Mtb cykel till barn

Mtb cykel till barn
Hej!
Vi är på jakt på en ny cykel till äldsta grabben som blir 9 år. Han behöver en fulldämpad mtb i vad vi tror han behöver i ramstorlek, xs.
Sjukt svårt att hitta, mycket är slut eller så kostar dom 60.000 och uppåt vilket vi inte riktigt tänkt oss.

Min man är händig i och meckar myk med cyklarna vi har. Har någon av er bygt om en downhill cykel till annan stötdämpning eller bytt till fler växlar eller liknande?
Eller köpt en ram och byggt en egen cykel?

Någon som har tips på något bra märke som gör xs cyklar. Vi upplever att strl xs fulldämpad är svår att få tag på.

Tack på förhand!

Mtb cykel till barn
Vettiga priser vet jag inte om det måste finnas. Men nu gällde det xs? Canyon har små cyklar tex. Sen finns det ett antal fs i 24''

Mtb cykel till barn
Kollade till min son en del innan det slutade i en Scott Roxter 20 som är helt stum, men då är han sex år gammal och smal som ett snöre. Är han nio år bör det vara 24 tum som känns lämpligt, kanske 26 beroende på längd och hur duktig han är att cykla. :)

Finns ju märken som kör fulldämpat i juniorcyklar från 20 tum och uppåt egentligen. Commencal, Kona, Transition och NS till exempel. Dom kostar visserligen en del ny, men det är inga 60.000:- Men som ni skriver kan dom vara svår att få tag i och till synes helt omöjliga att få tag i begagnade.

Mtb cykel till barn
Man brukar gå på längden vad gäller barn, inte ålder så mycket. Hur lång är han?

Om han är lång inte omöjligt att han skulle fixa en heldämpad 26-tums size xs eller s, och då finns det en del att välja på begagnat. Annars är det nog 24 som gäller, fast heldämpade sådana brukar vara dyra att köpa nya.

Köp inget tungt heldämpat skit bara, då är det bättre att han kör hardtail med låg vikt och bra däck med rätt lufttryck. Finns inget värre än att försöka släpa runt på en 15 kg heldämpad skithoj. Speciellt om man väger typ 30 kg själv kan jag tänka.

Mtb cykel till barn
Ja, om man nu ska köpa fs för 25k till ett barn på hösten så finns kanske inte så mycket annat

Denna är fin. Kommer kanske i Jan 22

Mtb cykel till barn
Finns ju en 24 Kona Process också. Lite dyr dock kanske om man inte heter Wallenberg eller nått. Endast 22900. http://www.dropinbikes.se/kids#barncyklar

process_24.jpg

Mtb cykel till barn
Från 120cm

drygt 20’ är så klart mycket pengar, men om man verkligen vill ha fs till barnen så är det nog svårt att komma undan mycket billigare. Deras 26” kostar runt 25’

Mtb cykel till barn
Rift zone kanske är billigast?

Budget alternativet är kanske Dartmoor hornet men undrar om man verkligen behöver så tunga grejor när man väger 35kg....

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp