MTB-däck, 2015?

Simpanovic

Ny medlem
MTB-däck, 2015?
Hej!

Länge sedan jag nu utnyttjade expertisen här, men en fråga har dykt upp.

Jag har sökt utan framgång efter en skön sammanfattande däcktråd, men det mesta jag hittat är några år gammalt redan.
Jag är i stånd att äntligen uppgradera fulhojjen min med nya däck. Kommer snart antagligen flytta till Uppsala så exakt vilken cykling det kommer bli vet jag inte än, men önskar helt enkelt ett bra "Allround-däck". Lite stig, någon rot, transport på grus. Är varken ambitiös eller duktig så några hundratals mil är det inte heller tal om.

Vilka däck rekommenderas sommaren 2015? Har idag Specialized original som satt på vid köpet och har således noll erfarenhet av andra varianter. Vore skönt att kunna köra samma bak och fram, eftersom jag ofta tappar intresset lite innan jag hunnit läsa på tillräckligt eller utvärdera IRL.

Jolp!

MTB-däck, 2015?
Schwalbes Racing Ralph och Rocket Ron är mycket bra allround-däck. Jag har tävlat på dem, tränat på dem, cyklat i snö på dem, i Sydostasien, i Alperna osv. Välj Snakeskin-varianten om du vill ha bättre punkaskydd (jag skulle rekomendera det). Däcken finns i två bredder: 2.25 och 2.1. Välj 2.25 om du vill ha en bekvämt däck med bra grepp. Det är ingen större skillnad mellan Racing Ralph och Rocket Ron så välj det som är tillgängligt. Håll dig borta från den billigare "Performance"-varianten dock.

MTB-däck, 2015?
Vilket bra svar av Fulkinesen!

Svårt att veta om man inte har testat så många olika däck. Låter som mina nästa däck blir de rekommenderade.

MTB-däck, 2015?
+1 på NickPick och således alltså Fulkinesen.

Precis ett sådant svar jag, och uppenbarligen andra med mig, behövde!

Får kolla opp de varianterna, helt klart.

MTB-däck, 2015?
Bra svar av Fulkinesen, krångligare än så är det inte, som motionär 70+ har jag provat och mixat båda, Racing Ralph 2,25 bak, Rocket Ron 2,25 fram fungerat i vått och torrt! Vi ses på Fjällturen eller? Obs! Jagar ej 10-delar men skitroligt är det!

MTB-däck, 2015?
Fulkinesen sa:
Schwalbes Racing Ralph och Rocket Ron är mycket bra allround-däck. Jag har tävlat på dem, tränat på dem, cyklat i snö på dem, i Sydostasien, i Alperna osv. Välj Snakeskin-varianten om du vill ha bättre punkaskydd (jag skulle rekomendera det). Däcken finns i två bredder: 2.25 och 2.1. Välj 2.25 om du vill ha en bekvämt däck med bra grepp. Det är ingen större skillnad mellan Racing Ralph och Rocket Ron så välj det som är tillgängligt. Håll dig borta från den billigare "Performance"-varianten dock.
Hjälp en novis och trådkapare! Förlåt...
Utveckla gärna skillnaden mellan att köra på 2,1 och 2,25 bredd. Skall köpa Racing ralph och fundetade på bredden....

MTB-däck, 2015?
Tubepower sa:
Fulkinesen sa:
Hjälp en novis och trådkapare! Förlåt...
Utveckla gärna skillnaden mellan att köra på 2,1 och 2,25 bredd. Skall köpa Racing ralph och fundetade på bredden....

Bredare däck gör att du kan köra lägre tryck i däcket och därför blir det både bekvämare och bättre grepp.

Måtten är i tum så kolla vad du har idag men 2.25 skall inte vara några problem att få plats med om det är en hyffsat ny hoj

MTB-däck, 2015?
I teorin rullar väl 2,1 lite lättare och är poppis bak. Jag tycker att så smala däck viker sig lite lättare när man lutar cykeln i en sväng och gillar inte den känslan.
När ytterkanten kommer innanför fälgkanten.

MTB-däck, 2015?
Tjo!

Skulle vilja slänga in Thunder Burt i diskussionen.
- Kör själv TB 2,25 fram och 2,1 bak om det är slätt underlag. (inte en allround-uppsättning)
- Kombinerar med RaRa fram 2,25 och flyttar då bak TB 2,25 om det är _lite_ stökigare/rotigare. (beroende på hur/var man cyklar kan detta vara en bra allround-uppsättning)
Är det geggigt och rotigt så blir det RaRa 2,35 fram och 2,25 bak. (definitivt allround)

Har börjat uppskatta 2,25 och uppåt framför smalare däck då man får en större luftkammare och minskar risken för genomslagspunkor. Kör SnakeSkin och slanglöst. Har inte haft en punka sen jag konverterade.

MTB-däck, 2015?
Jag kör på Maxxis Ikon slanglöst för tredje säsongen, 2,2" med 2C-punkaskyddet, 60 tpi. Måste rullat snart 1000 mil på sådana däck i lätt till väldigt stökig terräng, utan incidenter.

MTB-däck, 2015?
Måste bara hålla med Cosmos, Schwalbes olika däck (RaRa, TB, RoRo) är superba och går att kombinera på en rad olika sätt för att få en optimal set-up. Snakeskin-varianten är mycket punkteringssäker och jag har kört dessa slanglöst under flera år med väldigt lite problem.

De ligger dessutom hyfsat bra til prismässigt, och går nästan att hitta till rea om man letar lite.

Tillbaka
Topp