MTB-däck till långlopp

McWarhol

Aktiv medlem
MTB-däck till långlopp
Hej, kör idag med Continental x-king 2.2. Nu är planen att köra slanglöst och när jag skulle konvertera till slanglöst så ser jag att bakdäcket är slut. Även framdäcket är slitet men det kan funka ett tag till.

I år har jag tänkt köra ett par långlopp som exempelvis Lidingö, finnmarksturen, långa lugnet, mörksuggan och cykelvasan. Dvs relativt otekniska lopp.

Vad rekommenderas att köpa in som nya däck till min 29" hardtail? Jag väger strax under 75 kg och har bättre kondition än teknik. Målet är att köra cykelvasan på strax över 3h.

Däcken ska användas slanglöst.

Senast ändrad:
MTB-däck till långlopp
wobblie sa:
Innan Thunder Burt-gänget ramlar in så tipsar jag om Racing Ralph Snakeskin. I princip lika långt rullmotstånd som Thunder Burt, men mycket bättre grepp - en klar fördel i terräng och kurvor.

Här är lite rulltester:

http://www.bicyclerollingresistance.com/mtb-reviews

Och då kan man ju säga att hans damph i "princip" har lika lågt rullmotstånd som racing ralph.

MTB-däck till långlopp
Cannondale jekyl 1000 sa:
wobblie sa:
Innan Thunder Burt-gänget ramlar in så tipsar jag om Racing Ralph Snakeskin. I princip lika långt rullmotstånd som Thunder Burt, men mycket bättre grepp - en klar fördel i terräng och kurvor.

Här är lite rulltester:

Och då kan man ju säga att hans damph i "princip" har lika lågt rullmotstånd som racing ralph.

Ja, det kan du få säga, om du tycker det.

MTB-däck till långlopp
jag läger en röst för vittoria peoyte gärna i 2.25 bredd. gillar att kombinera med thunderburt 2.25 bak om de e hyfsat tort. körde ränneslätt på TB både bak å fram å de va rätt så lurigt med greppet fram för marken va lite blöt. på vasan är de nog Tb som gäller, men såg nu att maxxis aspen finns i 2,25 bredd gillar dom med.
/Peter

MTB-däck till långlopp
wobblie sa:

Här är lite rulltester:

Om du faktiskt läser länken du bifogade kan du se att Rocket Ron har betydligt lägre rullmotstånd än RaRa.

Till TS: jag skulle köra Thunder Burt både fram och bak om möjligt med avseende på före etc. Annars slänga på ett Rocket Ron fram. Och om det är typ Bockstensturen 2015 Rocket Ron även bak. Alla i 2,25" snake skin, såklart.

MTB-däck till långlopp
Doominator1 sa:
wobblie sa:

Här är lite rulltester:

Om du faktiskt läser länken du bifogade kan du se att Rocket Ron har betydligt lägre rullmotstånd än RaRa.

Till TS: jag skulle köra Thunder Burt både fram och bak om möjligt med avseende på före etc. Annars slänga på ett Rocket Ron fram. Och om det är typ Bockstensturen 2015 Rocket Ron även bak. Alla i 2,25" snake skin, såklart.

Verkar finnas lika många sätt att dra slutsatser av de där testerna som det finns användare på detta forum. Det rocket ron som är testat är ett liteskin.

MTB-däck till långlopp
Doominator1 sa:
wobblie sa:

Här är lite rulltester:

Verkar finnas lika många sätt att dra slutsatser av de där testerna som det finns användare på detta forum. Det rocket ron som är testat är ett liteskin.
Ja dessa tester är bra men långt i från kompletta och helt med verkligheten (grusväg/stig) överensstämmande. Blandat äldre och nyare Liteskin och Snakeskin, alla däck testade med 225 gram fulslang på stålrullar. Rimligt är det kanske vid 35 PSI / 2.4 bar som testerna är mest relevanta.

Senast ändrad:
MTB-däck till långlopp
Lutar åt Rocket Ron 29x2.25 fram samt Thunder Burt 29x2,25 bak båda i snakeskinutförande. Var kan man hitta dessa till hyfsat pris? Jag har ingen brådska så nätbutik utomlands går också bra.

MTB-däck till långlopp
Sixten Fors sa:
Doominator1 sa:
wobblie sa:

Här är lite rulltester:

Ja dessa tester är bra men långt i från kompletta och helt med verkligheten (grusväg/stig) överensstämmande. Blandat äldre och nyare Liteskin och Snakeskin, alla däck testade med 225 gram fulslang på stålrullar. Rimligt är det kanske vid 35 PSI / 2.4 bar som testerna är mest relevanta.

Ja det skulle vara intressantatt se ett mer omfattande test där alla körs slanglöst och både liteskin och snakeskin testas. Sen kan man undra varför alla envisas med att tro att jorden har en radie av 1 meter. Det måste ju gå att testa på någon form av band eller något.

MTB-däck till långlopp
najs kombo men skulle hellre sätta ikon fram å ardent race bak, det har jag gjort iaf;)
Gillar kombon Maxxis Ikon 29x2,20 bak och Ardent Race 29x2,20 fram, kör båda i versionen EXO TL-Ready 120 tpi.[/quote]

MTB-däck till långlopp
Gimli sa:
najs kombo men skulle hellre sätta ikon fram å ardent race bak, det har jag gjort iaf;)
Gillar kombon Maxxis Ikon 29x2,20 bak och Ardent Race 29x2,20 fram, kör båda i versionen EXO TL-Ready 120 tpi.
[/quote]

Hur är "vanliga" Ardent som framdäck? Tyvärr finns ju inte Ardent Race i skinwall-utförande..

MTB-däck till långlopp
Gimli sa:
Gillar kombon Maxxis Ikon 29x2,20 bak och Ardent Race 29x2,20 fram, kör båda i versionen EXO TL-Ready 120 tpi.
[/quote]

Det är väl osmart att sätt däcket med lågt rullmotstånd fram och däcket med grepp bak...

MTB-däck till långlopp
Rompa sa:
Gimli sa:

Det är väl osmart att sätt däcket med lågt rullmotstånd fram och däcket med grepp bak...[/quote]
Ardent race ska sitta bak jag lovar;)

MTB-däck till långlopp
Är det tokigt att cykla långlopp med 2,6 breda lättrullade däck jämfört med nåt som är under 2,4? Har inte som mål att vinna men vill ha helt ok tid i mål (placera mig i 2/3 delen).

2,6 breda däck borde passa min vanliga skogscykling, därav tanken. Vill helst klara mig med höst/vår-däck och lättrullade sommardäck/långloppsdäck.

Erfarenheter mm?

MTB-däck till långlopp
danky_xv sa:
Är det tokigt att cykla långlopp med 2,6 breda lättrullade däck jämfört med nåt som är under 2,4? Har inte som mål att vinna men vill ha helt ok tid i mål (placera mig i 2/3 delen).

2,6 breda däck borde passa min vanliga skogscykling, därav tanken. Vill helst klara mig med höst/vår-däck och lättrullade sommardäck/långloppsdäck.

Erfarenheter mm?

Inte alls tokigt.

Det är tyvärr en gammal och svårdödad myt att bredare mtb-däck per automatik innebär större rullmotstånd, det stämmer inte. Det viktigaste är däckets mönster, däckets vikt, och däckets allmänna uppbyggnad såsom följsamma sidoväggar och fin (dyr) gummiblandning.

Tillbaka
Topp