Mountainbike problem

Lionessa

Ny medlem
Mountainbike problem
När jag trampar i branta backar släpper plötsligt motståndet och mina ben "flyger framåt". Jätteläskigt.
Vad kan detta bero på?
Jag lämnade in cykeln för att byta växeldelar på bakhjulet så jag undrar om de kan ha monterat fel eller om något nytt gått sönder

Mountainbike problem
Det låter som att frihjulsbodyn, som kassetten med drev sitter på bak, är slut eller felaktigt servad, så att den inte driver pålitligt.

Mountainbike problem
Välkommen till happy!

Går det över direkt, kan du ta ett vanligt tramptag igen omedelbart? Eller rasslar det och går lätt några tramptag innan det börjar driva framåt igen?

Vad var det som byttes ut? Drevkassett? Kedja?

Bilder brukar vara till god nytta vid sån här felsökning.

Mountainbike problem
bytte de bara kassetten bak kan det vara kedjan som inte längre passar pga slitage.
Det är oftast klokt att byta kedjan och kugg fram samtidigt som kassetten.

Mountainbike problem
Jag hade samma problem och märkte att det måste vara växlarna så jag lämnade in den på service.

Det visade sig bara vara så att växlarna behövde fin skusteras lite och nu funkar det jättebra.

Senast ändrad:
Mountainbike problem
Jo de hade bytt kassetten bak men inte kedjan. Så nu har jag bytt även kedjan.
Kuggarna fram verkade ok sa mecken så jag hoppas han är pålitlig.

Tack för alla vettiga svar!
Bra forum detta.

Senast ändrad:
Mountainbike problem
Jag har nu bytt kedjan och reparatören säger att kuggarna fram är bra.
Men det släpper fortfarande. Den börjar driva rätt direkt igen men jag hinner tappa kontrollen lite.
Inte lika roligt att cykla längre nu.

Mountainbike problem
Då är det nog bodyn, frihjulsmekansimen, som inte fungerar. Behöver göras rent å oljas/fettas in beroende på typ. Kan också behöva bytas om det är trasigt.

frid!

Tillbaka
Topp