Mount only on hooked rims... wait... what?

..::Larzzza::..

Aktiv medlem
Cyklade över lite glas och haft däcken sedan jag köpte racern 2005 så började bli slitna. Köpte nya från CRC och idag var den stora hämtapaketdagen.

Läste på sidan av däcken "mount only on hooked rims"???

Googlat lite och kom ändock inte fram till om jag har sådana fälgar eller om det kanske skulle kunna gå ändå, vad säger ni?

Däcken: http://www.chainreactioncycles.com/Mobile/MobileModels.aspx?ModelID=31765

Fälgarna:
wait for it...

IMG_1670.JPG

IMG_1669.JPG

IMG_1671.JPG

Känn på insidan av fälgen om det finns ett hack för kanttråden att haka i. Det är vad de menar.

Jag har råkat ut för att däcket hoppade av och slangen smällde som ett gevärsskott precis vid mitt öra på en äldre fälg (från typ 79) utan tillräckligt mycket kant. Inte roligt.

Tror dock inte det är något du behöver fundera på om räsern är från 2005.

Har dålig koll på däck och fälgar, har ju en liten kant men jag har ingen aning. Kan pumpa däcken upp till 10 bar och det vill jag gärna inte testa om det är hög risk att det smäller

No problemo... Det är precis som det ska vara- du har "hooked rim". Se till att rätta till fälgbandet bara så att det ligger mer i mitten av fälgen.

Eftersom jag redan har tinnitus och är väldigt mån om min hörsel så vid slangbyte har jag alltid öronproppar/kåpor på mig... En slang sprängdes och det gillades ej! så det är standard nu :p

dobi skrev:
-------------------------------------------------------
> Eftersom jag redan har tinnitus och är väldigt
> mån om min hörsel så vid slangbyte har jag
> alltid öronproppar/kåpor på mig... En slang
> sprängdes och det gillades ej! så det är
> standard nu :p

Precis samma har hänt mig, har ett fint litet tjut i öronen när det är tyst sedan dess. Alltid kåpor på vid pumpning av nymonterad slang.

Tillbaka
Topp