Mtb 4 v efter nyckelbensoperation?

Adhocalias

Aktiv medlem
Disclaimer: jag är inte ute efter medicinsk rådgivning, utan är intresserad av att höra vad ni andra på forumet har för upplevelser.

Så till bakgrund och frågan. Jag opererade nyckelbenet för några veckor sedan efter en klungkrasch på lvg. Jag har fått ok att börja cykla på platten till helgen, och att känna mig för försiktigt i skogen om en dryg vecka - när det gått 4 v från op (under förutsättning att jag inte ramlar, iaf inte på den skadade sidan ?).

Ni som har liknande erfarenheter, hur har det känts när ni kommit igång igen?

Skulle tro att Happy inte är rätt ställe att fråga om sånt här på.
Helt plötsligt kommer lill-Erik in och talar väl om att det går att köra Shimano i Åre med brutet nyckelben.

edit: Just fan, fanns videobevis på det.

Senast ändrad:
Det var därför jag skrev disclaimern att jag inte ville ha medicinsk rådgivning, utan mer ville veta vad folk hade för egna erfarenheter. (Men när det ändå kom en ”medicinsk” kommenterar undrade jag orsaken.)

Det beror ju helt på hur det ser ut i axeln. Men generellt ska man ju vara väldigt försiktig med att skada sig igen om nyckelbenet är fixerat. Det blir helt andra brott och skador om man smäller när det är förstärkt med blandad metallskrot och då kan det bli väldigt svårt att laga igen. Rekommendationen brukar ju vara att man inte ska ta några sådana risker innan man har opererat ut grejerna. Men vissa väljer ju att ta risken och hoja. Så länge man inte smäller igen är det ingen fara...

Det låter lite tidigt att cykla mtb 4 veckor efter. Jag opererade nyckelbenet förra året. Har för mig att det fortfarande gjorde lite ont efter 4 veckor men att jag kunde cykla landsväg utan problem efter 6 veckor.

Opererade också in en skena förra året, otålig som jag var började jag cykla för tidigt.

Det sämsta med det hela var att jag omedvetet blev en sämre cyklist, förmodligen på grund av nervositet att göra skadan värre. På dagen 4 veckor efter operation ramlade jag också rakt på den skadade axeln i ett pinsamt framhjulssläpp. Det gick som tur var bra, men mitt råd till dig är att låta det läka ihop ordentligt innan du cyklar på allvar igen.

Tillbaka
Topp