Mountain Bike för långa?

Bigsmooth

Ny medlem
Mountain Bike för långa?
Hej!

Är på jakt efter en mountain bike. Saken är den att jag är 204 cm och väger runt 100kg. Vilka märke gör stora och rejäla cyklar? Budget runt 7-10000:-

Har läst runt lite och 29er (29"hjul) rekommenderas till långa. Åsikter?

Alla tips är mer än välkomna.

Tack på föhand.

Mountain Bike för långa?
Stora cyklar har jag sett men kombinationen med "prisvärda" och "stabila", vette 17.
Risken är att om du behöver "oversize" så får du troligtvis beställa ram och delar och få någon att bygga den åt dig. Men priset blir nog där efter.
stormtb1.jpg

Hoppas någon annan har bättre svar.

Lycka till // Jonas

Mountain Bike för långa?
Jag är ju inte över två meter men 191 iallafall. Jag kör 29er och det tycker jag du skall göra du med. Med stora hjul så kan man fuska sig ner en storlek utan att ständigt åka över styret och få svårartade stegringstendenser. Kör du 29er så borde du klara dig på en XL, de brukar ha ett horizontellt topprör på ca 645 mm. Skall du köra 26" så får du nog leta upp en XXL. Typ...

http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=51627&scid=1000&scname=Mountain
Fin hojj men kanske lite över din budget.

Ring Specialized Concept store och kolla om de kan skaka fram en å testa på. Jag tror den finns i både XL och XXL. Men jag tror att XL borde funka för dig.

Stalle

Edit: Råkade leta upp en USA-modell som inte går att köpa i sverige men nu är det en modell som går att köpa,

Senast ändrad:
Mountain Bike för långa?
Vikten är inga bekymmer, jag väger själv 95 kg och har haft "vanliga" mtb, vanliga hjul utan bekymmer. Kona har ju haft/har hojar riktade mot lite rejälare människor, "Clydesdale", bl a Hoss, Hoss de luxe (fast de rullade ju på 26" hjul, du skall ju ha 29", solklart) men då tror jag det var betydligt tyngre än 100 kg de var avsedda för.

http://www.konaworld.com/downloads/2008_tech_info.pdf

En Kahuna 22" ex?

http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=kahuna

Top tube 64.8 cm, Stand over 88.4 cm

Mountain Bike för långa?
Jag kan inte bidra med nån erfarenhet av någon men jag har läst flera olika tester på Konan och den skall visst vara styv och en smula okomfortabel. Man blir nog med andra ord rätt så uppsmiskad av en runda på Konan.

Stalle

Mountain Bike för långa?
Har själv bara erfarenhet av Kona och inte Specialized.

Kan bara säga att Kona bygger riktigt bastanta hojar, visst väger dom lite mer men dom håller i ur och skur.

Mountain Bike för långa?
hydraliska bromsar med lite större skivor gör under för säkerheten! jag tyckte mina BB5 var för dåliga, massa justerande och för lite bromsverkan för gbg-terräng! (speciellt i kombo med dålig justering)

ett par juicy III för 900 .- totalt gjorde susen!

/Per

Mountain Bike för långa?
26er med jättestor ram är inget jag skulle gå tillbaka till. Tyngdpunkten blir väldigt hög om man är lång = hög otb faktor. (forutom att 29er är trevligare på e massa andra sätt)

Från samma butik skulle jag hellre köra på den här:
http://www.cykloteket.se/ProductDetail.aspx?ProductID=15346

Gaffeln är faktiskt riktigt bra, fast den kommer från Rst. Jag hade föregångaren till den gaffeln tills helt nyss.

Mountain Bike för långa?
Kan man stänga av dämpningen på FS-cyklar när man tex kör på asfalt inne i stan? Är det nackdel att ha FS om man kommer köra relativt mycket asfaltskörning, men man vill ändå kunna ta den på en rejäl tur ute i naturen?

Mountain Bike för långa?
Jag är 195 kör en kona 22" den känns toppen och har varit väldigt stabil och hållbar hittils, är inne på tredje året och den känns som ny.

Mountain Bike för långa?
C-dale: vad ligger den på?

Fick försöag på följande från en cykelaffär- En Corratec C29:er cross i 61cm ramstorlek från 2010. XT utrustad med fin gaffel.
Ord pris : 14995:- Reapris: 11995:-

Kommentarer?

Mountain Bike för långa?
Något speciellt man ska tänka på vid köp? Märke/Modell på växlar, bromsar och gaffel? Inte på detalj men vad man bör se upp med och vad som är bra?

Tack på förhand

Mountain Bike för långa?
Ubu- Det var från tcm jag fick förslaget. Det var modellen Cross One som var ord 14995:- som man nu fick för 11995:-

Den du länkar till heter "cross two"

Mountain Bike för långa?
Bigsmooth skrev:
-------------------------------------------------------
> Någon som vet något om cykeln ovan? alltså
> Corratecen?
>
> Tack på förhand

Inte mer än att specen ser väl prisvärd ut. Geometrin verkar däremot lite konstig. Den är helt sjuuukt kort! Kortare än de flesta andra XL-ramar. Mer som en L-ram i längden. Så det är inte en XXL. det är en XL (knappt).

Dessutom listar Corratech den som en "Trekking"-cykel. Så skulle jag vara dig så skulle jag kolla extra på bakgaffeln och kolla hur breda däck som går in. Heter den Trekking så finns risken att den inte tar nå fetare däck.

Stalle

Mountain Bike för långa?
Såg att du fått lite kommentarer om XL vs XXL och mina 1:- är att gå på största möjliga storlek.

Redan jag med 197 cm 96 kg tillhör ju minst 95 percentil, och ligger i utkanten av vad tillverkarna bryr sig om att göra. Tittar jag på kolfiber-mtb ser jag ofta att de slutar storleken under vad jag skulle vilja vill ha.

Sen tror jag 29.er spåret är perfekt. Kör en HT 26" med 63 cm topprör och en skapligt lång styrstam (110mm tror jag) men nästa mtb blir helt klart en 29:er.

Mountain Bike för långa?
Såg en lååång MTB-kille vid Gärdet häromdan på Specialized på vad som måste ha vart en 23" 29:er. Det var första gången jag tyckte en 29:er såg snygg och proportionerlig ut. 29:er i normala storlekar ser ut som jättestora barncyklar annars.

Mountain Bike för långa?
Bigsmooth skrev:
> Kan man stänga av dämpningen på FS-cyklar när
> man tex kör på asfalt inne i stan? Är det
> nackdel att ha FS om man kommer köra relativt
> mycket asfaltskörning, men man vill ändå kunna
> ta den på en rejäl tur ute i naturen?

Annars kanske du skall överväga en cross? Finns en xxl till salu på köp och sälj:
http://happymtb.org/annonser/index.php?page=view&id=63433

Mountain Bike för långa?
bruce- tack för tipset men vill nog mer ha en åt mountain bike-hållet..

Vad är viktigt att kolla på i geometrin om man är lång? Top Tube Length har jag förstått. Vad ska man kolla mest på Top Tube Length eller Actual Top Tube Length? Vilka mått är mer viktiga?

Mountain Bike för långa?
Tror att jag kommit fram till att det blir någon av följande. Vilken hade ni tagit?

- Specialized Rockhopper 29er (23inch) (http://www.specialized.com/se/en/bc/SBCProduct.jsp?spid=51627&scid=1000&scname=Mountain)

- Scott Scale 29 team (XL) (http://www.scott-sports.com/us_en/product/10040/55520/217952)

- Kona Kahuna 29er (22inch) (http://www.konaworld.com/bike.cfm?content=kahuna)

Alla kostar runt 12000:- och bör passa mig. De har ungefär samma Top Tube length.

Kommentarer?

Tack för all hjälp

Mountain Bike för långa?
Bigsmooth skrev:
> bruce- tack för tipset men vill nog mer ha en åt
> mountain bike-hållet..

Det vill bruce också, egentligen.

> Kommentarer?

Bättre gaffel på Specialized. Har ingen aning om ram och geo men Specialized verkar göra allt rätt just nu. Toptube 67 cm är lååångt. själv har jag 61, men jag är en knatte på 197. Om du kör där det är lite stökigt utför vill du nå till att hänga en bit bakom sadeln.

Mountain Bike för långa?
Specialized gör som många redan påpekat långa ramar. En del (billigare?) märkens ramar blir ohemult höga vid stora storlekar.

Ingen issue för mig (174) men jag cyklar med ett gäng giraffer på 190+. Specialized har funkat bra för dem.

//Erik

Mountain Bike för långa?
Jag är 195 med långa ben och kör en Canyon XC Nerve 4.0 (canyon.com) i storlek XL. Den är riktigt stor tycker jag och det är nästan så att jag hade velat ha en L istället. Jag väger dock rätt lite så jag har svårt att uttala mig hur den hanterar vikt. Men det borde inte vara ett problem tycker jag.

Mountain Bike för långa?
Var på Sportson och pratade lite. Kom fram till att det lutar åt en Specialized
Rockhopper 29er 23". Ända problemet är att dom är helt slut i europa. Om jag inte hittar på nån utländsk site så får det bli att vänta på 2012:orna. Segt.

Mountain Bike för långa?
Men ring runt till butikerna och fråga. Chansen att de råkar ha 23 i butikslager kanske inte är jättestor men det tar ju inte lång tid att ringa runt till SCS, Cykloteket med flera.

Stalle

Mountain Bike för långa?
Har frÅgat runt på de flesta stora cykelbutikerna utan något gott resultat. Chansen finns nog utomlands. Har dock inte hitta någon bra onlinebutik med specialized i USA.

Tillbaka
Topp