Mountain King,vilket? Eller något helt annat?

djungelmyran

Aktiv medlem
Det bakre Continental X-king (2.2) RS på min Canyon har gjort sitt, däcksidorna är helt upprivna. Jag tycker däcket har funkat bra men skulle gärna vilja ha något lite tåligare så det lutar åt att jag byter ut det mot ett Mountain King.

Så till min fråga, kommer ett MK Racesport ge det extra skydd jag vill ha eller bör jag välja MK Protection?
Eller ska jag välja ett helt annat däck?...

Vill du ha Continental så är det Protection du ska ha. Iaf om du vill ha mer skydd än Racesport. Conti är visserligen kände för att deras sidoväggar slits ganska fort, men annars är de väl schyssta. Det beror ju så klart på hur man åker.

Du kommer alldeles strax att få en massa påhopp om att Conti är är skit för att de har veka sidoväggar, att schwalbe är skit för att deras dobbar lossnar sen kommer folk att rekommendera Maxxis, vilket inte är dåligt. Men både Conti och Schwalbe fungerar.

Precis som Bengt skriver så är det "Protection" som gör att du får ett däck med starkare sidoväggar, inte att du byter från X-king till Mountain-king.
MK har grövre mönster, du kommer få ett däck som har högre rullmotstånd, ha med det i beräkningen.

Stewe skrev:
-------------------------------------------------------
> Precis som Bengt skriver så är det "Protection"
> som gör att du får ett däck med starkare
> sidoväggar, inte att du byter från X-king till
> Mountain-king.
> MK har grövre mönster, du kommer få ett däck
> som har högre rullmotstånd, ha med det i
> beräkningen.

Att protection har starkare sidoväggar vet jag men jag funderar på om MK har en annan form än X-king som gör dem tåligare, X-King är ju bredast "mitt på" så att sidoväggarna får ta allt stryk. Har MK samma form?

Conti över lag verkar ha anammat den formen vilket gör att de ofta slits fort på sidoväggarna. Det är inget jätteproblem om man inte kör i stenig terräng.

djungelmyran skrev:
jag funderar på om MK har en annan form än
> X-king som gör dem tåligare, X-King är ju
> bredast "mitt på" så att sidoväggarna får ta
> allt stryk. Har MK samma form?

Jag förstår, jo MK har ju nabbar som sticker ut lite på sidorna, men jag tror nog inte att dom skyddar sidoväggarna i någon större utsträckning.

Så det är X-King protection eller nåt annat än Conti som gäller alltså eftersom MK inte ger mycket bättre skydd jämfört med X-King?

Senast ändrad:
Ungefär så, Maxis däck med "exo protection" är väldigt hållbara och har dessutom mönstret längre ut än sidoväggen.

Ardent Race är väl motsvarigheten till X-king – Ardent är lite greppigare och Ikon lite långloppigare

Ubu skrev:
-------------------------------------------------------

> Ardent Race är väl motsvarigheten till X-king
> – Ardent är lite greppigare och Ikon lite
> långloppigare

Ardent Race får det bli! Dom verkar ju ha fått en hel del beröm också.

Kapar lite nu när någon ändå har frågan om dessa däck uppe.
jag har med däckvalsångest.

ska köra xcup i år så ett par nya däck tänkte jag tillåta mig.
har kört nobby nick här hemma. men sidoväggarna slits upp av alla stenar.
mina geax mescal har hållit en massa bättre. men det är lite klent mönster på dom.

har läst att ikon håller bättre när det är stenigt.
men rullar dom som racing ralph eller thunderburt? detta är min tanke till xcup. rr fram och tb bak.

Tillbaka
Topp