Mtb Bromsar För Flat Mount

båtbensbudet

Aktiv medlem
Jag e liksom lite lost när det gäller detta.. men håller på o kikar på en ny ram.

Typ en cross / city bike för rakt styre. Vill dock ha hydrauliska bromsar. Gaffeln blir nog en som endast säljs med flat mount.
Vad har jag för val av mtb bromsar för flat mount? Hittar typ ingen alls men har väl inte kollat runt så mkt heller men verkar inte som det slagit igenom like mkt på dessa bromsar helt enkelt?

Det kanske är bättre att specca ramen för post mount och använda adapter på gaffeln fram?
Kommer en sådan ram med post mounts kännas äldre o utdaterad om en säsong lr 2 för att även mtb ramar går mot flat mounts lr är det inte ngt som är på g?

Senast ändrad:
Du monterar bromsarna via adaptrar, så det spelar ingen roll.

Jag hade missat att flatmount var en ny egen standard som självklart inte funkar med de standarder som redan fanns. Nystandardpepp!

Senast ändrad:
Tack, nä det verkar vara lite så tänket går. Mer funktion före form till skillnad från lvg där man är lite kinkigare.
Men det är ju snyggare utan adaptrar tänker jag men om inte flat mount är ngt som är på g iaf kanske man bara ska köra adaptar då.

Det är inte så att tex shimanos lvg ok för flatmount funkar med mtb reglagen?

Senast ändrad:
Ok och reglage kan du växla sinsemellan, jag kör Tiagra ST-RS405 landsvägsreglage med post mount "mtb-ok" (BR-MT400) eftersom mitt scenario var tvärtom, dvs hade en Tiagra-grupp med flatmount men en ram/gaffel med postmount. Med några få undantag finns det som sagt inga ok ur landsvägs-serierna med post-mount, och det enda du inte kan montera med adapter det är flat-mount ok på post-mount ram. Så vill du koppla själv så kan du köpa lösa ok (landsväg för flat mount), lösa slangar och lösa handtag. Tänk på att matcha slangarna med oken

Senast ändrad:
Man kan inte sätta flatmountbromsar på andra fästen. Men andra hållet går med adaptrar. Så en ram med flatmountfäste men med utrymme för PM/IS med adapter är ju inte dumt. Snyggt med flatmount om du hittar bromsar. Verkar komma stort på cx/lvg annars?

Typ så?

Bilagor

• B4D49D57-083F-4AE4-993E-56BA9022A5A7.png
    B4D49D57-083F-4AE4-993E-56BA9022A5A7.png
    71.3 KB · Besök: 45
  • 88658E41-98BF-4876-8271-CCB681ADC498.png
    88658E41-98BF-4876-8271-CCB681ADC498.png
    87.4 KB · Besök: 52
Prisvärt från Trickstuff där...

Jag har nog tänkt i flatmount-termer på custombygge nån dag också. Det är ju trots allt ännu cleanare och kan sitta inuti triangeln redan by design. Och där skulle det kunna funka riktigt fint ihop med horisontella klassiska track ends som ju är det snyggaste. Bara man kan göra flytande fästen för flatmount-bultarna på nåt smart vis.

Urvalet av hydrauliska MTB-flatmount-bromsar var ju ett motargument där då men nu verkar det finnas lite mer ändå.

erik h sa:
Prisvärt från Trickstuff där...

Jag har nog tänkt i flatmount-termer på custombygge nån dag också. Det är ju trots allt ännu cleanare och kan sitta inuti triangeln redan by design. Och där skulle det kunna funka riktigt fint ihop med horisontella klassiska track ends som ju är det snyggaste. Bara man kan göra flytande fästen för flatmount-bultarna på nåt smart vis.

Urvalet av hydrauliska MTB-flatmount-bromsar var ju ett motargument där då men nu verkar det finnas lite mer ändå.

Ska du ha det lättaste och värsta så är det ju dit man ska titta. De kostar ju lika oavsett infästning. Prisvärt? Njaa beror på hur man ser det. Då det inte finns så mycket i samma vikt så är det ju svårt att säga något om det. Plus att de verkar ha mest bromseffekt. Men kanske inte värt inköp mot nån billigare från större tillverkare

Hope visade ju för övrigt flatmount ok på eurobike nu, så även de kommer ju snart finnas med det.

Läste igen. Nog så, jag som läste slarvigt. Det finns som sagt fler tillverkare än shimano att leta bland :)

Senast ändrad:
Tackar för tips. Det verkar alltså som om det går iaf om man nu vill spendera summorna..
Men då går jag nog på flat mount på ramen oxå iaf och kör i västa fall adaptrar om jag inte tycker det blir värt att köpa separata delar. Ja om det nu blir ngn budhoj till hösten. Vi får väl se.

Tillbaka
Topp