MTB-däck för frostgrader

N_sandstrom

Aktiv medlem
MTB-däck för frostgrader
Finns det någon bra sammanställning över däck som gör sig bra kring nollgradigt, utan att bli stenhårda?

Det finns massor av sammanställningar över "vinterdäck", men dom verkar mest handla om UK-väder och lera, vilket mer känns som höst-däck (om man inte bor i nedre landet)

Det är då inte dubbdäck jag tänker på, utan mer däck för halvfrusen stockholmslera

MTB-däck för frostgrader
Luthman Photography sa:
Oftast är det väl mjukare gummin som blir puckhårda vid kyla. Jag tycker att de flesta mittemellandäcken funkar rätt bra på vintern. Maxxis 60a-gummin t.x.
Hur får du ihop att mjukt gummi blir hårdare.
Vinter däck har högre andel naturgummi för att däcket skall hålla sig mjukt och kunna fästa i snö och is.

MTB-däck för frostgrader
sdx sa:
Luthman Photography sa:
Oftast är det väl mjukare gummin som blir puckhårda vid kyla. Jag tycker att de flesta mittemellandäcken funkar rätt bra på vintern. Maxxis 60a-gummin t.x.
Hur får du ihop att mjukt gummi blir hårdare.
Vinter däck har högre andel naturgummi för att däcket skall hålla sig mjukt och kunna fästa i snö och is.

Hur jag får ihop det? Jag och flera andra har provat.

MTB-däck för frostgrader
Mina Butchers blev som av bakelit när det var minus 10. Faktiskt riktigt komiskt hårda :-)

Jag tror det är skillnad på mjukt och mjukt. Ta den mjukaste BC-blandningen som ju är asmjuk, en lämnar ju inte mycket gummi kvar på asfalten när man nitar medans ett vanligt svart standarddäck lämnar ju en svart rem ganska lätt. Om ni fattar hur jag menar.

Stalle

MTB-däck för frostgrader
Rent allmänt verkar det gälla att mjuka däck blir hårdare än hårda däck när det är kallt, men som sagt. Det är ju verkligen ingen naturlag och jag tror det kan skilja sig mycket mellan olika blandningar som är lika hårda i rumstemperatur.

MTB-däck för frostgrader
Schwalbe ISP är ju grymt vad gäller gummiblandning, snömönster och rensning, skulle gärna ha ett extra, odubbat ISP för vinterbruk.

MTB-däck för frostgrader
Kung Stalle sa:
Ubu sa:
Schwalbe ISP är ju grymt vad gäller gummiblandning, snömönster och rensning, skulle gärna ha ett extra, odubbat ISP för vinterbruk.

Jag har faktiskt funderat på det samma. :-)
Det är ett bra snödäck. Synd att dubbarna är där bara.

Stalle

Är väl bara att ta fram tandläkartången och dra ut dom, och sen sälja löst på K&S till folk med tappade dubbar?

:o)

MTB-däck för frostgrader
Luthman Photography sa:
Kung Stalle sa:
Ubu sa:

Jag har faktiskt funderat på det samma. :-)
Det är ett bra snödäck. Synd att dubbarna är där bara.

Stalle

Är de inte väldans tunga?

Den dyra versionen i vagnhjulsdimension väger 850g har jag för mig. Ganska lätt tycker jag. Veka väggar anar jag... men dom går bara några dagar om året så dom lär hålla ändå.

MTB-däck för frostgrader
Chunky Monkey 2.4" är oki snödäck. Har bara testat dem i temperturer runt nollan, men har för att det finns en tråd där några fler kört lite mer med CM i snö.

Dock är de skittunga och tröga. Finns troligen bättre snödäck.

MTB-däck för frostgrader
De brukar ju ange hur hårda/mjuka däcken är i (Shore) Durometer men enligt den här artikeln så är naturgummi sämre än syntet vad gäller att bli bakelithårt i kyla:

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/a...s-and-tricks-for-tackling-extreme-cold-39256/

There are few materials whose properties are more drastically affected by a huge downward swing in temperature than your tires — specifically, the rubber that so tenuously grips the road or trail. Whereas in more reasonable conditions your tread might willfully conform to the ground and keep you upright, it will harden up in ultra-cold temperatures and leave you wanting for traction right when you need it the most.

Many tire companies publish the specific Shore durometers of the rubber compounds used in the tread. Higher numbers indicate a harder compound and usually, companies go with a medium option so as to balance grip, durability, and rolling resistance. If you plan on regularly heading out this winter, consider switching to tires with a softer compound than what you'd normally run for a little extra traction.

Rubber compounds harden in cold temperatures. Consider switching to tires with softer rubber to enhance grip during wintertime riding. Also think about moving to a wider tire and decreasing operating pressures, too.
Specialized tire guru Wolf VormWalde also advocates going with a tire built with a synthetic, not natural, rubber compound.

"Below 7°C, the temperature has noticeable negative effects on rubber compounds that are designed around natural rubber," he said. "The compound becomes harder, less flexible and adjusts less to the ground. A softer natural rubber, carbon-filled compound is preferable to a harder natural rubber compound. The natural rubber compound still hardens more than a comparable synthetic silica compound with a higher glass transition temperature would."

Also think about switching to a wider tire than you'd normally run. This serves the same goal of boosting traction, but in this case by increasing the size of the contact patch.

The ultimate bargain solution, however, is to simply decrease your tire pressure.

Senast ändrad:
MTB-däck för frostgrader
Fast UK-tidningar brukar som sagt snacka om vinterdäck som lerdäck. Därmed inte sagt at han har fel, men deras preferenser är inte nödvändigtvis som våra (om man inte bor i skåne).

MTB-däck för frostgrader
Nu huserar författaren iofs i Boulder Colorado så jag förmodar att han pratar om riktiga minusgrader. Ursäkta för dåligt cut-n-paste (dubletter).

MTB-däck för frostgrader
nikasp sa:
De brukar ju ange hur hårda/mjuka däcken är i (Shore) Durometer men enligt den här artikeln så är naturgummi sämre än syntet vad gäller att bli bakelithårt i kyla:

http://www.bikeradar.com/mtb/gear/a...s-and-tricks-for-tackling-extreme-cold-39256/

There are few materials whose properties are more drastically affected by a huge downward swing in temperature than your tires — specifically, the rubber that so tenuously grips the road or trail. Whereas in more reasonable conditions your tread might willfully conform to the ground and keep you upright, it will harden up in ultra-cold temperatures and leave you wanting for traction right when you need it the most.

Many tire companies publish the specific Shore durometers of the rubber compounds used in the tread. Higher numbers indicate a harder compound and usually, companies go with a medium option so as to balance grip, durability, and rolling resistance. If you plan on regularly heading out this winter, consider switching to tires with a softer compound than what you'd normally run for a little extra traction.

Rubber compounds harden in cold temperatures. Consider switching to tires with softer rubber to enhance grip during wintertime riding. Also think about moving to a wider tire and decreasing operating pressures, too
Rubber compounds harden in cold temperatures. Consider switching to tires with softer rubber to enhance grip during wintertime riding. Also think about moving to a wider tire and decreasing operating pressures, too
Specialized tire guru Wolf VormWalde also advocates going with a tire built with a synthetic, not natural, rubber compound.

"Below 7°C, the temperature has noticeable negative effects on rubber compounds that are designed around natural rubber," he said. "The compound becomes harder, less flexible and adjusts less to the ground. A softer natural rubber, carbon-filled compound is preferable to a harder natural rubber compound. The natural rubber compound still hardens more than a comparable synthetic silica compound with a higher glass transition temperature would."

Also think about switching to a wider tire than you'd normally run. This serves the same goal of boosting traction, but in this case by increasing the size of the contact patch.

The ultimate bargain solution, however, is to simply decrease your tire pressure.
nu skall man nog göra skillnad på vad som gäller i us och hur däck funkar här om man tar i termer så möts vinterdäck sommar däck vid 7 grader Celsius under den temperaturen så blir sommar däcket hårt och får dåligt grepp på grund av sin hårdare gummiblandning .
Vinterdäcket blir mjukare med sin gummiblandning ju mera det faller under 7 grader Celsius till en viss gräns.
Ser man på schwalbe så har dom vinter compond i sina dubbdäck.Så det är bara att jämföra ett vanligt sommar däck och ett vinter däck om vilket som blir hårdast vid kall väderlek.

MTB-däck för frostgrader
Nya Specialized däcken Ground control, Renegade, Fast track, med Gripton gummi funkar kanonbra i skogen vid - grader, gummit är fortfarande mjukt.

MTB-däck för frostgrader
sdx sa:
Luthman Photography sa:
Fast kör man mtb vill man oftast inte ha dubbdäck. Det är väl det som är det potentiella problemet.
Så man vill inte dubbdäck om man åker på isiga stigar .

Om man inte bor i sveriges framstjärt (glennbyn, där man verkar behöva dubbdck från november till juni enligt vissa) så är det väldigt sällan man behöver dubbdäck. De få dagar det är blankis precis överallt kan man göra nåt annat. Jag kan inte minnas att jag känt att jag velat ha dubbdäck någom gång. De gör mer skada än nytta.

MTB-däck för frostgrader
Jäklar vad det dök upp svar här.
Ett Ground Control har jag redan liggandes, fast i fel storlek. Får slänga ut det på balkongen och klämma på det någon kall dag.

Finns säkert delar av landet där dubb gör sig bra i skogen, men här i slaskträsk vill man nog ha det på sin extracykel och kunna välja efter väder, och jag har bara plats för en mtb :p
Dom flesta gångerna jag är ute på vintern är det bara enstaka ställen som är rent isiga, och där leder jag hellre cykeln förbi.

MTB-däck för frostgrader
Jag har aldrig märkt att däck skulle bli hårda när det är kallt. Misstänker mytbildning baserat på felaktiga slutsatser om varför greppet är sämre när det är kallt.

MTB-däck för frostgrader
Makten sa:
Jag har aldrig märkt att däck skulle bli hårda när det är kallt. Misstänker mytbildning baserat på felaktiga slutsatser om varför greppet är sämre när det är kallt.

+1

Personligen gillar jag Mountain King 2.4 som snödäck tack vare det glesa mönstret som rensar bra. Med BlackChili-gummit tycker jag det ger bra grepp även på hårdpackad snö ner till 15 minus, med rätt lufttryck och lagom tung förare för rätt marktryck ;o)

MTB-däck för frostgrader
Luthman Photography sa:
sdx sa:
Luthman Photography sa:
Fast kör man mtb vill man oftast inte ha dubbdäck. Det är väl det som är det potentiella problemet.

Om man inte bor i sveriges framstjärt (glennbyn, där man verkar behöva dubbdck från november till juni enligt vissa) så är det väldigt sällan man behöver dubbdäck. De få dagar det är blankis precis överallt kan man göra nåt annat. Jag kan inte minnas att jag känt att jag velat ha dubbdäck någom gång. De gör mer skada än nytta.
Det där låter som ett lösaktigt rykte någon på sveriges bakskärt drömt ihop. Här behövs typ aldrig dubbdäck. Det är blött hela vintern. Eller varmt och fuktigt om man så vill, framskärt som det är.

Skulle det frysa är ett mer normalt före att det fryser på ytan men är blött under så att lera fortfarande är lös nog att kunna åka upp och sedan frysa fast på cykeln.

Makten sa:
Vi verkar vara ett par stycken som dragit samma slutsats av empiriska studier. Men jag har upplevt en väldig skillnad på däck och hur det påverkas så det beror nog på vad man cyklat på. Maxxis 60a funkar prima i kyla. Black Chili funkar också kanon. Michelins MagiX som är runt 40 blir rätt otäckt.

MTB-däck för frostgrader
Luthman Photography sa:
sdx sa:
Luthman Photography sa:

va bra då behöver man inte byta däck då kan man använda en sort till alla underlag .

MTB-däck för frostgrader
sdx sa:
Luthman Photography sa:
sdx sa:
Luthman Photography sa:

va bra då behöver man inte byta däck då kan man använda en sort till alla underlag .

Ja? Det gör jag.

MTB-däck för frostgrader
ForesterGuy sa:
poqa sa:
sdx sa:
Vinterdäcket blir mjukare med sin gummiblandning ju mera det faller under 7 grader Celsius till en viss gräns.

Kan man läsa om detta någonstans? Det verkar intresant.

Det är nog bara här man kan läsa om det...
Du kan alltid maila schwalbe och fråga vad skillnaden är på deras vinter compond är
Eller nokian , kenda.
http://www.rezulteo-däck.se/dack-tips/dina-vinterdack/vilka-skillnader-ar-det-mellan-ett-vinterdack-och-ett-sommardack-2546 visligen bildäck men vad gör det när folk postar amerikanska studier för våra förhållandet.

MTB-däck för frostgrader
Jumbo jim är ett bra snödäck. Går man ner mot 0,1bar så ger det fantasktiskt bra grepp i temperaturer runt -30. Vet inte exakt vilken lägstatemperatur jag testat det i men gissningsvis nånstans mellan -35--40 och däcken är då fortfarande mjuka och har bra grepp. Jag kör enbart med jumbo jim i skogen under vintern. Dubbdäcken använder jag bara på vägen.

MTB-däck för frostgrader
sdx sa:
ForesterGuy sa:
poqa sa:
sdx sa:

Du kan alltid maila schwalbe och fråga vad skillnaden är på deras vinter compond är
Eller nokian , kenda.
http://www.rezulteo-däck.se/dack-tips/dina-vinterdack/vilka-skillnader-ar-det-mellan-ett-vinterdack-och-ett-sommardack-2546 visligen bildäck men vad gör det när folk postar amerikanska studier för våra förhållandet.

Som du skrivit ovan så får man intrycket att vinterdäcket blir mjukare vid lägre temperatur...

MTB-däck för frostgrader
sdx sa:
nikasp sa:

nu skall man nog göra skillnad på vad som gäller i us och hur däck funkar här om man tar i termer så möts vinterdäck sommar däck vid 7 grader Celsius under den temperaturen så blir sommar däcket hårt och får dåligt grepp på grund av sin hårdare gummiblandning .
Ser man på schwalbe så har dom vinter compond i sina dubbdäck.Så det är bara att jämföra ett vanligt sommar däck och ett vinter däck om vilket som blir hårdast vid kall väderlek.

Saken är nog den att vi pratar om olika saker. Du pratar om vinterspecifika däck och vi andra pratar om vanliga däck som funkar på vintern.
Mig veterligen finns det inga vinterspecifika MTB-däck (som jag tror det är TS efterfrågar) bortsett från dubbMTBdäcken.

Stalle

MTB-däck för frostgrader
sdx sa:
ForesterGuy sa:
poqa sa:
sdx sa:

Eller nokian , kenda.

Tack. Hittar dock inget stöd för att vinterdäckens gummi skulle bli mjukare vid sjunkande temperatur.
Att vinterdäcken har en gummiblandning anpassad (mjukare) för en lägre temperatur tror jag vi var överens om redan tidigare.

MTB-däck för frostgrader
Luthman Photography sa:
sdx sa:
Luthman Photography sa:

Vissa vintrar när det är några veckor med snö och tö om vartannat kan ju stigarna bli till isiga rodelbanor. Då är det ju skitkul att dra på dubbdäcken och sladda runt. Men vanligtvis gör de mer skada en nytta,

MTB-däck för frostgrader
Makten sa:

-1

Det är helt uppenbart att en del däck blir jävligt hårda vid minusgrader.

MTB-däck för frostgrader
Erik O sa:
Makten sa:

-1

Det är helt uppenbart att en del däck blir jävligt hårda vid minusgrader.

-1

Alla däck blir "mjukare" vid minusgrader eftersom lufttrycket sjunker vid kyla, givet att cykeln förvaras och pumpas i varmgarage eller bostad.

:-S

MTB-däck för frostgrader
Däcken fotpumpas ju till 3 bar hemma för att optimera asfaltstransporten, och justeras till skogstryck när stigen börjas. (och sänks till dryga en bar efter halva turen när man tröttnar på att bara halka runt :p )

Men det är rätt allmänt känt att gummimaterial blir hårdare vid kyla, och grepp försämras av hårdare gummi. Frågan är hur mycket det förändras för olika däck.
Hade vart spännande att se några durometer-siffror vid olika temperaturer.

MTB-däck för frostgrader
N_sandstrom sa:
Däcken fotpumpas ju till 3 bar hemma för att optimera asfaltstransporten, och justeras till skogstryck när stigen börjas. (och sänks till dryga en bar efter halva turen när man tröttnar på att bara halka runt :p )

Men det är rätt allmänt känt att gummimaterial blir hårdare vid kyla, och grepp försämras av hårdare gummi. Frågan är hur mycket det förändras för olika däck.
Hade vart spännande att se några durometer-siffror vid olika temperaturer.

Mja, mina däck har nog alltid runt 1,9-2,1 bar i sig, oavsett var och när jag cyklar. Det har väl hänt att jag sänkt lite för att få bättre grepp, men då får man ju genomslag som ett brev på posten istället.

Tillbaka
Topp