MTB cykel på asfalt

sick0ry

Medlem
MTB cykel på asfalt
Hej!
Jag har idag en MTB Crescent Njord 27.5”
med dessa däck:
  • Hjulstorlek 27.5"
  • Hjul TEC/TEC TXCP225
  • Däckdimension 54-584
  • Framdäck Kenda Fifty 27,5x2,1"
  • Bakdäck Kenda Fifty 27,5x2,1
Jag har tänkt att använda den till längre turer på asfalt mixad med grusväg, men skulle vilja ha andra däck. Hur smala däck är ok att köra på i det här fallet?
Mvh Kevin :)

MTB cykel på asfalt
Jag hade nog hållit mig över 45mm iaf. När det gäller modell kan jag inte säga så mycket mer än att jag är väldigt nöjd med mina Vittoria Terreno Dry. De rullar på bra på asfalt men ändå ganska bra grepp på grus. Hade jag köpt nya däck idag kanske jag hade satsat på något lite grövre för lite mer förtroende utför på grus men de bör funka bra för ditt användningsområde.

MTB cykel på asfalt
Schwalbe G-One Allroubnd 35 mm för bra rull, både på asfalts- och grusväg. Conti RaceKing om man premierar stig / sämre grusväg över asfalt

MTB cykel på asfalt
Oj, de är riktigt smala. För smala för dina MTB däck, skulle jag säga.

Jag skulle rekommendera Continental Terra Speed I 584-40. En bra kompromiss mellan gris och asfalt. Relativt billig, sliter bara lite snabbt.
Förklara gärna mer - vilken negativ påverkan har fälgbredden för det tydligt beskrivna ändamålet som TS stipulerar? Slentriansvar..

TS, skit i fälgbredden. Jag hade kört på ett par däck som inte tog bort mtb-känslan allt för mycket. Ska det gå riktigt fort är det ändå fel cykel.. Riktigt snabba XC-däck typ Maxxis Ikon eller Rekon Race eller Conti RaceKing som @NLC skriver hade jag kört på. "Smala hårt pumpade" däck är inte nödvändigtvis snabbt, utan snabbheten sitter mer i gummikvalitet och mönster. Snabba däck är dyra däck allt som oftast, eftersom de består av bättre material. Problemet är att mtb-däck finns i en uppsjö av olika modeller, där några av varianterna är "snikmodeller" som inte rullar så bra. Så köp inte billigaste varianten!

MTB cykel på asfalt
föreslår thunder burt. rullar bättre än nästan allt, och tar inte bort användningen av cykeln till det den egentligen är tänkt; mtb.

när det gäller de smala fälgarna är de inget större bekymmer på asfalt och de däcktryck som är aktuella där, typ kring 2bar på ett 2,25-tums däck.

de är däremot suboptimala på stigar där du vill ner till kring 1 bar för både bättre grepp och rull på det underlaget. det funkar inte så bra pga wobbel, och du får med smala fälgar nöja dig med ett högre däcktryck. rullar dels allt sämre ju mjukare och knaggligare underlaget är, dels blir komforten inte så bra.

det går dock att cykla och ha kul helt oavsett:)

MTB cykel på asfalt
Förklara gärna mer - vilken negativ påverkan har fälgbredden för det tydligt beskrivna ändamålet som TS stipulerar? Slentriansvar..

TS, skit i fälgbredden. Jag hade kört på ett par däck som inte tog bort mtb-känslan allt för mycket. Ska det gå riktigt fort är det ändå fel cykel.. Riktigt snabba XC-däck typ Maxxis Ikon eller Rekon Race eller Conti RaceKing som @NLC skriver hade jag kört på. "Smala hårt pumpade" däck är inte nödvändigtvis snabbt, utan snabbheten sitter mer i gummikvalitet och mönster. Snabba däck är dyra däck allt som oftast, eftersom de består av bättre material. Problemet är att mtb-däck finns i en uppsjö av olika modeller, där några av varianterna är "snikmodeller" som inte rullar så bra. Så köp inte billigaste varianten!

Jag menade att de är smala för stigcykling. För asfalt och grus är det ingen problem alls.

MTB cykel på asfalt
Jag kör maxxis rambler grusdäck med silkshield och de är bra att köra tubeless. Jag har haft svårt att få andra märken och modeller att hålla lufttrycket. Men jag skulle nog köra XC-däck om jag var i din sits.

MTB cykel på asfalt
Back in the day var väl 2.1'' anpassade för 19-20mm fälg. Jag har i alla fall kört det.

Tubeless är nog inget alternativ på gamla mtb fälgar

MTB cykel på asfalt
En tumregel säger innermåttet x 2,3 för max storlek på däck. I ditt fall runt 44mm. Schwalbe och Vittoria har för dålig punkasäkerhet. Jag skulle nog ha valt Pirelli. Typ det här:

Tillbaka
Topp