MTB-däck för den blöta årstiden

• Trådstartare Trådstartare ybs
  • Start datum Start datum
Maxxterra är ju 50a i mitten och 42 på sidordobbarna. Maxxgrip 42a mitt och 40a kant men är ju tjockare del som är mjukt än på Maxxterra också.
Har inte cyklat på T9 men upplever helt galen skillnad mellan Maxxterra och maxxgrip i dämpning och våtgrepp. Dual har noll friktionsgrepp i väta enligt mig utan bara rent mekaniskt grepp av dobbarnas storlek.
I butik känns T9 i mina fingrar kanske något mjukare än Maxxterra men mkt hårdare än maxxgrip. Kan ju vara så att det är mjukt gummi större del av dobbarna vilket isf skulle förklara dämpningen och att de känns mjukare om de nu är samma durometer som Maxxterra, utöver att olika gummivarianter kan ha olika egenskaper då.
Håller med om allt utom att Dual skulle sakna grepp. Visst, det är inte roligt fram när det är blött, men utmärkt för bakdäck.
Just nu kör jag ett Michelin Wild AM "Gum-X 3D" (en gammal version tror jag) och det är såååå jävla snorhalt jämfört med vilket Maxxisdäck som helst i Dual-gummi.

Inget gummi är bra på blöta rötter. Finns säkert bättre och sämre men du kommer nog slira om du kör över dem på fel sätt oavsett.
En sanning med modification!
Maxxis Maxxgrip eller On-ones Chunky Monkey med Trail extreme gummi är lugnt och försvinner väntat på rötter. Ett hårdare gummi/sämre mönster försvinner ju när som helst och var som helst, är en jävla skillnad men däcktryck gör också grym skillnad.
Kan fungera med 1,1bar eller liknande fram i hellas i såpahalka med Maxxterra men man får vänta sig släpp ibland och så är det på hösten, kör man hård däcktryck blir däcken närmre något med hårt gummi. Bästa vore säkert 27,5+ eller fatbike med låga däcktryck!

Hur är T9 gummit på blöta rötter?

Dåligt. Men jag har inte kört en däck som greppar bättre på blöta rötter.

Obs att nya T9 däck har ett tunt silikonskikt som gör dom sladdrigt på "slimy" underlag. Några test har klagat på det. Skiktet slitter dock snabbt bort och då är grepp på slimy underlag riktigt bra.

Nu har jag butcher t9 grid trail och eliminator t7 grid trail på ingång. Borde spara ett halvt kilo jämfört med assegai maxxgrip exo+ och dhr2 maxxterra DD. Borde vara rätt lagom till stigcykeln

Sist jag provade spez däck var några år sedan, då var det butcher/slaughter i gripton gummi och control casing. Våtgreppet i fram vill jag minnas var rätt ok, men stommen alldeles för sladdrig. Får se hur grid trail är.
Posta en rescension sen!

Tungt var det och trögrullat lär det bli. Om det finns något grepp återstår att se när förkylningen lagt sig. Magic Marydäcket var ett riktigt monster, mitt DHR 2.4 ser ut som ett graveldäck jämförelsevis. Skönt att slippa den gula Maxxisloggan iallafall!?
EF75581A-58F0-40BC-BA55-053C2C52F7DE.jpeg0DB987DD-FB23-45E8-82E3-AEED90F2FBC9.jpeg654F393F-069D-4D8E-BFCB-8B6DC5BD5795.jpeg

Tungt var det och trögrullat lär det bli. Om det finns något grepp återstår att se när förkylningen lagt sig. Magic Marydäcket var ett riktigt monster, mitt DHR 2.4 ser ut som ett graveldäck jämförelsevis. Skönt att slippa den gula Maxxisloggan iallafall!?
Visa bilaga 593120Visa bilaga 593118Visa bilaga 593119
Passar bra på hojen! Jag kör själv med MM 2.4" SuperTrail fram och bak och tycker det funkar prima nu. Tycker HT:n är betydligt rappare än heldämpade oavsett däck :)

Vad?? Tänkte du köra en SpeedGrip däck i blöta årstiden? Min son var riktigt missnöjd med (gamla) NN SpeedGrip bak på hösten.

Har samma däck och storlek liggandes hemma, funkar NN bra bak blir det samma för mig. Hans dampf är lite sladdrigt i vätan tycker jag

Ska bli intressant det här. Beställde två st MM super ground häromdagen så de dyker väl upp mån/tis. Förväntar mig inga underverk på slemmiga rötter men jag är rätt säker på att det blir bättre än barzo som förvisso är bra men gummit är som sagt så där på hala underlag. Fan så ett par conti race king black chili lågpumpade har vassare gummi just på sånt

Jag är väldigt nöjd med 2.4 Wicked Will i Super Race, Soft fram och Speed Grip bak.

Trist att de inte finns i Schwslbes ordinare sortiment. Som andra har nämnt så passar det ju bra under blötperioden med lätta/tunna däck med mjukt gummi. Jag är lite osäker på var de har gått att få tag på, men tippar att dessa har suttit på någon cykel vid leverans. Jag hade turen att hitta dem på Marketplace,

Posta en rescension sen!
Kört en tur i halvtorrt och bitvis vått, med butcher T9 / eliminator T7 nu och de gjorde helt klart jobbet. Ganska bra till och med. Förutsägbara, lugna, bra bett och lättrullade. Och snygga är de också. Eliminator överraskade med osannolikt bra drivgrepp i stort sett överallt. Butcher kändes hyfsat stadigt och lugnt, och det greppade bra för det mesta. Kantdobbarna känns riktigt stabila och man kan som känna hur det "biter tag" i marken.

Började på 25/28 psi, sen gick jag ner ett par korta pys, uppskattningsvis till ca 22/24 ish. Lägre än så vågar jag inte gå, då skulle det kränga lite för mycket. Hojen kändes nu i alla fall rätt mycket mer lekfull än med tidigare maxxiscombo på 1250/1350 g - antar att vikten gör en del på den fronten, dessa väger ca 1 kg styck.

Det märkliga är att jag sparade ca 600g roterande vikt, utan att till synes göra alltför mycket avkall på däcken så att säga. Dessa kändes ungefär som exo+ när man hade dem i handen. Men mindre plastiga i känslan och mer böjliga och dämpade. Iofs är de snäppet smalare, det gör väl en del av viktskillnaden. Och Maxxis DHR2 DD imponerar i alla fall inte vad gäller genomslagsskydd, så den extra vikten kan man lika gärna vara utan.

Tror jag är rätt nöjd än så länge.

IMG_20221112_112353.jpg

Senast ändrad:
Kört en tur i halvtorrt och bitvis vått, med butcher T9 / eliminator T7 nu och de gjorde helt klart jobbet. Ganska bra till och med. Förutsägbara, lugna, bra bett och lättrullade. Och snygga är de också. Eliminator överraskade med osannolikt bra drivgrepp i stort sett överallt. Butcher kändes hyfsat stadigt och lugnt, och det greppade bra för det mesta. Kantdobbarna känns riktigt stabila och man kan som känna hur det "biter tag" i marken.

Började på 25/28 psi, sen gick jag ner ett par korta pys, uppskattningsvis till ca 22/24 ish. Lägre än så vågar jag inte gå, då skulle det kränga lite för mycket. Hojen kändes nu i alla fall rätt mycket mer lekfull än med tidigare maxxiscombo på 1250/1350 g - antar att vikten gör en del på den fronten, dessa väger ca 1 kg styck.

Det märkliga är att jag sparade ca 600g roterande vikt, utan att till synes göra alltför mycket avkall på däcken så att säga. Dessa kändes ungefär som exo+ när man hade dem i handen. Men mindre plastiga i känslan och mer böjliga och dämpade. Iofs är de snäppet smalare, det gör väl en del av viktskillnaden. Och Maxxis DHR2 DD imponerar i alla fall inte vad gäller genomslagsskydd, så den extra vikten kan man lika gärna vara utan.

Visa bilaga 593300

Det stämmer överens med min erfarenheter. Bra att höra att min "reklam" på happy är sant! Nu jag tänkte på det minns jag inte att jag har tappat drivgreppet nån gång med Eliminator T7 bak, inte ens uppför blöta häll. Jag tycker att T7 gummi är tråkigt fram, men det funkar riktigt bra bak och sliter nästan inte.

Visa bilaga 593300
Kul att du är nöjd! Jag får mina magic mary i veckan. Roterande massa påverkar ju hur livlig/lättcyklad cykeln är helt klart. Så det är ju lite motvilligt att jag går från ett däck som väger 717g till 1040g. Men vintern ser jag som en period där man försöker bibehålla fysiken tills vädret blir bättre så skit samma om det går långsammare liksom. Träningen blir ju minst lika bra om inte bättre

kan varmt rekommendera: schwalbe nobby nic 29x2.35 oktober till maj =). Man får bra grepp, mindre fart men du ramlar inte när det är just halt och äckligt ute på stigarna =).

Visa bilaga 593300
Kör med nästan samma combo,har Purgatory T7 bak istället för Eliminator.
Har aldrig provat Eliminator,får bli ett test framöver och se hur det verkar,dock nöjd med Purgatory.
Men gillar Butcher fram skarpt,riktigt bra grepp. Och kör med Grid stomme på bägge.
Klart undervärderade däck från Specialized!

Jag är rätt sugen på att testa Eliminator T7 fram med GC T7 bak. Denna sommaren körde jag GC T7 både bak och fram och det kändes bra men det skulle ju vara kul och se om man kan få kantgreppet av ett Butcher fast med bättre rull fram.

Edit: väger ju typ samma. Eliminator T7 Grid Trail 2,3: 890g(bike24), Ground Control T7 Grid 2,35: 880g(min våg)

@Valhalla_ kan vittna om att mitt DHF MaxxGrip inte hjälpte mig mot en liten blöt rot efter en brant feature igår :LOL:
För mig personligen som en glad amatör känner jag inte stor skillnad på MaxxTerra och MaxxGrip, som nämnt innan så handlar det ofta mer om teknik på cyklisten än däcket.
Eller om man kör typ 2 bar så det inte spelar nån som helst roll vilket däck man har; greppet är ändå obefintligt. ? ?

Håller med om allt utom att Dual skulle sakna grepp. Visst, det är inte roligt fram när det är blött, men utmärkt för bakdäck.
Just nu kör jag ett Michelin Wild AM "Gum-X 3D" (en gammal version tror jag) och det är såååå jävla snorhalt jämfört med vilket Maxxisdäck som helst i Dual-gummi.
Gum-x är gkort för torrt underlag vilket gör gummiblandningen hårdare.så nog blir det halare.

Eller om man kör typ 2 bar så det inte spelar nån som helst roll vilket däck man har; greppet är ändå obefintligt. ? ?
Ey! Dissa inte vi 2 bars-åkare! ?

Skämt åsido så fram kör jag faktiskt futtiga 1.3 bar såhär års. Numera kör jag insert bak också så har lugnat mig med där med faktiskt, stabila 1.6-1.7 Skulle säkert kunna droppa mer när farten är lägre såhär års och din poäng är helt klart rätt ?

En vs bild mellan barzo och nya magic mary super ground innan det enbart blir MM för den blöta säsongen. Var nog 10 år sen jag hade något så här pass grovt på. Blir intressant!
20221116_214840.jpg

Får nog ge upp det där med Specialized 2,6" Grid T9-däck. De tycks inte finnas i verkligheten. Inte att köpa i alla fall. :rolleyes:

Får nog ge upp det där med Specialized 2,6" Grid T9-däck. De tycks inte finnas i verkligheten. Inte att köpa i alla fall. :rolleyes:
här vekar de ju finnas

eller har jag missat något?

Senast ändrad:
här vekar de ju finnas

eller har jag missat något?

Ja, Makten letar efter "Grid", inte "Grid Trail".

Jag hittade Eliminator Grid T9 i 29x2.6 hos cyclestore.co.uk, men sidan säger att den inte längre är tillgänglig. Kanske har den tagits ur produktion?

Då har man var mellan Grid Trail i 2,6 (som är 2,5") eller Grid i 2,3 (som är 2,4").

Så. Nu har jag klämt ett tiotal mil med min kombo. De ersatte mina Rekon 2,6” 3C Exo som suttit på ett år. Planen var mer grepp på höstens rundor och mer dämpning.

Inte lika lätta att montera som Maxxis men de gick på efter mindre än tio svärdommar. Volymen är nog något mindre än Maxxisdäcken. Lite smalare såg de ut ialllafall. FC90E9CB-94A8-4038-A2CE-68B6CB5AB5CF.jpeg

Alltså, jag visste vad jag gav mig in på (trodde jag iallafall). För att uppnå mitt önskemål (och behålla 2,6”) skulle det bli tyngre men blev ändå tagen på sängen. 300g ökning är ju mycket men ser man på hela ”systemvikten”; däck, fälg, vätska, nipplar och lite eker så är ju inte ökningen mer än kanske 20%. Känslan är dock något helt annat. Känns som hjulet blev 3 kg tyngre. Den ökade dämpningen gör säkert att det känns tyngre men min 10kg lätta danspartner har blivit monstertruck. Inte bara negativt, det blir en annan cykling som också har sin charm men passar inte riktigt cykelns karaktär i övrigt.

Framdäcket är trots sin vikt ändå imponerande. Greppet är oändligt på de hala höststigarna och det är väl dämpat. Stabilt, känns oförstörbart och medger låga tryck. Bakdäcket är något helt annat än de NN jag körde med häromåret, helt annat grepp och ett mycket bättre däck. Men på blöta stenhällar ger det hårda gummit till känna och greppet är inte fantastiskt men det är ändå ett helt ok däck i höstblötan.

Hade jag köpt dem igen? Nej, jag hade nog släppt mitt krav på 2,6” och kört MM och NN i 2,4”, Super ground och Addix Soft på båda. Tror jag iallafall, verkar som om MM egentligen inte speciellt mycket lättare (typ 100g?) medan NN är ordentligt mycket lättare (typ 300g?). Dessa däck får sitta på tills dubben åker på och i sommar kommer Rekon åka på igen (kanske med Ikon bak). Dessa däck kommer dock bli grymma i sommar på min enduro HT och nästa höst får det nog bli något annat på min Surly (troligen min DHR/Dissector 2,4” EXO+ 60tpi kombo som sitter på HT:n).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp