Zauselchen
Medlem
MTB <10000
Hej. Vill köpa en MTB och min budget ligger på max 10000. Har kollat på Specialized Rockhopper, Cannondale Trail 5, Grand Canyon 6, Trek X-Caliber. Tipps och råd? Är en nybörjare på stigar.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
plumse sa:Nu var ju önskemålet <10000 och enligt premissen "det är billigt att börja men dyrt att fortsätta" skulle jag valt nåt billigare men som är bra nog för att vara värt att uppgradera ifall det visade sig vara skoj det däringa med att hojja runt i spenaten.
Zauselchen sa:Och dessa här kan jag också tänka mig Vitus Sentier VR+ eller nya Vitus Sentier VR 2019. Ligger ju lite över 1000 men kanske värd? Så Grand Canyon, Corratec X-Vert eller Vitus Sentier VR? Pros och cons?
jonte987 sa:Sentier har i alla fall standard boost fram och bak. Billigare Canyon har ofta udda hjul. Inte så kul om man vill eller måste köpa nya hjul.
Mårten sa:jonte987 sa:Sentier har i alla fall standard boost fram och bak. Billigare Canyon har ofta udda hjul. Inte så kul om man vill eller måste köpa nya hjul.
Eh? 9*135 (ska det inte vara 10*135?) må vara en gammal standard men inte udda. Det finns gott om både fina och billiga nav för den standarden (Industry Nine, King, Shimano, Halo, mfl.) Det är förövrigt också en alldeles utmärkt standard och helt funkis.
Kompletta hjul är det lite sämre med, ja, men flera 12*142-nav som sitter på kompletta hjul kan konverteras.
Sure, för framtiden är det bättre med boost eftersom hjulen då kommer vara kompatibla även med nästa hoj, om man skulle investera i finhjul. Iaf så länge det inte kommer en ny standard igen. Det börjar bli dags för det tycker jag nog.
Ja, boost är bättre. Men det kvittar i praktiken.
Ska man aktivt välja en cykel med gamla standarder om man för samma pengar får en modernare? Tveksamt, om det inte finns annat som väger över.
jonte987 sa:Mårten sa:jonte987 sa:Sentier har i alla fall standard boost fram och bak. Billigare Canyon har ofta udda hjul. Inte så kul om man vill eller måste köpa nya hjul.
Eh? 9*135 (ska det inte vara 10*135?) må vara en gammal standard men inte udda. Det finns gott om både fina och billiga nav för den standarden (Industry Nine, King, Shimano, Halo, mfl.) Det är förövrigt också en alldeles utmärkt standard och helt funkis.
Kompletta hjul är det lite sämre med, ja, men flera 12*142-nav som sitter på kompletta hjul kan konverteras.
Sure, för framtiden är det bättre med boost eftersom hjulen då kommer vara kompatibla även med nästa hoj, om man skulle investera i finhjul. Iaf så länge det inte kommer en ny standard igen. Det börjar bli dags för det tycker jag nog.
Ja, boost är bättre. Men det kvittar i praktiken.
Ska man aktivt välja en cykel med gamla standarder om man för samma pengar får en modernare? Tveksamt, om det inte finns annat som väger över.
Nej.
Udda som i olika standard fram och bak. Dessutom skriver man boost men inget om vad det är bak.
Men köp gärna QR bak och boost fram. Vill man aldrig köpa ett hjulset så är det inga prob.
Nu såg jag att nya Canyon 8.0 hade samma fram och bak så de kanske skärpt sig.
Generellt får man vara försiktig på billiga versioner av kända modellserier. Står det inte 148 eller 142mm så är det troligen 135 eller 141. I alla fall Scott och Trek gör också så.
Kneecap sa:Tjena!
Den vanliga rädslan för QR kommer fram. Ja det kanske är mer framtidssäkert med booster men det är inga problem med QR om man lär sig att använda det. Som Mårten säger de flesta 141 QR nav är konverterbara till "vanlig" boost.
Zauselchen sa:Men cykeln plumse menade är ju en L och jag är 170. Så Virus Sentier VR är ett bra val? Då ska jag kanske slå till?
Zauselchen sa:Men cykeln plumse menade är ju en L och jag är 170. Så Virus Sentier VR är ett bra val? Då ska jag kanske slå till?
Bra att någon som fått hjälp av Sixten serverar hjälp på samma sätt ?jingleyschmidt sa:Vitus Sentier 29 Deore (finns i M) https://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-29-tum-deore-1x10-2019/
Vitus Sentier 29 VR (finns i M) https://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-vr-mountainbike-slx-1x11-2019/
Vitus Sentier 27.5 Deore (finns i M) https://www.wiggle.se/vitus-sentier-mountainbike-deore-1x10-2019/
Vitus Sentier 27.5 VR (finns i M) https://www.wiggle.se/vitus-sentier-vr-mountainbike-slx-1x11-delat-2019/
Bara att välja och vraka! ;)
Zauselchen sa:Ska göra det. Tror dock jag beställer från Belfast istället.