Mtb 9-del kompatibilitet?
Sonen kör en Vitus Nucleus 24”. Sitter 9-delat Shimano Altus original. Nu har han krökt både växelöra och växelförare. Jag har riktat det hela så att det växlar ok men det är inte en helt rak kedjelinje och därför också lite gnissel (låter ju mindre än på kompisarnas hojjar men det ska vara tyst).
Nu ska jag beställa nytt öra och ny bakväxel.
Då inställer sig frågan: kan jag ersätta med valfri Shimano 9del för MTB? Tänker mig Deore med long cage (för long cage är väl det som sitter på?).
Att ersätta med en lika dan Altus är inget alternativ då dessa håller påtagligt låg kvalitet.
Alt 2 är att konvertera till 10-del = ny kassett, kedja, växelförare och reglage. Är detta möjligt utan att gör ngt åt navet(?), d v s har 9- & 10-delade kassetter samma bredd?
Nu ska jag beställa nytt öra och ny bakväxel.
Då inställer sig frågan: kan jag ersätta med valfri Shimano 9del för MTB? Tänker mig Deore med long cage (för long cage är väl det som sitter på?).
Att ersätta med en lika dan Altus är inget alternativ då dessa håller påtagligt låg kvalitet.
Alt 2 är att konvertera till 10-del = ny kassett, kedja, växelförare och reglage. Är detta möjligt utan att gör ngt åt navet(?), d v s har 9- & 10-delade kassetter samma bredd?