Mountainbike i England.

venoxy88

Medlem
Mountainbike i England.
Hej!

Jo jag och flickvännen planerar en resa till England nu i sommar, kommer bo runtomkring/i London då tjejen vill kunna shoppa osv då hon inte är super intresserad av mountainbike även om jag gör mitt bästa för och leda in henne lite försiktigt på det ^^

Vi kommer hyra bil dock så att ta sig en 10 mil i alla riktningar runtomkring London är inge problem.
Har kollat på en del bike parks såson Windhill bike park och Chicksands bike park. Men undrar om det är någon som kan tipsa om naturliga stigar runtomkring London :)

Mvh: Daniel

Mountainbike i England.
Annars kan jag rekommendera Bristol. Lite mer dramatisk terräng jämfört med London, som t.ex. The Gorge. Shopping finnes, då det är en ganska så stor stad. Fin cykling ut mot Ashton. Ta en tur till Cheddar och Bath, eller varför inte Wales. Bra tågförbindelse till London.

Mountainbike i England.
Snor tråden lite.

Vad finns det för bike parks och enduro-shuttle område att åka till? Borde fungera året runt där över, även om det klart är lerigt :)

Mountainbike i England.
Raggamuffin sa:
SafeSurfer sa:
Du kan kolla in tidworth på youtube. Men då det är blött var leran sjukt hal och man går upp.

Går upp? Som i ingen lift?
Inte riktigt vad jag är ute efter när jag letar bike park. Verkar stängt fram till mars.
Ja de verkar vara normen att gå upp i england och var inte idealiskt då jag även fick släpa sonens ,5årings, cykel. Rätt okej banor dock. Hoppas du hittar något bättre.

Mountainbike i England.
Surrey Hills är toppen, men det behövs i princip någon med lokalkännedom för att hitta alla guldkorn! Stigarna är utspridda över tre kullar så vill man hinna med allt är det bra med ett par dagars åkning. Bila från London är ok om man står ut med trafiken, tåg är också ett alternativ (inga problem att ta med cykel på tåg i UK, ibland behövs dock bokad cykelplats).

Har ni tid och möjlighet skulle jag åka till södra Wales - Cardiff, Swansea etc. Här finns väldigt mycket bra cykling - allt från bikeparks och trailcentres till enorma mängder lokala singletracks inom en timmes bilfärd. Det mesta är brant, tekniskt, lerigt och väldigt kul :)

Mountainbike i England.
weldion sa:
Annars kan jag rekommendera Bristol. Lite mer dramatisk terräng jämfört med London, som t.ex. The Gorge. Shopping finnes, då det är en ganska så stor stad. Fin cykling ut mot Ashton. Ta en tur till Cheddar och Bath, eller varför inte Wales. Bra tågförbindelse till London.

Hmm, kanske blir Bristol också nu när jag tänker efter. Ligger ju som du säger inte långt ifrån London heller. Tackar för tipsen ska kolla upp dem ställena du nämnde :)

Mountainbike i England.
SafeSurfer sa:
Raggamuffin sa:
SafeSurfer sa:
Du kan kolla in tidworth på youtube. Men då det är blött var leran sjukt hal och man går upp.

Går upp? Som i ingen lift?
Inte riktigt vad jag är ute efter när jag letar bike park. Verkar stängt fram till mars.
Ja de verkar vara normen att gå upp i england och var inte idealiskt då jag även fick släpa sonens ,5årings, cykel. Rätt okej banor dock. Hoppas du hittar något bättre.

jonte987 sa:
Jag vet inte hur det är i andra länder men möjligen kan bristen på snö / alpin sport ha påverkat tillgången på liftar?

Det kan ju säkert vara så. Utvecklingen av bike park är väl en biprodukt.
Reser man iväg vill man dock maxa nedförsåkning, trampa uppför kan man göra hemma på vintern :)

Mountainbike i England.
Mitt i London ligger Richmond park, (söder om Themsen) i den "parken" kan man nog få ihop 20 till 25 km naturstig, någorlunda kuperat. Dock är det väldigt mycket folk där särskilt om helgerna, minst folk är där om vardagsförmiddagarna.

Mountainbike i England.
Jag kan tillägga att en dryg halvtimme söder om London ligger en stad vid namnet Guildford, där är det riktigt backigt med många höjdmeter och riktigt många km naturstig...

Mountainbike i England.
singletrack sa:
Jag kan tillägga att en dryg halvtimme söder om London ligger en stad vid namnet Guildford, där är det riktigt backigt med många höjdmeter och riktigt många km naturstig...

Det låter väldigt intressant. Kan man hyra mtb i London i nån dag eller så tror du eller är det bara över dagen? Tänkte om man kunde hyra på Fredag och lämna Söndag förmiddag eller så. Tjejen kommer ju inte få med sig sin hoj på flyg och sånt så tänkte på henne. :)

Mountainbike i England.
Jag ser det att du redan fått tips om Surrey hills som ligger öster om Guildford, men jag tror det är det bästa området i närhet av London... Kan kanske bli lite knepigt och frakta cyklarna med hyrbil? Ta kontakt med någon cykelaffär i London så får dom råda dig.. Eller googla...

Mountainbike i England.
singletrack sa:
Jag ser det att du redan fått tips om Surrey hills som ligger öster om Guildford, men jag tror det är det bästa området i närhet av London... Kan kanske bli lite knepigt och frakta cyklarna med hyrbil? Ta kontakt med någon cykelaffär i London så får dom råda dig.. Eller googla...

Blir helt klart Google ofc, men alltid bättre och fråga en person som kanske kan berätta för dig istället för och slösa x antal minuter på Google tycker jag.

Nja, hyrbil+cykelställ på bilen bara, så det ska ju inte vara nå problem tycker jag.

Tillbaka
Topp