"mount hardware" för manitou mara pro, fungerar inte helt perfekt med fox hårdvara.

Stervelo

Aktiv medlem
"mount hardware" för manitou mara pro, fungerar inte helt perfekt med fox hårdvara.
Köpte en manitou mara pro och älskar den, gör min ripmo uberplush utan att ha problem med att den bara blåser genom slaget.
Det finns rapporter om att ripmon inte direkt plush, det är dpx2s fel.
I vilket fall som helst så återanvände jag hårdvaran från min POS dpx2, ny polymer bushing installerad i tjocka änden, and bobs your uncle, nästan.

Jag får ett litet glapp när jag lyfter på sadeln, och jag märkte att plastbushingen som satt ganska tight i fox eyeletten, nästan trillade i av sig själv.
Givet allt annat lika, är det ju där det "glappar". Det är bara när jag lyfter sadeln så bakhjulet lättar som det märks.

Pratat med TF tuned, de menar på att en metal du bushing kommer att lösa det, de har ju som bekant en tightare fit än plastbitarna.
Dock så behöver jag då tydligen ett par små oringar, de skickar tftuned gratis, jag tror jag har bushings liggande.

Men, jag tycker mig ha sett polymer bushings som har "hack" i kanten, inte bara avfasad, utan även "nochad" och har läst, men kan inte hitta
det nu, att de ska ta upp "plats" bättre vid variation i eyelet storlek. Fungerar det?

Jag är benägen att försöka mcgyvra det här, loctite? gängtejp? Andra ideer?
Det handlar inte om pengar, utan om sisu.

Eller bara ge upp och köpa nytt med du bushing? Jag som var så glad att bli av med skiten, metall bushings, när jag köpte ripmon.

Hjälp bullen, en villrådig gubbe.

Senast ändrad:
Mina plastbussningar från Fox har en oring på varje sida om jag inte minns fel, supertunna typ.

Jepp, det har mina med.

Men, kan det vara så att det där spelet är ok?

Hittar en tråd på mtbr där yt-support svarar om igusbushings, alltså polymer bushings att lite play är ok.
Det fungerar finemang, men blir sugen på att smälla i rullager och serva ett par gånger om året i stället.

@glitch tror jag hade ett helsike med det där, men kom tillslut fram till att glappet var okej.

Tack, jag tror också det, att det är ok, så jag gasar tills det rasar tror jag, det är bushingen, plastbiten som offras, så när det glappar "mer" byt, det tar 10 minuter och kostar inte mycket.

Nej glappet är inte okej. Jag köpte till slut Rock Shox bussningskit, så slapp jag glappet.
Men ännu bättre med typ TF-tuned / offsetbushings custom. Lär hålla bättre i längden.

Provar nog en igus 12.7 bussning först. Får väl ta en annan approach om det inte fixar det.

Beställde, två, igusar, 15.07 yttre, 12.7 inre, så hoppas vi att det löser problemet.

Tillbaka
Topp