o kolla stiften så dom e rena o fräscha

Just nu på nyheterna, cykelstölderna ökar, "högst upp på önskelistan står elcykelbatterier". Inte så konstigt, mycket pengar i relativt smidigt format.

Kolla darkforce förslag. Annars har nog batteriet tappat kapacitet och spänningsskyddet stänger av batteriet vid för hög belastning (batteriet klarar inte av att ge tillräckligt med volt till motorn och stängs av för att skydda batteriet).

Hej, jag har samma problem med sambons elcykel av model Yosemite, framhjuls motor.
Den tappar också driv helt random, fungera för en stund sen läggs den av och man hör endast motorn varva upp utan att ge någon hjälp.

Jag måste typ bromsa så motorn lugna ner sig sen trampa igen. Har man tur så får man driv hjälp var femte försök.

Nu är det runt nollan i Skåne så jag vet inte om det är pågrund av kylan.
Cykeln förvaras i förrådet/garaget och batteriet laddas inomhus.
Väldigt tacksam om ni har erfarenhet eller vet hur man kan lösa problemet.

Mvh: David

Hej, jag har samma problem med sambons elcykel av model Yosemite, framhjuls motor.
Den tappar också driv helt random, fungera för en stund sen läggs den av och man hör endast motorn varva upp utan att ge någon hjälp.

Jag måste typ bromsa så motorn lugna ner sig sen trampa igen. Har man tur så får man driv hjälp var femte försök.

Nu är det runt nollan i Skåne så jag vet inte om det är pågrund av kylan.
Cykeln förvaras i förrådet/garaget och batteriet laddas inomhus.
Väldigt tacksam om ni har erfarenhet eller vet hur man kan lösa problemet.

Mvh: David
i ditt fall låter de som du rensat kugg i planetutväxlingen, navmotorn är byggd så att du har ett litet kugghjul på elmotorn sen sitter de 3 st plastkugghjul mellan den o navets kuggkrans dessa tre har troligen tappat en eller flera kugg,

rätt simpla o byta om man e någolunda van o mecka Uschmite navmotor är bara en förklädd bafang/8fun motor så delar går oftast hitta hos https://boxbike.se/sv/45-bafang-8fun-delar beroende på viken motor de sitter. annars är https://hollandbikeshop.com/ oxå en bra sida för elcykeldelar

båda ovanstående e dessutom snabba på leverera o ännu aldrig haft strul med beställningar. själv beställt en hel del från båda där dom haft delar i lager som inte ens originalleverantörer i sverige haft eller kunnat få tag på...

Ytterligare en cykel m liknande problem:
Den driver alltid från start Men på de två lägre växlarna, dvs de som hjälper till minst, så slutar motorn hjälpa till men låter ändå. Ljudet förändras ngt när den slutar hjälpa till.
På maxhjälp slutar den aldrig hjälpa till.
Nån som har en idé?

Tillbaka
Topp