Mountain Bike för långa?

Mountain Bike för långa?
Bigsmooth skrev:
-------------------------------------------------------
> SafeSurfer - Tack för tipset. Står helt klart
> mellan Kona och Specialized för stunden. Vilken
> Kona kör du?
>
> Är den här -->
> http://www.tcmcykel.se/specialized-hardrock-sport-
> disc-29er-2011-p-1670-c-348.aspx
> ...något att hänga i julgranen?

En dawg från 2008, robust och perfekt för stökig cx som göteborg.

Mountain Bike för långa?
Om du kollar runt med butiker för att se om dom har en stumpjumper i lager, kolla om dom har en 21 tummare inne också. 650 mm toprör är fortfarande rejält långt. Försök att provtrampa en sån också innan du bestämmer dig.

Mountain Bike för långa?
Ubu- Ska bort till Specialized Concept store nu efter semestern och provcykla 21".. Men känns ändå som att 23" borde vara till folk över 200cm. Eller?

Jag är 204cm, 99cm benlängd och 82 armlängd.

Senast ändrad:
Mountain Bike för långa?
Du ska självklart inte köpa något annat än den största cykeln du kan hitta.
Bara kortväxta tror att cyklar kan vara för stora.

Mountain Bike för långa?
Bigsmooth skrev:
> Men känns ändå som att 23" borde vara till folk över
> 200cm. Eller?

Såklart är det så, men provcykla i teräng så vet du säkert. 21 tummaren är hur som helst ingen liten cykel.

LTS skrev:
> Bara kortväxta tror att cyklar kan vara för
> stora.

Så är det.

Mountain Bike för långa?
Bigsmooth skrev:
> - Specialized Rockhopper 29er (23inch)
> (http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCProduct.js
> p?spid=51627&scid=1000&scname=Mountain)
>
> - Scott Scale 29 team (XL)
> (http://www.scott-sports.com/us_en/product/10040/5
> 5520/217952)
>
> - Kona Kahuna 29er (22inch)
> (http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=kahuna)
>
> Alla kostar runt 12000:- och bör passa mig. De
> har ungefär samma Top Tube length.
>
> Kommentarer?
Nej, dom har inte ungefär samma TTH-mått (det horisontella topprösmåttet)
Rockhopper: 670 mm
Scott Scale: 640 mm
Kona: 645 mm

Skillnaden mellan 640 mm och 670 mm är i praktiken stor.
Det här måttet är det enda viktiga för den som är lång.

Själv är jag bara 197 och kör med 26" Specialized S-Works med TTH på ca 640 mm (fast jag önskar mig nog 29")

Mountain Bike för långa?
Skulle inte ErikGBL kunna förklara varför det är just TTH-måttet som är "det enda viktiga [måttet] för den som är lång". Spontant, utan att veta något, skulle jag gissa på standover height eller BB center to top of seattube eller möjligen BB center to toptube center. Men jag har absolut ingen aning och blir gärna upplyst om måttens betydelse.

Mountain Bike för långa?
Om man är lång och dessutom har långa ben är sadelrörets CT-mått viktigast.
Gärna högt CC-mått också, även om det är en rent estetisk fråga.
Är höjden ordentligt tilltagen så brukar längden också vara det. Så det är ett mindre bekymmer.
Längden på styrhuvudet är också viktig, men den brukar också öka tillsammans med sadelrörslängden.

Mountain Bike för långa?
LTS skrev:
> Om man är lång och dessutom har långa ben är
> sadelrörets CT-mått viktigast.

Det där får du nog förklara? Nya moderna ramar är nu ännumer kompakta och har fantastiskt korta sadelrör men hysteriskt långa sadelstolpar. Kolla in gemometrierna på Specialized, Trek och Niner tillexempel.

> Är höjden ordentligt tilltagen så brukar
> längden också vara det. Så det är ett mindre
> bekymmer.
> Längden på styrhuvudet är också viktig, men
> den brukar också öka tillsammans med
> sadelrörslängden.

"brukar"... ja men om det inte är som det "brukar" då? Är det inte smartare att kolla på längden på ramen då det ju faktiskt är den del på hojjen som är mest svårjusterad?

Stalle

Mountain Bike för långa?
Mathieu skrev:
> Skulle inte ErikGBL kunna förklara varför det
> är just TTH-måttet som är "det enda viktiga
> för den som är lång". Spontant, utan att veta
> något, skulle jag gissa på standover height
> eller BB center to top of seattube eller möjligen
> BB center to toptube center. Men jag har absolut
> ingen aning och blir gärna upplyst om måttens
> betydelse.
¨
Det viktiga är sittställning som avgör hur du manövrerar i terrängen utan att bli för upprest. Sitthöjden kan man alltid få optimal genom längden på sadelstolpen och om du köper standardbygda rammar är standover-höjden alltid hög nog för den som är över 197 (jo, det finns kanske undantag om man har extremt korta ben eller den lite lustiga custombygda ramen som visades tidigt i tråden kan möjligen ge problem). Ramens längd är alltid begränsningen för visserligen kan man få några få cm extra med sadelstolpe med setback och skjuta sadeln tillbaka ett par cm, men det påverkar tyngdpunkten och man riskerar att lätt tappa styrtrcket på framhjulet i branta tekniska klättringar eftersom den som är lång, också har en hög tyngdpunkt. Dessutom blir trampet ineffektivt om man sitter för långt bakom veven. Sätter man på en längre styrstam försämras manövreringsförmågan särskilt på stig. Jag rekommenderar inte styrstam på mer än 110 mm på stig och möjligen upp till 130 mm på ren grusvägsdominerad cykling (att långa styrstammar försämrar styrförmågan visades också en test i Bike Magazine för ett par år sen).

Om man har tillräckligt lång ram kan emellertid justera in riktig höjd, lagom tyngdpunkt, lagom framåtböjd sittställning ock behålla en bra manövreringsförmåga

Mountain Bike för långa?
...och hur framåtböjd man sitter justeras ju med ringarna runt styrröret på gaffeln eller genom vinkelen på styrstammen. Den som är lång har väl kanske mer behov för justerbar sadelstolpe än andra för det är det ända man kan göra med den höga tyngdpunkten vilken man ju gärna vill sänka i branta utförsåkningar och andra skarpa krux för att behålla kontrollen och slippa för många OTB.

Mountain Bike för långa?
Erik, även om du är ganska lång så har du för korta ben för att förstå.
Du har beskrivit hur man justerar sittställningen för en person med medellånga ben.
Det funkar inte på samma sätt för en person med långa ben. Jag ska reda ut några missuppfattningar.

ErikGBL skrev:
> Sitthöjden kan man alltid få optimal
> genom längden på sadelstolpen

Längden på de längsta sadelstolparna är fast och går inte att påverka. Sadelns höjd avgörs av sadelrörets längd.
Därför är sadelrörets längd det viktigaste måttet.
En cykel som är lång eller kort går ändå att cykla på men en med för låg sadel funkar inte.

ErikGBL skrev:
> ...och hur framåtböjd man sitter justeras ju med
> ringarna runt styrröret på gaffeln eller genom
> vinkelen på styrstammen.

Den höga sadeln skapar ett stort drop till styret. Så att justera med ringar runt styrröret är inte aktuellt.
Oavkortade gaffelrör har en maxlängd som inte går att påverka. Enda sättet att justera styrets höjd är vinkel och längd på styrstam, eller med hjälp av en ful styrrörsförlängare. Eventuell rise på styret påverkar också handtagens position.
Eftersom gaffelröret är långt så blir det snyggare om även styrhuvudet är långt.

Mountain Bike för långa?
Extralånga sadelstolpar som inte räcker till och okapade gaffelrör med styrrörförlängare?
På en 29er hamnar ju styret rätt högt i sitt lägsta möjliga läge. Det är inte 26 tummare du baserar dina erfarenheter på?

@Bigsmooth: Som du kanske börjar ana så är det provsitta/provcykla som gäller…

Mountain Bike för långa?
HAr själv en Scale elite 29 i storlek XL,passar bra till mina 198cm o 94 i benlängd o är gott mått till att ha längre sadelstolpe o längre styrstamm,den bästa cyklen jag haft bara motorn som behövs göras nåt åt,men har ju som sagt inte med cyklen att göra..

Mountain Bike för långa?
jpett skrev:

> som referens kan jag nämna att mina 195 cm
> använder en effektiv topprörslängd på 61,2,
> och det känns perfekt.

Samma längd på mig, har haft 60-63 cm topprörslängd. Har rätt lång överkropp och de längre varianterna har fungerat fint.

Mountain Bike för långa?
Det är det virtuella måttet på överröret. Då mätt horisontellt från centrum styrrör till centrum sadelrörets förlängning.

Brukar väl alltid för en given storlek vara mindre på en hardtail (har inte funderat ut varför).
Jag har heldämpad 635 mm + 110 mm styrstam på mina 193 cm, med mycket lång överkropp motsvarande "normal" 200 cm. Har för mig att jag har 92 cm benlängd.

Din benlängd är förresten samma som min kollegas - och han är 193 cm lång. Som kuriosa kan nämnas att han hade en 21-tum äldre Rockhopper (26-tum) som kändes för stor i terrängen - så givetvis kan en cykel bli för stor även för hyfsat fullvuxna.

Mountain Bike för långa?
Har hittat en Specialized Stumpjumper 29" Comp Mtb i strlk 23" på cykloteket i västberga. Den ligger dock på 19000:-.. Kanske lite overkill för en nybörjare? eller vad säger ni?

Kommer den ha bättre komponenter än tex rockhopper 2012 som kommer nu om nån månad? den kommer ligga runt 12-13000.- för 29er

Alla åsikter om Specialized Stumpjumper 29" Comp Mtb mottages gärna.

Mycket pengar, men visst är man lite sugen. Kanske sänker priset på den när 12:erna kommer in.

Mountain Bike för långa?
Står shipped to uk. Kanske inte skickar till sverige. Sen är ju Specialized 23" några centimeter större. Kan behöva det till mina 204cm. Vad jag fattad så klådde rockhoppern scott team på gaffel och andra komponenter. Stämmer det?

Mountain Bike för långa?
Bigsmooth skrev:
> Har hittat en Specialized Stumpjumper 29" Comp Mtb
> i strlk 23" på cykloteket i västberga. Den
> ligger dock på 19000:-.. Kanske lite overkill
> för en nybörjare? eller vad säger ni?
>
> Kommer den ha bättre komponenter än tex
> rockhopper 2012 som kommer nu om nån månad? den
> kommer ligga runt 12-13000.- för 29er
>
> Alla åsikter om Specialized Stumpjumper 29" Comp
> Mtb mottages gärna.
>
> Mycket pengar, men visst är man lite sugen.
> Kanske sänker priset på den när 12:erna kommer
> in.

Har du råd så är det väl bara att köpa den! :)
Annars om du kan/vill vänta, då kan du vara iskall och chansa att den finns på rea sen.
Det är en storlek som är ganska udda, fast det kan finnas fler i din längd som jagar.
Om inte så får du köpa en -12 när de släpps.

Mountain Bike för långa?
Möjligheten är ju att 2012 Rockhoppern kommer ha bättre spec än föregående års stumpjumper. Har liten erfarnhet så jag vet inte hur det brukar vara. Men kanske väntar och hoppas på rea. När brukar de rea ut?

Mountain Bike för långa?
Du kan kolla här på 2012 <http://www.specialized.com/us/en/bc/SBCMain.jsp?scid=1099>

Dock är det USA marknaden, så det kanske inte stämmer med Europa.

Mountain Bike för långa?
Bigsmooth skrev:
> Alla åsikter om Specialized Stumpjumper 29" Comp
> Mtb mottages gärna.

Är 190 och har en sådan L/19". Den är rolig att cykla på och känns bra i storlek.

Senast ändrad:
Mountain Bike för långa?
Är extremt sugen men är lite rädd för att rockhopper 29er int 2012 som kommer inom några veckor kommer ha bättre spec och kosta runt 12-13000. Vad tror ni?

Tillbaka
Topp