Valhalla_
Aktiv medlem
MTB-däck för den blöta årstiden
Ok, bra, då är det nya jag köpt.Man måste hitta en butik med riktigt dåligt försäljning för att hitta en gammal Grid Trail däck. Nya har T7 och T9 beteckning för gummi.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Ok, bra, då är det nya jag köpt.Man måste hitta en butik med riktigt dåligt försäljning för att hitta en gammal Grid Trail däck. Nya har T7 och T9 beteckning för gummi.
Håller med om allt utom att Dual skulle sakna grepp. Visst, det är inte roligt fram när det är blött, men utmärkt för bakdäck.Maxxterra är ju 50a i mitten och 42 på sidordobbarna. Maxxgrip 42a mitt och 40a kant men är ju tjockare del som är mjukt än på Maxxterra också.
Har inte cyklat på T9 men upplever helt galen skillnad mellan Maxxterra och maxxgrip i dämpning och våtgrepp. Dual har noll friktionsgrepp i väta enligt mig utan bara rent mekaniskt grepp av dobbarnas storlek.
I butik känns T9 i mina fingrar kanske något mjukare än Maxxterra men mkt hårdare än maxxgrip. Kan ju vara så att det är mjukt gummi större del av dobbarna vilket isf skulle förklara dämpningen och att de känns mjukare om de nu är samma durometer som Maxxterra, utöver att olika gummivarianter kan ha olika egenskaper då.
Inget gummi är bra på blöta rötter. Finns säkert bättre och sämre men du kommer nog slira om du kör över dem på fel sätt oavsett.Hur är T9 gummit på blöta rötter?
En sanning med modification!Inget gummi är bra på blöta rötter. Finns säkert bättre och sämre men du kommer nog slira om du kör över dem på fel sätt oavsett.
Hur är T9 gummit på blöta rötter?
Posta en rescension sen!Nu har jag butcher t9 grid trail och eliminator t7 grid trail på ingång. Borde spara ett halvt kilo jämfört med assegai maxxgrip exo+ och dhr2 maxxterra DD. Borde vara rätt lagom till stigcykeln
Sist jag provade spez däck var några år sedan, då var det butcher/slaughter i gripton gummi och control casing. Våtgreppet i fram vill jag minnas var rätt ok, men stommen alldeles för sladdrig. Får se hur grid trail är.
Passar bra på hojen! Jag kör själv med MM 2.4" SuperTrail fram och bak och tycker det funkar prima nu. Tycker HT:n är betydligt rappare än heldämpade oavsett däck :)Tungt var det och trögrullat lär det bli. Om det finns något grepp återstår att se när förkylningen lagt sig. Magic Marydäcket var ett riktigt monster, mitt DHR 2.4 ser ut som ett graveldäck jämförelsevis. Skönt att slippa den gula Maxxisloggan iallafall!?
Visa bilaga 593120Visa bilaga 593118Visa bilaga 593119
Tungt var det och trögrullat lär det bli. Om det finns något grepp återstår att se när förkylningen lagt sig. Magic Marydäcket var ett riktigt monster, mitt DHR 2.4 ser ut som ett graveldäck jämförelsevis. Skönt att slippa den gula Maxxisloggan iallafall!?
Japp, lite spänning måste man ju ha här i livet…Vad?? Tänkte du köra en SpeedGrip däck i blöta årstiden? Min son var riktigt missnöjd med (gamla) NN SpeedGrip bak på hösten.
Japp, lite spänning måste man ju ha här i livet…
Vilket testa Magic Mary fram, bak fick bli en kompromiss.
Absolut men av någon irrationell anledning vill jag köra 2,6” både bak och fram och NN 2,6” finns ej i soft. Inte så noga med grepp bak på denna cykel ändå.Såklart :)
Är inte NN Soft bak ett bättre kompromiss?
Har samma däck och storlek liggandes hemma, funkar NN bra bak blir det samma för mig. Hans dampf är lite sladdrigt i vätan tycker jagTungt var det och trögrullat lär det bli. Om det finns något grepp återstår att se när förkylningen lagt sig. Magic Marydäcket var ett riktigt monster, mitt DHR 2.4 ser ut som ett graveldäck jämförelsevis. Skönt att slippa den gula Maxxisloggan iallafall!?
Kört en tur i halvtorrt och bitvis vått, med butcher T9 / eliminator T7 nu och de gjorde helt klart jobbet. Ganska bra till och med. Förutsägbara, lugna, bra bett och lättrullade. Och snygga är de också. Eliminator överraskade med osannolikt bra drivgrepp i stort sett överallt. Butcher kändes hyfsat stadigt och lugnt, och det greppade bra för det mesta. Kantdobbarna känns riktigt stabila och man kan som känna hur det "biter tag" i marken.Posta en rescension sen!
Kört en tur i halvtorrt och bitvis vått, med butcher T9 / eliminator T7 nu och de gjorde helt klart jobbet. Ganska bra till och med. Förutsägbara, lugna, bra bett och lättrullade. Och snygga är de också. Eliminator överraskade med osannolikt bra drivgrepp i stort sett överallt. Butcher kändes hyfsat stadigt och lugnt, och det greppade bra för det mesta. Kantdobbarna känns riktigt stabila och man kan som känna hur det "biter tag" i marken.
Började på 25/28 psi, sen gick jag ner ett par korta pys, uppskattningsvis till ca 22/24 ish. Lägre än så vågar jag inte gå, då skulle det kränga lite för mycket. Hojen kändes nu i alla fall rätt mycket mer lekfull än med tidigare maxxiscombo på 1250/1350 g - antar att vikten gör en del på den fronten, dessa väger ca 1 kg styck.
Det märkliga är att jag sparade ca 600g roterande vikt, utan att till synes göra alltför mycket avkall på däcken så att säga. Dessa kändes ungefär som exo+ när man hade dem i handen. Men mindre plastiga i känslan och mer böjliga och dämpade. Iofs är de snäppet smalare, det gör väl en del av viktskillnaden. Och Maxxis DHR2 DD imponerar i alla fall inte vad gäller genomslagsskydd, så den extra vikten kan man lika gärna vara utan.
Tror jag är rätt nöjd än så länge.
Visa bilaga 593300
H-vete vad torrt det ser ut.
Ja. Men ibland var det lerigt också. Självklart tar man ju inte bild mitt i lerpölen utan i solskenet om man kan.H-vete vad torrt det ser ut.
Kul att du är nöjd! Jag får mina magic mary i veckan. Roterande massa påverkar ju hur livlig/lättcyklad cykeln är helt klart. Så det är ju lite motvilligt att jag går från ett däck som väger 717g till 1040g. Men vintern ser jag som en period där man försöker bibehålla fysiken tills vädret blir bättre så skit samma om det går långsammare liksom. Träningen blir ju minst lika bra om inte bättreKört en tur i halvtorrt och bitvis vått, med butcher T9 / eliminator T7 nu och de gjorde helt klart jobbet. Ganska bra till och med. Förutsägbara, lugna, bra bett och lättrullade. Och snygga är de också. Eliminator överraskade med osannolikt bra drivgrepp i stort sett överallt. Butcher kändes hyfsat stadigt och lugnt, och det greppade bra för det mesta. Kantdobbarna känns riktigt stabila och man kan som känna hur det "biter tag" i marken.
Började på 25/28 psi, sen gick jag ner ett par korta pys, uppskattningsvis till ca 22/24 ish. Lägre än så vågar jag inte gå, då skulle det kränga lite för mycket. Hojen kändes nu i alla fall rätt mycket mer lekfull än med tidigare maxxiscombo på 1250/1350 g - antar att vikten gör en del på den fronten, dessa väger ca 1 kg styck.
Det märkliga är att jag sparade ca 600g roterande vikt, utan att till synes göra alltför mycket avkall på däcken så att säga. Dessa kändes ungefär som exo+ när man hade dem i handen. Men mindre plastiga i känslan och mer böjliga och dämpade. Iofs är de snäppet smalare, det gör väl en del av viktskillnaden. Och Maxxis DHR2 DD imponerar i alla fall inte vad gäller genomslagsskydd, så den extra vikten kan man lika gärna vara utan.
Visa bilaga 593300
Kör med nästan samma combo,har Purgatory T7 bak istället för Eliminator.Kört en tur i halvtorrt och bitvis vått, med butcher T9 / eliminator T7 nu och de gjorde helt klart jobbet. Ganska bra till och med. Förutsägbara, lugna, bra bett och lättrullade. Och snygga är de också. Eliminator överraskade med osannolikt bra drivgrepp i stort sett överallt. Butcher kändes hyfsat stadigt och lugnt, och det greppade bra för det mesta. Kantdobbarna känns riktigt stabila och man kan som känna hur det "biter tag" i marken.
Visa bilaga 593300
Eller om man kör typ 2 bar så det inte spelar nån som helst roll vilket däck man har; greppet är ändå obefintligt. ? ?@Valhalla_ kan vittna om att mitt DHF MaxxGrip inte hjälpte mig mot en liten blöt rot efter en brant feature igår
För mig personligen som en glad amatör känner jag inte stor skillnad på MaxxTerra och MaxxGrip, som nämnt innan så handlar det ofta mer om teknik på cyklisten än däcket.
Gum-x är gkort för torrt underlag vilket gör gummiblandningen hårdare.så nog blir det halare.Håller med om allt utom att Dual skulle sakna grepp. Visst, det är inte roligt fram när det är blött, men utmärkt för bakdäck.
Just nu kör jag ett Michelin Wild AM "Gum-X 3D" (en gammal version tror jag) och det är såååå jävla snorhalt jämfört med vilket Maxxisdäck som helst i Dual-gummi.
Ey! Dissa inte vi 2 bars-åkare! ?Eller om man kör typ 2 bar så det inte spelar nån som helst roll vilket däck man har; greppet är ändå obefintligt. ? ?
TCMcykel har hyfsat utbud.Vart köper ni era specialized däck?
Vart köper ni era specialized däck?
Jag har köpt mina från bike24 och TCMVart köper ni era specialized däck?
bara vissa föreningar? eller vad är idrottsrabatten?Butcher grid trail T9 29x2.6
Eleminator grid trail T7 29x2.6
208:- billigare på sportson än tcm med idrottsrabatten.
Det är ett rabatthäfte som idrottsföreningar säljer.bara vissa föreningar? eller vad är idrottsrabatten?
Dy är det nog ungefär samma pris som tysken.Butcher grid trail T9 29x2.6
Eleminator grid trail T7 29x2.6
208:- billigare på sportson än tcm med idrottsrabatten.
De finns ju på ebay från usa men då blir frakt och tull jäkligt dyrt. Hade du mailat specialized Sverige ich frågat om de kan ta hem?Får nog ge upp det där med Specialized 2,6" Grid T9-däck. De tycks inte finnas i verkligheten. Inte att köpa i alla fall.![]()
här vekar de ju finnasFår nog ge upp det där med Specialized 2,6" Grid T9-däck. De tycks inte finnas i verkligheten. Inte att köpa i alla fall.![]()
här vekar de ju finnas
eller har jag missat något?![]()
BUTCHER GRID TRAIL 2BR T9 TIRE
Specialized Butcher GRID TRAIL 2Bliss Ready T9 – Kontroll på nästa nivå Specialized Butcher GRID TRAIL 2Bliss Ready T9 är nästa generations gravitydäck – beprövad i världscupen och utvecklad för kompromisslös prestanda i aggressiv terräng. Med en helt nyutvecklad slitbana och GRIPTON® T9-gummibla...www.scsstockholm.se
Så. Nu har jag klämt ett tiotal mil med min kombo. De ersatte mina Rekon 2,6” 3C Exo som suttit på ett år. Planen var mer grepp på höstens rundor och mer dämpning.Tungt var det och trögrullat lär det bli. Om det finns något grepp återstår att se när förkylningen lagt sig. Magic Marydäcket var ett riktigt monster, mitt DHR 2.4 ser ut som ett graveldäck jämförelsevis. Skönt att slippa den gula Maxxisloggan iallafall!?