MTB ångest!

MTB ångest!
Mycket mycket givande Kate :) Jag har kollat ut varenda ställe i min stad och funderar på om det är värt att fara runt i hela sverige på jakt efter en cykel, som ändå säkert måste beställas av affären så man ändå inte kan prova. Detta är ju sjukt svårt, hur gjorde alla andra? och då syftar jag mest på oss kortare människor.. Jag är rädd för "tjej" cyklarna eftersom dom oftast innehåller sämre komponenter och har ett mycke högre pris. Vågar man lämna ut sina bank nr till en tysk hemsida.. syftar på http://www.bike-discount.de/shop/k95/a6316/zr-team-60.html
Den såg förövrigt interesant ut.. då är det 14 som gäller..
:)

MTB ångest!
annann, jag har precis den Radoncykeln som du länkar till. Det var inget större jobb att "bygga" ihop den. Dvs, vrida styre, skruva fast sadelstolpe/sadel och sen sätta fast framhjulet. Växlar och dylikt var justerade, får väl kolla lite mer vad som händer när man cyklat lite mer. Har bara blivit 8-9 mil sen inköp, har varit för mycket annat, bilköp, nytt jobb och en del pluggande. Men är otroligt nöjd med cykeln.

Sen så enda negativa jag kommer på var att det tog en del tid att få cykeln, nästan en månad. Men det får man väl kanske tåla.

MTB ångest!
Jag gjorde precis som oskar föreslog att jag skaffade e-kort via swedbank, antar att det finns likande tjänster hos de andra bankerna.

När jag valde ram gick jag efter måttabeller på olika sidor. Finns en som ligger på högerkanten på biks-discountsidan. Finns även mer avancerade på andra sidor där man tar mer mått för att komma fram till rätt ramstorlek. Kanske någon annan här som har länkar till någon bra.

//Jonas

MTB ångest!
Skulle nog gissa att de flesta av oss på Happy har shoppat från bike-discount. Du behöver nog inte vara orolig för att bli lurad där!

Fördelen med tjejcyklarna är dock geometrin.

Hur gjorde alla andra? Jo, jag hade en 17" halvbra mtb med fjädergaffel som åkte runt i stan i ett par år tills den blev testad i skogen på mtbkursen.se. Två månader senare blev den stulen. Då var den stora frågan, var MTB så kul att jag ville shoppa en fetare cykel eller skulle jag köpa en till halvbra. Jag shoppade en fetare cykel. Scott Contessa, och fick bra hjälp och tips av både Cykelspec i Götet och Cykelmagneten i Falkenberg.
Samtidigt var jag inne på Sportex och Sportson och tyckte att jag fick oproffsig hjälp och att de bara ville kränga cykel utan att bry sig om vilka önskemål jag hade.

Jag har lärt mig att meka cykel och lär mig fortfarande. Det är massa kunskap på happy, så om man har någon fråga, så får man oftast svar direkt. När jag skulle byta gaffel skrev jag ett inlägg kl 23 på en lördag kväll, 5 min senare hade jag fått 4 st svar! Superlyxigt!

Två år har gått och nu väntar jag med spänning på min tredje cykel som skall komma med bussgods nästa vecka.
Välkommen till en fantastisk kul sport!

MTB ångest!
Crash replacement brukar inte vara någon standard grej, det är inte så många märken som kör med det och oftast är dom cyklarna ganska dyra. Garantier gäller ju bara för fel i tillverkning inte om du krashar för egen maskin, har du däremot krashat pga att något på cykeln gått sönder gäller såklart garantin. Komponenterna som sitter på Radon-cykeln är det väl ett års garanti på och på Radonramen är det fem års garanti ser det ut som.

Skaffa en bra hemförsäkring så täcker den materiella skador som uppkommer på din egendom, även utanför hemmet(både cykel och kläder). Jag fick pengar från försäkringsbolaget när jag krashade en ram. Det är ju en självrisk på det så det är frågan om man ska lösa ut försäkringen om det inte handlar om en totalförstöring av allt på hela cykeln när den inte är dyrare.

Dessutom är det inte speciellt vanligt att man krashar så pass att det inte går att fixa genom att byta lite småsaker. Man får räkna in ett antal hundralappar (eller tusenlappar beroende på vad som går sönder) per år i slitdelar eller saker som går sönder när man kör i skogen.

MTB ångest!
Jag hade själv en Scott Contessa innan jag köpte min Orange. Den gick på 10 000, var en riktigt bra hoj och den finns i XS. Själv är jag 152 cm lång och har därför kollat runt ganska mycket på vilka cyklar som funkar när man är kort.

Att köpa något billigt sk*t under 10 papp känns meningslöst. Du kommer bara störa ihjäl dig på komponenter som inte funkar och behöva mecka en massa i onödan. Orange har ju små och helt underbara cyklar men de är betydligt dyrare än så...

På tal om att hjälpa brudarna att komma in i cykelsporten är mitt råd till dig: Hjälp dig själv att bli en lika duktig cyklist som de killar du beundrar och köp en cykel du kan utvecklas på!

Lycka till!

MTB ångest!
Totalt hamnade cykel+lite andra småsaker + frakt på 8500. Funderade först på Team 5.0 men kom fram till att en bra cykel kan man bygga vidare på samt Reba är mycket trevligare än Dart ;)

Men som jag skrev tidigare, kommer nog cykla mer nästa år än vad det blivit i år. Börjar få lite koll på stigar osv samt då ska man "bara" plugga heltid istället för att göra praktik.

MTB ångest!
Den senare verkar ju vara okej specad, men den andra var lite väl dyr med tanke på komponenter,gaffel osv. Om cykeln köps från utlandet, t.ex. från Tyskland så fås ju betydligt bättre komponenter för lägre pris. Vet att det finns en tjej här som kör en Radon ZR race 9.0. Har för mig att det var SeCAck. Hon var väldigt nöjd i alla fall. Jag kör med 16" ram på min, känns nästan liten när man inte är så mkt i skogen ( mest större leder just nu)

MTB ångest!
Radon ZR race 9.0 verkar ju hel ok förutom att den minsta var en 16"..kan bli stort,och att den förstås är helt utanför min budjet, eller jag har inte pengarna helt enkelt :(..annars är jag hel inne på den andra Radon ZR team 6.0( http://www.bike-discount.de/shop/k95/a6316/zr-team-60.html) . Kan inte se med mina ögon något större fel förutom att den kanske är lite tung, men det är vell sånt man får ta i den prisklassen.. En 14" hade ja tänkt mig då. frakten ligger runt 400kr från tyskland eller? :)

MTB ångest!
ZR 6.0 väger 12.4 kg (16"), vet inte såå många cyklar i den klassen som är lättare. Du har helt rätt i vad frakten går på. Sen verkar det som att de inte har så många storlekar kvar, ser bara ut att finnas 14&22" kvar.

Som sagt, det är utanför din budget, men tänkte ifall du ville höra med nån annan tjej/kvinna (varför ska det vara så svårt att välja vilket ord man ska ha ;D) som har en Radon. Den har ju lite annan geo men ändå.

Tillbaka
Topp