MTB bredd och rise på styre

Cylle

Medlem
Vad rek ni för bredd och rise på mtb styre avsett för i första hand trail och stig cykling med en del branta upp och nerförs backar ?
Vad rek ni för längd på styrstam ?
Vet att det är individuellt men tänkte mer generellt sett så jag har nånstans att börja.
Mtb n är en Trek superfly FS 7 29" strl L
Mvh Cylle

76 cm brett och 15 mm rise åtminstone. Trenduro-hajpen med minst 78cm brett och 0 rise för en L cykel har varit en för uppblåst trend.

76 cm är brett nog och ger dig en lite smidigare kräftgång ifall du behöver det över ett stenigt parti.

Tomcaten sa:
76 cm brett och 15 mm rise åtminstone. Trenduro-hajpen med minst 78cm brett och 0 rise för en L cykel har varit en för uppblåst trend.

76 cm är brett nog och ger dig en lite smidigare kräftgång ifall du behöver det över ett stenigt parti.

Är i valet och kvalet mellan 740 och 760 bredd på styret de flesta rek 700/720 och max 730/740 bredd.. ioförsig går det att kapa 760 om jag inte skulle bli nöjd men tänkte jag skulle slippa det jobbet har inte tillgång till så bra mek möjligheter tyvärr.

800 med typ 20-25 mm rise och lite lagom mellanmjölkigt up/backsweep runt 6 grader. Innan dess något snarlikt 780.

Innan dess 720 och steget upp till 780 tyckte jag nästan bara var positivt. Men cyklar man mycket nånstans där det är trångt får man förstås anpassa sig till det.

Satt 750 med 0 rise på min 20cm kortare sambos cykel och det verkar funka bra det också. Noll rise bara för att inre fronten ska bli för hög på den ganska lilla ramen. Inget jag skulle valt till mig själv.

Att köpa brett och kapa skulle jag rekommendera. Har du dåliga möjligheter att meka själv lär du kunna få hjälp med det för rätt rimliga pengar hos en lbs. Men så länge du köper alu behöver du bara en bågfil eller så. Många styren har färdiga märken för att kapa till rätt längd på båda sidor.

Rattnalle sa:
800 med typ 20-25 mm rise och lite lagom mellanmjölkigt up/backsweep runt 6 grader. Innan dess något snarlikt 780.

Innan dess 720 och steget upp till 780 tyckte jag nästan bara var positivt. Men cyklar man mycket nånstans där det är trångt får man förstås anpassa sig till det.

Satt 750 med 0 rise på min 20cm kortare sambos cykel och det verkar funka bra det också. Noll rise bara för att inre fronten ska bli för hög på den ganska lilla ramen. Inget jag skulle valt till mig själv.

Att köpa brett och kapa skulle jag rekommendera. Har du dåliga möjligheter att meka själv lär du kunna få hjälp med det för rätt rimliga pengar hos en lbs. Men så länge du köper alu behöver du bara en bågfil eller så. Många styren har färdiga märken för att kapa till rätt längd på båda sidor.
Nu finns svart 780 styre bara med 30 mm rise alternativet är att ta rött styre som finns med 20 mm rise ..har ju rött på cykeln.

Tja !
Beror väl oxå på hur man byggd.
Jag är knappt 180lång men har aplånga armar kör med 80-82 cm brett , gumman är lika lång men med ”normal ” armlängd hon kör med 72-74 på liknande cyklar .
Mange

Sedan bör väl styrstammen vara kortare till ett bredare styre för att kroppen ska hamna rätt.
Själv kör jag med styren mellan 750 - 780. Stam mellan 40 - 60.
Jag hade ett 800 styre tidigare men råkade sälja det. Saknar det faktiskt lite ibland, även om 760 räcker gott åt mig.

Flera EWS åkare snittar 76-77cm nuförtiden. De flesta hade nedkapade 80´s. Jag har ökat upp till 82 nu och det ser jag som mitt absoluta tak och stammen är 60 lång även. Det är klart problem ibland att komma förbi vanliga trädpartier där andra får det lite tajtare så måste jag krabba mig förbi. Men det har också blivit en kul teknik att utveckla.

93FC50BC-70AA-4075-AF1A-A99C98A5F198.jpeg

Vad säger ni om bredd år 2020?
Bytte handtag idag till ett par som är lite kortare vilket flyttar ut mina händerna och får styret att kännas väldigt brett. Ja, jag har bankat in handtagen hela vägen, de hänger inte ut.

Det är 800mm x 30mm rise, stammen är 40mm lång. Jag är 183cm lång och är hyfsat bredaxlad. Kör mest nedför. Har funderat på att kapa 2cm men vill inte ångra mig. Är det enklare att luta hojen i kurvor med lite smalare styre?

Visa bilaga 404774
Vad säger ni om bredd år 2020?
Bytte handtag idag till ett par som är lite kortare vilket flyttar ut mina händerna och får styret att kännas väldigt brett. Ja, jag har bankat in handtagen hela vägen, de hänger inte ut.

Det är 800mm x 30mm rise, stammen är 40mm lång. Jag är 183cm lång och är hyfsat bredaxlad. Kör mest nedför. Har funderat på att kapa 2cm men vill inte ångra mig. Är det enklare att luta hojen i kurvor med lite smalare styre?

Kan du inte bara flytta in handtagen ett par cm i ändarna så får du ju en känsla för om det funkar eller ej innan du kapar?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp