Mötte några idioter i skogen igår :-(

bebbe

Ny medlem
Var ute på min vanliga runda. Körde från Härryda till Hindås via lite grusvägar för att köra milen i Hindås (är en uppmärkt slinga på vanliga skogs stigar). Har cyklat eller sprungit denna slingan säkert hundra ggr de senaste åren. De har dragit om den lite så att den nu går via en grusväg i skogen som leder till lite jakt torn mm (dock ligger vägen kanske ca 6-8km från närmaste vanl väg).

När jag cyklar på grusvägen så möter jag till min förvåning en bil. Har aldrig under de åren jag har hållit till där sett en bil. Men tänkte att det är väl jägare som skall förbereda för älgjakten. Hälsar lite lätt på dom och precis när jag skall cykla förbi så tutar de och viftar som galningar?? Fattar ingenting! Älgjakten är inte igång förrän nästa vecka, eller till helgen, iaf inte nu! Så jag stannar och tänkte fråga vad som var fel. Då rusar två gubbar ur bilen och är helt vansinniga. Gapar och skriker åt mig att jag skall sticka därifrån och säger att det är privat mark??

Vad f-n, tänker jag? Skojar de eller menar de allvar? Vet de inte vad allemansrätten är?! Säger till dom att de inte har någon rätt att säga till mig att jag inte får cykla där. Då blir den ena gubben vansinnig och börjar vifta precis som om han vill börja slåss?? Säger till gubben att han får lugna ner sig. Kan ju inte slåss med gammal bonnjävel som ser ut som någonting ur "sista färden". Verkade dessutom som om han hade druckit eller så var han bara efterbliven. Står och försöker förklara för dom att jag har all rätt att cykla i skogen. Samma rätt som vandrare mm. Men efter ett tag fattar jag att det är helt meningslöst. De verkar inte förstå vad jag säger. Så jag ger upp och drar.

Blir nog några samtal till Borås kommun och länstyrelsen. Har man lite tur kanske man kan få dom att dra in deras jakträtt. :-)

Skall även tilläggas att de hade fällt en massa träd rakt över de utmärkta lederna för att göra det svårare för folk att ta sig fram där.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Det finns säkert en tråd på nåt banjoforum om
> hur två killar tvålat till en cyklist i skogen.

http://www.drunkenhunter.com/ kanske?

PS: Sidan verkar vara nere just nu, kanske nåt fyllo bakom spakarna?

Jag som har tänkt dra på mina Excavator på crossen och ge mig ut i skogen. Men med tanke på de senaste trådarna så kanske jag får omvärdera mitt beslut....

Vad ska man göra då man möter idioter, så långt som möjligt är det väl bäst att ignorera dem. Men om de börjar bli våldsamma så får man försöka lösa det på något annat sätt. Arga gubbar som vill skapa sina egna lagar och gillar vapen känns som en väldigt obehaglig kombination. Försök dra ihop ett gäng cyklister så kanske de inte orkar tjafsa med hela gruppen.

SafeSurfer skrev:
> Vad ska man göra då man möter idioter, så
> långt som möjligt är det väl bäst att
> ignorera dem. Men om de börjar bli våldsamma så
> får man försöka lösa det på något annat
> sätt. Arga gubbar som vill skapa sina egna lagar
> och gillar vapen känns som en väldigt obehaglig
> kombination. Försök dra ihop ett gäng cyklister
> så kanske de inte orkar tjafsa med hela gruppen.

De här ryssarna verkar veta hur man tar sig an folk som blir arga för att man cyklar.

http://www.metacafe.com/watch/708549/bmx_fighting/

bonde.JPG ht=307

Var det han?

bigmollo skrev:
> Alla på västkusten är efterblivna.

Du menar i Pålen?

Skulle kanske som någon skrev skrapa ihop ett gäng och köra fram och tillbaka i skogen. Om inte annat kanske man skrämmer bort alla älgarna :-)

Nej men ärligt talat. Är det inte helt sjukt att det finns folk som beter sig på ett sådant sätt. Inte fasen skall man väl behöva råka ut för dessa människor när man är ute och cyklar. Verkar ju inte heller vara känt bland folk att man får cykla i skogen. Kanske skulle föröka få med det i någon dags tidning eller liknande så att de kanske fattar att de har fel?

Får väl laminera ett utdrag från allemansrätten som du tar med på turerna. Eller kanske vi kan beställa tröjor med tryckt allemansrätt på ryggen.

På Måndagens barn/ungdoms träning på vår bana stötte vi på en arg ilsken gubbe som undrade hur fan vi kunde med att lära barnen att förstöra/cykla i skogen .Hur förklarar man ett sådant upptradande för ett gäng barn?
//Jonas

Lerdykarn skrev:
> På Måndagens barn/ungdoms träning på vår bana
> stötte vi på en arg ilsken gubbe som undrade hur
> fan vi kunde med att lära barnen att
> förstöra/cykla i skogen .Hur förklarar man ett
> sådant upptradande för ett gäng barn?
> //Jonas

Jag hade läxat upp honom fullständigt framför ungdomarna och förklarat hur sveriges världskända allemansrätt ger och fullständig tillåtelse till stigar i naturen och vilka som förstör marken mest (enduroförare och nollåttor med suv) :-) T

bebbe skrev:

> Blir nog några samtal till Borås kommun och
> länstyrelsen. Har man lite tur kanske man kan få
> dom att dra in deras jakträtt. :-)
>

Jakträtten är en del av äganderätten, som inte kan dras in av myndigheterna. Markägaren äger helt enkelt jakträtten och kan förfoga över den efter eget gottfinnande.

Men jag håller med dig om att de uppfört sig illa. De hadde fel, du hadde rätt.

bebbe skrev:
> Skulle kanske som någon skrev skrapa ihop ett
> gäng och köra fram och tillbaka i skogen. Om
> inte annat kanske man skrämmer bort alla älgarna
> :-)

Det är inte tillåtet. ;)

bigmollo skrev:

Hahahaa

bigmollo skrev:

*Ha ha ha* Det bästa jag läst på länge!!

Det finns annars osopade cykelbanor med potthål i asfalten.. Jag har läst i andra trådar, att de är jättetekninska och svåra att forcera. ;)

SafeSurfer skrev:
> Får väl laminera ett utdrag från
> allemansrätten som du tar med på turerna. Eller
> kanske vi kan beställa tröjor med tryckt
> allemansrätt på ryggen.

Inte så jäkla dum idé faktiskt. Hade varit kul att visa upp när man är ute och kör :-D

DIRAVI skrev:
> bebbe skrev:
>
> > Blir nog några samtal till Borås kommun och
> > länstyrelsen. Har man lite tur kanske man kan
> få
> > dom att dra in deras jakträtt. :-)
> >
>
> Jakträtten är en del av äganderätten, som inte
> kan dras in av myndigheterna. Markägaren äger
> helt enkelt jakträtten och kan förfoga över den
> efter eget gottfinnande.
>
> Men jag håller med dig om att de uppfört sig
> illa. De hadde fel, du hadde rätt.

Är kanske så.

Ringde dock till Polisen och ville tipsa om dels skadegörelse (de hade ju fällt träd över en utmärkt led). Sedan körde ju banjopelle bil och verkade påverkad. När jag även nämnde att de antagligen var jägare rasslade det till ordentligt. Finns tydligen lite ledord i tipps som de måste göra uppföljning på.

Orden verkar vara Bil, sprit och vapen. Sedan att banjo dessutom var jäkligt våldsbenägen och jag "handgripligen" fick avstyra honom (och nej jag tvålade aldrig till honom :-D ) gjorde att tipset skulle behandlas omedelbart, iaf sa dom det.

bebbe skrev:
> Skulle kanske som någon skrev skrapa ihop ett
> gäng och köra fram och tillbaka i skogen. Om
> inte annat kanske man skrämmer bort alla älgarna
> :-)

Det kanske var precis det som de tyckte att du gjorde. De hade väl inte fått mörda en älg än och satt och surna till. Plötsligt så dyker det en cyklist upp som förklaringen till älgtorkan. Stärkta av hojtarvatten hittar de på lite nya lagar och ger sig på älgskrämman.

Hur svårt kan de va?

Varför skall man behöva göra konflikt av saken?

Vi har alla intresse av att vistas i skogen, då är det väll vättigt att samsas, istället för att jävlas för varandra.

Det enda resultatet man kommer uppnå genom att bråka med markägare/jägare, är att möjligheten att cykla i skogen kommer att begränsas.

Visst, dessa uppförde sig illa, låt då själva bli att sjunka till deras nivå.

Allemansrätten är ingen gudagiven rättighet som inte kan ifrågasättas om den missbrukas.

Att medvetet störa jakt är inte tillåtet enligt allemansrätten, rent rättsligt väger äganderätt och nytjanderätt tyngre än allemansrätt, så i de fall allemansrätten missbrukas på ett sätt som stör markägarens ekonomiska nytjande av marken så kan det leda till åtal.

Vi har all aätt att vistas i naturen, förutsatt att vi respekterar naturen och varandra, den rättn kan komma att iskränkas om vi inte repekterr varandra.

Och det är inte markägarna som kommer få sin rätt inskränkt.

Klart man inte ska förstöra för markägarna medvetet men det betyder inte att man ska acceptera att bli attackerad för att man vistas i skogen. Om markägarna har rätten att sätta reglerna helt enligt egen uppfattning så kan vi lika gärna skrota allemansrätten. Att polisanmäla påhopp och att cykla i grupp kan jag inte se som något omoraliskt.

Läste en jakt tidning där en jaktledare skickat en insändare angående jakträtt "om man satt upp skyltar att jakt pågår kan man ändå bli åtalad ifall man skadeskjuter någon". Efter att ha läst den är jag blivit lite mer orolig då jag vistas i skogen

SafeSurfer skrev:
> Klart man inte ska förstöra för markägarna
> medvetet men det betyder inte att man ska
> acceptera att bli attackerad för att man vistas i
> skogen. Om markägarna har rätten att sätta
> reglerna helt enligt egen uppfattning så kan vi
> lika gärna skrota allemansrätten. Att
> polisanmäla påhopp och att cykla i grupp kan jag
> inte se som något omoraliskt.

Självklart skall man inte behöva bli attakerad, men man måste även kunna visa hänsyn själv.
Att cykla i skogen hur man vill är inte en total rättighet, allemansrätten medför inte enbart rättigheter, utan även skyldigheter. Att cykla många i grupp, och samtidigt föra oväsen, kan under vissa mständigheter vara åtalbart. Och definitivt omoraliskt, om man gör det på ren jävelskap.

Om vi inte tar våat ansvar vad gäller allmannsrätten, så kommer den att skrotas.

> Läste en jakt tidning där en jaktledare skickat
> en insändare angående jakträtt "om man satt upp
> skyltar att jakt pågår kan man ändå bli
> åtalad ifall man skadeskjuter någon". Efter att
> ha läst den är jag blivit lite mer orolig då
> jag vistas i skogen

Visst finns det idioter, i alla grupper, men tur nog tillhör de minoriteten.
Desutom är det inte ovanligt med idiot-insändare som har till syfte att smuskasta vissa grupper. Jag skulle nog tveklöst placera dendär i gruppen provokationer.

Man skall inte tro allt man läser, varesig på nätet eller i tidningarna.

bigmollo skrev:

Vad menar du med det och varifrån kommer du själv ?

Nej klart att alla skall ta sitt ansvar.

Jag var dum nog att stanna när de viftade och gapade för jag trodde att det kanske hade hänt någonting. Det jag fick i betalning för att jag föröskte vara till hjälp var att en gubbe hoppar på mig och skall slåss?

En sådan händelse går över allemansrätten. Nästya gång vet man inte vem han hoppar på eller en var det händer.

Vad jag förstår det så har trådskaparen kört på en grusväg för bilar? Det är väl fan inte allemansrätten som gäller där, det är väl vanliga svenska trafiklagar?

Sen att man stör jakten en vecka innan jakten är påbörjad, skulle vilja se den rättsal som det argumentet håller i :-)

Har bott några år långt ute på den här typen av landsbyggd i mellansverige med mycket grusvägar och lite civilisation, och jag kan bara tala för att bybor är i regel idioter. ´Sunt bonnaförnuft´ är en icke-existerande faktor. Det är fyra generationers inavel i var stuga och förnuftet hittas helst i botten av hembränningsapparaten. Skönt, då var det sagt - hoppas jag slipper flytta tillbaka dit :-)

Niko/Frost skrev:
> Har bott några år långt ute på den här typen
> av landsbyggd i mellansverige med mycket
> grusvägar och lite civilisation, och jag kan bara
> tala för att bybor är i regel idioter. ´Sunt
> bonnaförnuft´ är en icke-existerande faktor.
> Det är fyra generationers inavel i var stuga och
> förnuftet hittas helst i botten av
> hembränningsapparaten. Skönt, då var det sagt -
> hoppas jag slipper flytta tillbaka dit :-)

Hahaha!

bengan36 skrev:
> bigmollo skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Alla på västkusten är efterblivna.
>
>
> Vad menar du med det och varifrån kommer du
> själv ?

Ha ha ha!!

Var det någon mer som såg en dokumentär om hjortronmyrar i Norge för ett tag sen? Där kan vi snacka inskränkt markägare! Så länge det inte handlar om upprättande av egen urskog har jag svårt att hitta rationella skäl för en skogsägare att vara emot allemansrätten (som ju också innebär ett skydd för det ekonomiska värdet i skogen). Men det är väl just irrationella skäl de har (MIN spade, etc.).

Jonzén, om jag ska hänga ut grannarna lite, i den ordningen dem bor från mitt hus sett (observera innan du kommer och talar om ironi att jag bara äger huset, bor inte där längre).

Först har vi tanten som fick arrendera c:a 100 kvadratmeter av tomten en bra bit bort från huset, det här var av den förre ägaren, för att ha sina hästa på bete där. Det slutade i att hon tog över hela tomten, parkerade både hästsläp och hästkärror samt sin egen bil på tomten, och sen nyttjar hon vårt stall (som inte har arrenderats ut!) samt slutligen matar hästarna direkt från vår stora altan. Hästarna åt förstås upp en hel del av stammen på äppelträd på tomten och bajsade på vår vattenbrunn. Hon fick veta c:a 3 månader före ägarbytet att det skulle bli ett ägarbyte och då skulle allt bort. 3 månader efter ägarbytet är allt kvar och hon är skitförbannat och tycker att hon borde få 3 månader till på sig när hon konfronteras med detta. Sa jag att vi måste flytta på hennes elstängsel för att ens komma in i huvudentrén. Hembränningsapparat. Nej.

Det var granne nummer ett. Då fortsätter vi till granne nummer två.

En familj som är med i frikyrka och totala mytomaner som varenda jävla dag kommer och söker kontakt, flertalet gånger drog dom in sin löptik i vårt kök och berättar sen att den löper, väl medveten att vi har två hanhundar i huset. Tack för den. Men kontaktsökandet slutade inte där, en romantisk kväll ville vi vara ensamma på övervåningen när dem kommer och knackar på dörren. Vi vill inte svara utan tycker att det är lite oartigt att knacka på sådär runt halv-tolv på natten. DÅ, då jävlar börjar det... vi hör dem springa runt och glutta in i alla fönster, sen börjar dom slita i dörrarna för att se om det är olåst, springer till baksidan och rycker febrilt i bakdörren, springer ned och sliter i källardörren. Vi klockar deras lite obehagliga beteende och det håller på i mer än 10 minuter med ryck och bank i dörren! Dem vet nog att vi är hemma för ljuset från teven syns utifrån. När vi konfronterar dem ett par dagar senare och undrar vad dem ville, så sade dem att dem bara ville prata lite. Det finns dussintals såna här historier till om dessa grannar. Hembränningsapparat. Nej, total nykterister av religösa skäl.

Det var granne nummer två. Då fortsätter vi till granne nummer tre.

En riktigt odräglig typ, både frugan och karln är alkoholister, hembrännare och mytomaner. Speciellt karln, han har minsann både sett UFO'n (och skrivit insändare till lokaltidningen om det!) och utgett sig för att ha ägnat livet som världsomspännande resenär. Tyvärr gjorde han ju missen att ljuga om en del stora exotiska djur-affärer som min sambo är nära bekant med nuvarande ägare (och grundare) av och kunde bekräfta att det var allt lögner från den mannen. Det var verkligen den ena lögnen efter den andra. Hembränningsapparat. Ja.

Det var granne nummer tre. Granne nummer fyra, kom ihåg att vi går i husordning och inte nån random slump av roligaste grannar nu...

Granne nummer fyra tar nog priset. 5 ungar, inne på sin sjätte karl, mellan 13-15 katter som alla är kraftigt vanvårdade, en del med stora missbildningar. På tomten som är typiskt banjo-style inhägnad med ett rostigt galler finns två schäferhundar av den skabbigare sorten som skäller konstant och det står stadigt 6-8 avställda skrotbilar parkerade över tomten (övriga grannar håller rent och fint på tomten så det är inte fråga om dåligt kvarter). Nu kommer vi till helheten då. Frugan i det hushållet var fruga till den förrförra ägaren av vårt hus och bodde då där, tills den karln åkte i fängelse för att på fyllan ha kört in i en lyktstolpe och sen mordhotat polisen både vid arresterandet samma dag och även på polisförhören. Hur vi då vet detta? Vi hittade alla kvarglömda polisrapporter och annat i vårt hus. Vi hittade även en del intressanta födelseattester, men det där med inavel är väl känsligt så vi går inte in djupare på det, haha. Vi hittade även en stacke ´kärleksbrev´ som när man lade ihop ett plus ett visade att frugan livnärt sig enkom på att lura gamla män på pengar. När vi sedan talat med grannarna visar det sig att när dom lämnade huset så lämnade dem även kvar sina dåvarande 13-15 vanvårdade och missbildade katter som fick avlivas allihop. Det är alltså inte många år före hon skaffar en ny karl och flyttar tillbaka till byn i ett annat hus. Ja, dem lever förstås på socialbidrag hela familjen. Hembränningsapparat. Ja.

Det var granne nummer fyra, ska jag fortsätta ens? Resten av byn på c:a 15 hus till fortsätter i precis samma anda. Och likadant vet jag att det ser ut i grannbyarna...

BANJO!!!

geologen skrev:
> Ska vi gissa att DIRAVI äger skog...? ;)

Gissa kan du ju göra, jag äger inte en kvadratmeter mark.

Min sambo äger bostadsrätten jag bor i, vi har en liiiten gräplätt med två svartvinbärsbuskar på den del av bostadsrättsföreningens mark vi förfogar över.

Vad det nu har med saken att göra?

Däremot inser jag att vi alla gör oss själva stora ogärningar om vi missbrukar allemannsrätten.

Om det sker ett stort missbruk så kommer det att inöras ytterligare inskränkningar.

Det diskuteas redan i dag om inskränkningar vad gäller kommersiellt nytjande av allemansrätten. komersiel bärplockning, forsfärder, ävetyrskamping md mera.

Skiter vi i det blå skåpet, så kommer det att höjjas röster om inskränkninar för cykelister, och det vill väll ingen av oss?

Niko/Frost skrev:

> Sen att man stör jakten en vecka innan jakten är
> påbörjad, skulle vilja se den rättsal som det
> argumentet håller i :-)

Jakten börjar senast 16/8 i hela sverige, och pågår till frammemot mars, det finns vissa arter man jagar utöver de tiderna, men det är ovanligare.

Tillbaka
Topp