Mathieu skrev:
-------------------------------------------------------
> Skulle inte ErikGBL kunna förklara varför det
> är just TTH-måttet som är "det enda viktiga
> för den som är lång". Spontant, utan att veta
> något, skulle jag gissa på standover height
> eller BB center to top of seattube eller möjligen
> BB center to toptube center. Men jag har absolut
> ingen aning och blir gärna upplyst om måttens
> betydelse.
¨
Det viktiga är sittställning som avgör hur du manövrerar i terrängen utan att bli för upprest. Sitthöjden kan man alltid få optimal genom längden på sadelstolpen och om du köper standardbygda rammar är standover-höjden alltid hög nog för den som är över 197 (jo, det finns kanske undantag om man har extremt korta ben eller den lite lustiga custombygda ramen som visades tidigt i tråden kan möjligen ge problem). Ramens längd är alltid begränsningen för visserligen kan man få några få cm extra med sadelstolpe med setback och skjuta sadeln tillbaka ett par cm, men det påverkar tyngdpunkten och man riskerar att lätt tappa styrtrcket på framhjulet i branta tekniska klättringar eftersom den som är lång, också har en hög tyngdpunkt. Dessutom blir trampet ineffektivt om man sitter för långt bakom veven. Sätter man på en längre styrstam försämras manövreringsförmågan särskilt på stig. Jag rekommenderar inte styrstam på mer än 110 mm på stig och möjligen upp till 130 mm på ren grusvägsdominerad cykling (att långa styrstammar försämrar styrförmågan visades också en test i Bike Magazine för ett par år sen).
Om man har tillräckligt lång ram kan emellertid justera in riktig höjd, lagom tyngdpunkt, lagom framåtböjd sittställning ock behålla en bra manövreringsförmåga