MTB: Brett Styre, varför?

gott

Aktiv medlem
Vad är det som driver allt bredare styren på MTB?
Jag har alltid kapat mina styren men nu sitter jag med ett "Gemini Kästor", går inte att kapa till den längd jag vill pga. av sin konstruktion, så,
någon har tänkt till.. men varför? Jag förstår inte!

Exempel på obrett styre från den "gamla" goda tiden
1992_serotta_45_ea9f5476273a7798037af0a6abe2f9a18062c31c.jpg

Det berör på personligt preferens och var man kör. Jag brukade kapa de redan smala styre på mina MTB för 30 till 10 år sedan. Men med nya stigcyklar kan man köra mycket tuffare stig, framförallt pga modern geometri. Jag har just köpt en gravelbike och jag kör nu precis samma typ av stigar jag brukade köra med MTB med ett 42 mm bred bockstyre.

Bred styre ger mer precis kontroll, lägre krafter för att hålla styret rakt när man kör på ett hinder och mer stabilitet när man står på pedalerna.

Bättre cyklar som tillåter högre fart tror jag. Ett smalt styre blir instabilt och okänsligt i högre farter. Bara prova att hålla i ditt styre inne vid styrstammen jämfört med längst ut. Man får som sagt mer hävstång ju längre det är och det är ju enklare att hålla/justera riktningen.

Har 38 på landsväg, 72 på mtb (XC) och det känns galet brett. Hade förmodligen behövt ha 66 eller något men går ej att kapa så smalt.

Bredare och bredare blir det kanske inte längre men gick snabbt från 720 till 800 standard okapat. Så är det också lättare att göra brett smalare.
Jag kör 760 men skulle nog kunna kapa lite till. 720 är för smalt men med längre cykel hade kanske det funkat också.

Sjukt opraktiskt för stigcykling med dagens breda styren. Kanske bra i parken, men det är trångt i skogen ibland. Kapar alltid styren. Ser också knäppt ut när folk pendlar på stan med meterbreda styren tycker jag. Men om man kör nån slags AM/DH light är det säkert bra men för XC på stigar ser jag ingen nytta.

Känns som det sitter onödigt breda styren på många cyklar. Jag har långa aparmar och kapar ner till 760-770 mm. Vill iof inte gå tillbaka till 80- 90-tals styren. De passar bättre på en pendlingshybrid.

Känns som det sitter onödigt breda styren på många cyklar. Jag har långa aparmar och kapar ner till 760-770 mm. Vill iof inte gå tillbaka till 80- 90-tals styren. De passar bättre på en pendlingshybrid.

Peak-styrbredde har redan nåtts. För några år sen kam många cyklar med 800 mm. Nuförtiden är det ofta 780 mm på större storlekar och 760 mm på mindre. Det verkar helt rimligt: tror inte at många vill har bredare än så.

Hävarmen, jag körde med ett smalt styre på en hoj med 160 mm gaffel, det var svårt att hålla emot när man körde över/på saker och det blev "bryt", det är mycket lättare med ett brett styre, så brett styre är bra för mig.

Har ca 740mm brett på pendlarhojen. Tycker det är onödigt brett, skulle vilja kapa lite, men har inte orkat göra det. :giggle:

Har ca 740mm brett på pendlarhojen. Tycker det är onödigt brett, skulle vilja kapa lite, men har inte orkat göra det. :giggle:

På pendlaren kapar jag gärna som smal som det går. Tror att jag kör 48 cm på sommarpendlaren. På vinterpendlaren vill jag också har smal styre, förutom när det är spårigt isläge, då behöver man också längre hävarm.

körde inte Niño typ 670mm eller 690 tex?

Det roliga är dom som inte förstår(på temat i inlägget ovan) att cyklar kommer med bredd så det ska räcka "kapa själv så kan vi ha en sort i lager istället för flera olika".

Jo men det var för att det var trångt i klungan.

När det går fort i tid terräng med 29" tycker jag det är bra med lite mer hävarm och kraft. Även när man lägger ner lite mer rejält.

Kör man rådjursstig kan man väl åka smalt om man trivs med det.

Jag kör 76 som jag tycker är perfekt, förr på freeride tiden åkte man 66-68 som då va nån slags optimal bredd. Sett att det finns 82cm också, tror de va raceface som har nån modell me den bredden.

Pågående bygge.
Kinakolram som samlat damm ett tag.
Ska bli min typ gravel.
Men över till styre, 73cm känns av någon anledning helt rätt på den här.
Eller till min perfekta kropp helt enkelt ?
IMG_8319.jpeg

Det är en FM036 som några här byggde på.
Ren kopia på Spark-ramen som gällde då.
Gjord för 100mm fram, men jag körde den med 130mm på slutet.
Köpt från Dengfu om jag minns rätt.

Tillbaka
Topp