MTB-bana i Hallstahammar

Benneth

Ny medlem
MTB-bana i Hallstahammar
Hej!
Den gamla mtb-banan i Hallstahammar är nu rensad och uppmärkt med neongul färg på
träd och stenar.Den är utökad med en del nya stigar och längden är dryga 5km.
Banan börjar på löparspåret vid motionscentrum och viker av in i skogen efter
ca. 75m.
Karta och exakt banlängd kommer snart att finnas vid starten.

Kör hårt/Benneth

MTB-bana i Hallstahammar
Är det samma bana som det kördes tävlingar på under 90-talet? Har för mig att den banan var längre, men det är ju ett tag sen. Är det 5km stig eller blandat med bredare anlagda spår? Lägg gärna upp spårkartan här också, så vi som inte har vägarna förbi varje dag kan få se den på håll. Alltid trevligt med såna här insatser!

Det vore skoj att ta sig runt och känna på stigarna i trakten igen, får försöka få till det nån gång, kanske till sommaren.

MTB-bana i Hallstahammar
Det är samma bana som under 90-talet men något utökad med ännu mer härliga stigar.
Tävlingsbanan som kördes på den tiden gick delvis på dom här stigarna, men även på
grusade motionsslingor.
Banan består mest av torra,fina och snabba stigar men tyvärr inte allt för många
höjdmeter.
Jag ska ordna en orienteringskarta och försöka lägga ut här på forumet med
banan utritad.

Det finns även ett milspår med endast 300m grus.Blandad kvalite på stigarna och
ett stökigt hygge. Börjar på samma ställe som MTB-banan och är märkt med grönt.

/Benneth

MTB-bana i Hallstahammar
Tar man sig runt som landsvägscyklist (på mtb) eller behöver man vara skogsmulle?
Om någon ska dit och prova så kan ni väl posta :)

MTB-bana i Hallstahammar
Jag vet inte hur känsliga landsvägsfolk är eftersom jag inte är lagd åt det hållet,
men personligen tycker jag att stigarna är väldigt fina och snabba!
Vill du däremot cykla grus el. liknande ska du nog inte prova banan.
Kör några varv och testa, tror inte att du ångrar dig!
/Benneth

MTB-bana i Hallstahammar
Det skulle vi gjort!
Lutar åt en vända i morgon igen :)
Jag upplevde det som "lagom" svårt och vi tre hade kul. Det var rätt fruset på sina ställen, rätt blött också, men roligt var det ändå. Bra jobbat av er som gjort spåret, men vi klurade inte riktigt ut markeringen först. Vi hittade en karta vid skidbacken där det var blått. Så vi letade efter blått, men hittade istället en gul som verkade stämma bra. Det satt en del mtb symboler som hjälpte. Det var bara på ett ställe som vi körde fel då hade vi precis bytt frontman som inte tidigare kollat så noga, så han körde orange istället vilket ledde oss av kurs :) Vi fick vända och sedan hittade vi rätt igen, men i det stora hela var det bra markerat när vi väl fattat. Vi kanske kan göra en RR i morgon :)

/J

MTB-bana i Hallstahammar
Först körde vi ett varv på 5km löpning/skidspåret för att försöka leta på spåret. Vi hittade de inte så vi körde till slalombacken och provade cykla uppför ett tag, men det var halvfruset i gräset så det var rätt svårt. Sen åkte vi tillbaka mot parkeringen och då såg vi en bit av spåret som vi sett på tavlan vid slalombacken. Så vi körde bara ett varv + vår felåkning in på vad vi tror var bruksleden mot Surahammar eller Västerås. Jag kör väl eg. landsväg och börjat köra mtb i höst så det går inte så snabbt på stigarna. Ena kompisen har kört en del mtb, men mest landsväg. Tredje killen är helt nybörjare och har kört en gång tidigare men han har åkt vasaloppet osv. så han har bra kondis.

Ja just jag vi fick strul med en sadel/stolpe och fick vända tillbaka en gång till parkeringen när vi cyklat en bit av spåret för att byta delar.

MTB-bana i Hallstahammar
För det första! Förlåt för att jag inte har kommit ihåg att sätta upp en karta
över banan!
För det andra! Skitkul att ni har hittat dit!
För det tredje så börjar banan där motionsspåret börjar, alltså vid den gula stugan,
och inte vid slalombacken! Den börjar som sagt där motionsspåret börjar och viker
ganska snabbt av åt vänster och passerar upp bakom slalombacken.
Och banan är precis som ni märkte markerad med neongul färg.

Jag var själv ute och körde ett långpass på stigar idag, bl.a. på banan,
och jag har under alla år aldrig varit med om så här sura stigar!
Har dessutom fått på dubbdäcken, så det sög ordentligt.

Hoppas vi ses därute!
/Benneth

MTB-bana i Hallstahammar
Banan var tyvärr inte möjlig att cykla på då jag testade ikväll. För mycket snö och för få
skogsvandrare.
Finns en del andra stigar som är betydligt bättre runt omkring i området, men dom
är ganska smalt upptrampade så det gäller att sikta rätt med framhjulet (pannlampan
gjorde ingen nytta nere i djupsnön märkte jag)!

Kommer med rapport direkt när det blivit bättre upptrampat.

MTB-bana i Hallstahammar
Benneth skrev:
-------------------------------------------------------
> smalt upptrampade så det gäller att sikta rätt med framhjulet

Inverterad North Shore är det bästa med vintern! :D

Vad har ni för temperaturer där nere? Här i LA ligger det runt -20°C... :(

MTB-bana i Hallstahammar
Det är lika kallt här, hade -16 precis utanför fönstret i Västerås och det brukar visa lite för mycket på den termometern.

MTB-bana i Hallstahammar
Jag kör någon gång i veckan. Första delen är lite igenväxt "någon" borde röja :) Spåret är annars röjt från nedfallna trän så man kan cykla hela sträckan. Det är ingen trängsel i spåret men det är några till förutom jag som cyklar så det finns lite hjulspår att följa. Dock har man grävt om dikena vid grusvägarna så det kan vara lite marigt att hitta avfarterna från grusvägarna. Spåret är annars väldigt trevlig lagom blandning av allt.

MTB-bana i Hallstahammar
Banan är bra, men något igenvuxen på ett kortare parti.
Den är fortfarande märkt med gul färg, men orienteringsklubben
har märkt andra stigar med gult, så det går att köra fel.
För den som är osäker, har jag fixat en karta med banan utmärkt
och lämnat den till Stenströms Cykel. De skriver ut en kopia
gratis för den som önskar!
Kan även rekommendera Gula spåret i Kvarnskogen, ca. 6km
blandade stigar utan backar men med en del stök!
Är tyvärr så jävla kass med datorn , så jag kan inte lägga
ut nån karta. Men om intresse finns, så kan jag förklara över telefon.

MTB-bana i Hallstahammar
Jag cyklar någon gång i veckan. Spåret cyklas regelbundet, mer nu än för något år sedan dock inte så mycket att det blir sönderkört. Kvarnskogen är jättefin den stora norra slingan är som sagt ganska plan och rotig. Men den första delen är mer kuperad. Just nu har när det har varit väldigt torrt så funkar Kvarnskogen men har det regnat mycket så kan man strunta i den Norra slingan annars blir det lätt sönderkört. Är det någon som är sugen att hänga på är det bara att höra av sig

Bilagor

• mtbkvarn.jpg
    mtbkvarn.jpg
    122.1 KB · Besök: 212
MTB-bana i Hallstahammar
Åkte och kollade själv istället...
Södra delen av slingan väster om 252 provades och konstaterades fin och säkert rolig/lagom teknisk på lämplig MTB. Lite väl mycket rötter och sten på en CX med 700x33 dock.

MTB-bana i Hallstahammar
Vill man köra CX är det bättre att följa åsen ner mot Strömsholm vända vid Borgåsund köra mot slottet och sedan följa Ån upp mot Mölntorp Sedan kan man ta en grusväg mot Kolbäck och sedan tillbaks till Hallsta.

MTB-bana i Hallstahammar
konstruktören sa:
Vill man köra CX är det bättre att följa åsen ner mot Strömsholm vända vid Borgåsund köra mot slottet och sedan följa Ån upp mot Mölntorp Sedan kan man ta en grusväg mot Kolbäck och sedan tillbaks till Hallsta.

Vi borde få till en gemensam liten runda vilket år som helst. Med jkarls hjälp kanske det faktiskt blir av någon gång.

MTB-bana i Hallstahammar
Ja, det måste vi väl kunna styra upp. Har börjat hitta skapligt i skogarna här ute nu även om jag tror konstruktören har koll på ett större område av hans RR:s att döma :)

Tillbaka
Topp