Makten
Aktiv medlem
MTB-däck för frostgrader
Erik O sa:Det är helt uppenbart att en del däck blir jävligt hårda vid minusgrader.
Vilka då till exempel?
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Erik O sa:Det är helt uppenbart att en del däck blir jävligt hårda vid minusgrader.
Makten sa:Erik O sa:Det är helt uppenbart att en del däck blir jävligt hårda vid minusgrader.
Vilka då till exempel?
Makten sa:Erik O sa:Det är helt uppenbart att en del däck blir jävligt hårda vid minusgrader.
Vilka då till exempel?
Vilka då till exempel?
Vilka då till exempel?
Erik O sa:Körde chunkey monkey i söndags, var väl -5 eller så. Olustigt hårda var dom.
Kanske inte på andra sidan landet. -5 och blött är rätt normalt väder tycker jag.. :)Makten sa:Kan det i vanlig ordning bero på var man cyklar? :-) Är det -5°C så är det ju rätt sällan blött liksom.
Rattnalle sa:Kanske inte på andra sidan landet. -5 och blött är rätt normalt väder tycker jag.. :)Makten sa:Kan det i vanlig ordning bero på var man cyklar? :-) Är det -5°C så är det ju rätt sällan blött liksom.
Makten sa:Rattnalle sa:Kanske inte på andra sidan landet. -5 och blött är rätt normalt väder tycker jag.. :)Makten sa:Kan det i vanlig ordning bero på var man cyklar? :-) Är det -5°C så är det ju rätt sällan blött liksom.
Då kan jag tänka mig att det blir halt, ja:-) Frågan är varför i halva friden ett däck med från början hårdare gummi skulle bli mindre hårt än ett ursprungligen mjukt. Har jättejättesvårt att tro på det.
Makten sa:Erik O sa:Körde chunkey monkey i söndags, var väl -5 eller så. Olustigt hårda var dom.
Märkligt, jag tycker de greppar finemang i minusgrader. Då med mjukaste gummiblandningen och som framdäck. Har samma erfarenhet av några olika Maxxis-däck med 3C MaxxTerra (som jag misstänker är exakt samma gummi) därtill.
Kan det i vanlig ordning bero på var man cyklar? :-) Är det -5°C så är det ju rätt sällan blött liksom. Och är det barmark, torrt och kallt brukar greppet överlag – på de underlag jag cyklar – vara bättre än om det till exempel är +5°C, just för att man slipper blötan. Så, jag har liksom aldrig upplevt problemet med dåligt grepp på grund av kyla i sig.
Däremot tror jag mig ha märkt att gummit slits nåt fruktansvärt jämfört med i varmgrader. Det blir liksom som kautschuk.
Om det sen finns rimfrost på stenar och rötter är det klart att det blir snorhalt när det är kallt. Har svårt att tro att något gummi rår på det.
Erik O sa:Vi upplever visst samma däck väldigt olika. Du skriver att däcket blir som kautschuk, det tyder ju ändå på att däcket borde ändra karaktär ordentligt i minusgrader.
Makten sa:Erik O sa:Vi upplever visst samma däck väldigt olika. Du skriver att däcket blir som kautschuk, det tyder ju ändå på att däcket borde ändra karaktär ordentligt i minusgrader.
Ja, men att det blir som kautschuk innebär mest (tror jag) att brottgränsen sänks så att det spricker och fnasar vid en viss töjning. Tänk att du har ett gummiblock och drar med en vass spets över ytan, så blir det ett spår istället för att spetsen glider.
Givetvis blir gummit hårdare när det är kallt; det vore sjukt konstigt annars. Har bara inte upplevt att det skulle bli nämnvärt sämre grepp. Särskilt då inte eftersom minusgrader och blöta är en relativt ovanlig kombination häromkring (Stockholm). Det märkligaste vore dock om redan hårt gummi skulle hårdna mindre när det är kallt – och därmed ge bättre grepp – än redan mjukt gummi. Se Konvaljs bilvinterdäcksresonemang här ovan.
Jag kan säkert ha jättefel. Har bara inte märkt det än och kör gladeligen vidare på mjukt gummi även vintertid;-)