MTB-byxor med plats för knäskydd?

Gandalf

Medlem
Har precis börjat cykla MTB och efterlyser lite tips på baggy knickers som har plats för knäskydd. Lite längre shorts skulle kanske också kunna funka, det viktiga är att de lirar ihop med knäskydd (vad gäller shorts är jag lite orolig att de kan hänga upp sig på knäskydden när man växlar mellan sittande och stående cykling, men det kanske är ett icke-problem?). Kan också tillägga funktion och kvalitet är viktigare än pris.

Om du är ute efter lösare cykelkläder finns det ju en hel del. Men mitt tips är att ta en koll på motocrosskläder. Ofta rejält med plats för skydd, och går att hitta billigare än för mtb. Dock är väl shorts ovanligt för cross.

Mina Endura Singletrack 3/4 sitter bra över knäskydden, tjorvar sig aldrig. Bekväma i övrigt också, och verkar hålla väldigt bra. Misstänker att de flesta byxor som är tänkta för terrängcykel funkar bra med knäskydd.

+1

Mina väldigt vattensäkra "Endura MT500 Spray Baggy 3-4" har gott om plats för ett par gedigna 661-kneepads. Jag har provad med två olika modeller under de senaste åren och båda paren har suttit jättebra under shortsen.

Dagens tips är annars att dra på sig knäskydden INNAN shortsen. Det är väldigt knöligt att försöka rulla upp shortsen på låren för att få in skydden under.
Lite tight passform är ingen nackdel utan snarare en feature. Det förhindrar knäskydden från att hasa ner i onödan.

JockeP sa:
+1

Mina väldigt vattensäkra "Endura MT500 Spray Baggy 3-4" har gott om plats för ett par gedigna 661-kneepads. Jag har provad med två olika modeller under de senaste åren och båda paren har suttit jättebra under shortsen.

Dagens tips är annars att dra på sig knäskydden INNAN shortsen. Det är väldigt knöligt att försöka rulla upp shortsen på låren för att få in skydden under.
Lite tight passform är ingen nackdel utan snarare en feature. Det förhindrar knäskydden från att hasa ner i onödan.

Endurabrallorna (både MT500 och Singletrack som Orwar tipsar om) är klart intressanta alternativ som jag googlat fram, så det är ju trevligt att se att ni som testat dem IRL är nöjda.

Ett annat alternativ jag hittat på nätet är POC Resistance Mid shorts som enligt produktbeskrivningen ska funka med knäskydd. Nån som provat dem?

Jag kör både långa och korta versionen på endura singletrack med 661 rage. Inga problem med plats för knäskydden. Har inte provat3/4 versionen men shortsen går till överkanten på knäskydden så det blir ju nästan som 3/4 byxor. Kvaliten verkar bra, har kört shortsen ganska länge och de är fortfarande hela.

Endura hummvee är kanon.
Har också ett par Endura Singletrack 3/4 den fungerar bra men kan vara lite tighta att dra benen över knäskydden. Men när man väl har fått dem på plats så är det inget problem

Finns det överhuvudtaget några MTB-baggys som inte passar med knäskydd? I så fall förtjänar den designern en spark på smalbenet.

Jag kör med 3/4 "piratbyxa" utanhölsterfickor av märket Snickers.
Ripstop, slitstark, smutsavstötande, plats för knäskydd (antingen innanför eller i byxan), skön passform. En Craft Cool innerbyxa med stoppning innanför.
/K

Tillbaka
Topp