Mountainbike köp (Nybörjarhjälp)

tbn123

Ny medlem
Hej! Har under en längre tid funderat på att skaffa mig en mountainbike i prisklassen 8000:-
jag är 182 lång och det jag kommer att ha cykeln till är dels cykla i skogen men även på gatan för att transportera mig från A till B.

Har ni länkar till någon bra cykel tackar jag

/ Tobbe

Hej! Tack för svar _JP jag har läst en del inlägg och vad jag kommer fram till är att Kona är ett bra märke.

så jag har kollat lite på Kona Hoss 08 7775:- Har du någon synpunkt på den cykeln för det priset?

Den blir säkert jättebra. Huvudsaken är att du hittar en cykel som du tycker känns bra när du cyklar på den. Gå till butiken o be att få ta ett varv på parkering för att se hur den passar din kropp.

Vad det gäller komponenter så går det alltid att uppgradera, men när man är nybörjare så har inte så mycket referens och huvudsaken är att man kan ta sig genom skogen utan att cykeln krånglar för mycket.

Har ingen personlig erfarenhet av Kona tyärr, men det är ju ett välkänt märke. Samtidigt som det finns många här som hävdar att en "fultysk" gör jobbet minst lika bra och ibland bättre.. Smaken är som baken.

Själv började jag med en Scott Scale 40. Det är en bra XC-cykel som jag fortfarande har kvar. Helt klart nöjd.

Lycka till.

har hittat en på www.sportson.se

kona blast deluxe 8395:- verkar vara en fin bike för en nybörjare, lr vad säger ni ? :D

Kom ihåg att resan, dvs leta cykel, är typ halva nöjet. Spring runt i så många butiker du kan, prova lite olika storlekar och modeller. Testa även så'nt du inte är direkt intresserad av för att ha som referens. Och lägg inte alltför mycket pengar på första hojen - det tar ett tag att komma på vilken typ av cykel man är ute efter. Viktigast är som sagt att ramen passar, den får inte vara för stor eller för liten. Resten av prylarna byter man alltid ut, men försök få en vettig gaffel åtminstone för de brukar vara en av de dyrare komponenterna efter ramen.

Ett tips: Om du har Tele2 har du kanske fått hem någon form av "vip"-kort (löjligt namn, jag vet) som ger 10% rabatt på cyklar hos sportson.

Tack för din åsikt, jag har inte fått ngt "vip-kort" :D det är inte därför jag kolla på sportson,
varför jag kolla på sportson är för att det är enda cykel-affären här jag bor.

Tillbaka
Topp