Mountainbike SM - Material

Mats-Ola

Ny medlem
Under helgens tävlingar försökte jag se vad för cykelmärke, däck mm som vara representerade topp-tio i respektive klass.
Har försökt mig på en lite sammanställning, ni som har mer kunskap fyll gärna på :-)

Herr
1. LINDGREN Emil Serneke Allebike CK 01:20:26 Allebike Schwalbe Racing Ralph
2. WENGELIN Matthias Länna Sport CK 01:20:35 Scott Pirelli
3. OLSSON Michael Serneke Allebike CK 01:22:02 Allebike Maxxis Rekon Race
4. Lindh Vilgot Team Ormsalva Athletic Club 01:23:06 Bianchi Continental Cross King
5. LINDH Axel Team Ormsalva Athletic Club 01:23:06 Bianchi Continental Cross King
6. FRIBERG Calle HiQ Sports Club 01:23:36 Scott Pirelli
7. ERIKSSON André Varbergs Mountain Bike Club 01:25:50 Cresent
8. ÅKESSON Erik KIA Cycling Team CK 01:26:13 Trek Bontrager
9. SVENSSON Jesper Skövde CK 01:26:48 Lapierre Vittoria mezcal
10. SIKSTRÖM Johannes Team Hi5 Obbola IK 01:27:01 Orbea Racign Ray

Dam
1. RISSVEDS Jenny Falu CK 01:25:56 Specialized/S-works
2. BELFORTH Emma CK Master 01:26:21 Specialized/S-works
3. GUSTAFZZON Linn ML Sports Club 01:27:52 Trek
4. Erlandsson Åsa-Maria Varbergs Mountain Bike Club 01:29:26
5. MILLVED Hanna Kvänums IF 01:30:42 Specialized/S-works
6. ÖBERG Sara CK Master 01:32:46 Scott
7. ROSQVIST Martina Borås CA 01:37:19
8. MÜLLER-ODBY Merve CK Master 01:39:01

Senast ändrad:

skier

Aktiv medlem
Tror både Wengelin och Friberg kör på Pirelli-däck. Johannes Sikström kör väl på en Orbea med Maxxis-däck?

Vore intressantare vad de faktiskt hade på tävlingen, var det nån som körde på nåt de inte är sponsrade av ;)

kntzn

Aktiv medlem
Johannes körde racing ray åtminstone fram. Bröderna Lindh körde conti cross king. Jesper Svensson körde vittoria mezcal, Åkesson kör bontrager XR2. Allt detta syns på IG

Fundadores

Aktiv medlem
Det som är roligt med den här listan är väl att på topp tio finns Bianchi, Crescent och Lapierre med på herrsidan. Tre märken som inte är så creddiga här på forumet.

NickPick

Aktiv medlem
För mycket lycra och för lite överkroppstyrka!
Din egen bild som referens.
Screenshot_20200922-214919_Chrome.jpg

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad eliten kör på har mer med pengar att göra än med kvalitet (och framförallt inte med kvalitet för pengar).

Mja, det här är delat. De i topp kör med det som de är snabbast på. Det är eliten en bit ner som får nöja sig med de sponsorer de kan få och då får köra med vad sponsorn vill.

Finns många exempel på om-brandade saker eller övertejpade logos mm. Har själv tävlat med däck där vi satt och skar av loggorna på sidan med mattkniv innan tävling....

Eller som att Colnago nu har vunnit touren 4 gånger men bara en gång med just Colnago på sidan.

Berk

Aktiv medlem
Mja, det här är delat. De i topp kör med det som de är snabbast på. Det är eliten en bit ner som får nöja sig med de sponsorer de kan få och då får köra med vad sponsorn vill.

Finns många exempel på om-brandade saker eller övertejpade logos mm. Har själv tävlat med däck där vi satt och skar av loggorna på sidan med mattkniv innan tävling....

Eller som att Colnago nu har vunnit touren 4 gånger men bara en gång med just Colnago på sidan.

Ja, kanske var det bättre att formulera "vilken logor dom kör med". Lightweight hjul var mycket populärt för 20 år sen bland de snabbaste lvg-cyklister, men man såg aldrig en logo i peletonen (men Lightweight hjul är enkelt att erkänna utan logor).

kais01

Aktiv medlem
Det som är roligt med den här listan är väl att på topp tio finns Bianchi, Crescent och Lapierre med på herrsidan. Tre märken som inte är så creddiga här på forumet.
det kanske kan finnas rebrandade grejor där, men min tolkning är att även dessa firmor har kunskaper att bygga vinnarcyklar, och att dessa kunskaper är rätt allmänt utbredda.

och att skillnaderna i material är mindre än vissa här försöker låtsas om;)

Raggamuffin

Aktiv medlem
Vad det är för cyklar tycker inte jag är lika intressant som att se den väldigt breda representationen av olika däck. Alla de där cyklarna är lika bra på en sån bana, vikt, växlar, dämpare mm det mesta är samma eller har samma prestanda.

Men däck brukar det vara nån modell som etablerar sig som "snabbast just nu", men det har kanske tävlats för lite i år helt enkelt.

skier

Aktiv medlem
Absolut, men det var många här som ifrågasatte Allebike för tre år sedan (bl.a för att hemsidan var dålig!). Det gör betydligt färre idag, trots identisk ram.
Hemsidan var ju riktigt dålig för tre år sen, numera är den helt ok.
Sen har det förstås inget med ramens eventuella kvaliteter att göra, jag är rätt övertygad om att 1an och 3an hade varit lika snabba på en Scott eller Specialized som en Allebike.

m3lk3r

Aktiv medlem
Har testat banans mer krävande delar rätt mycket på min stigcykel och tänkte att det kommer bli bra jobbigt där med en xc-cykel utan dropper i hög fart men nästan alla hade ju dropper! Är det så vanligt inom xc?

skier

Aktiv medlem
Det blir väl vanligare och vanligare, jag var dock lite förvånad att se att Emil Lindgren körde med dropper, han har tidigare inte använt det så ofta, men med AXS dropper blir det förstås enkelt att byta snabbt.

glitch

Aktiv medlem
Undra hur Emils deal ser ut med Allebike, känns lite otippat att ett märke med "relativt" låg profil och rimligtvis avsevärt mindre kassa än t.ex. Scott osv. har ett sånt monster i sitt stall :)

skier

Aktiv medlem
Är han inte anställd på företaget Allebike? På hans Instagram iaf så verkar han ju hjälpa till med montering av cyklar och lite allt möjligt. Svenska marknaden är rätt liten sett ur ett internationellt perspektiv, så jag tror de internationella märkena hellre sponsrar de cyklister som är ute och tävlar i Europa. Hade han valt att tävla internationellt så hade han säkert kunnat få sponsring av nåt "större" märke.

De andra på topp 10 är väl inte direktsponsrade av Scott utan genom andra företag, sen får de kanske billigare cyklar ungefär som Rissveds som kör Specialized men inte är med i fabrikslaget.

glitch

Aktiv medlem
Jag vet att han är testpilot åt Shimano bland annat och hjälper dem men även Allebike med produktveckling men har ingen koll om han är formellt anställd hos Allebike.
Har dålig koll på svensk proffscykling så det är säkert så att det är i huvudsak "lokala sponsorer".

Barrett

Aktiv medlem
Emil är väl dessutom testförare för Shimano så har väl en regelbunden inkomst även därifrån kan man anta?
Kill-gissar att Allebike även ser honom som testförare :)

Edit: två på bollen

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer