MTB/Dirt Nybörjare

tuffo

Ny medlem
MTB/Dirt Nybörjare
Tja!

Jag har precis fått upp ögonen för att cykla i terräng och är
nu på jakt efter min första MTB/Dirt-cykel. Jag är väl medveten
om att det finns ett antal liknande trådar men fick inte riktigt
svar genom dom.

Fokus för mig kommer ligga på att cykla i terräng i form av spår/vägar
i skog, på grusvägar mm. samt även på asfalt såklart.

Det jag undrar och vill ha hjälp av er med är att få lite hjälp med
cykelval. Ska jag satsa på en renodlad MTB eller funkar det med en
så kallad Dirt-cykel med? Jag är ju barnsligt förtjust i dirthojar
och har hittat en begagnad KHS DJ50 (se länk för bild). Hur funkar
en sån i skogsmiljö i förhållande till en MTB?

Länk till bild:
http://www.khsbicycles.com/Images/Bike_Images/Full06/full-dj50-06.jpg

Som sagt så är jag nybörjare så upplys mig med allt ni har :)

Tack på förhand!

-Fredda

MTB/Dirt Nybörjare
Det funkar väl med en dirt, men ska du få ut så mycket som möjligt av din skogscykling rekommenderar jag att du får tag på en renodlad mtb hoj.

Dirten blir aldrig särsklit snabb i skogen jämfört med en mtb, och på en grusväg blir det väldigt drygt att cykla med en dirt :P

Rekommenderar en Mtb!

MTB/Dirt Nybörjare
när du beskriver hur du kommer att cykla tror jag att en mtb kommer vara bäst..om du ska hoppa och sånt så kommer nog inte hojen som du hittat hålla..hur mycket vill du lägga ut på en cykel ?

MTB/Dirt Nybörjare
Tack för snabba svar!

Tanken är väl inte att jag ska hoppa och köra stenhårt utan främst
köra "lagom" i syfte att ha det som en aktivitet och att få chansen
att komma ut o röra på mig.

Som fattig student så tror jag att enda alternativet är att köpa begagnat.
Med en budget på max 3000:- så vet jag att jag inte kommer långt, speciellt
inte om jag ska köpa nya grejer. Kravet är dock att jag vill köpa en cykel
med kvalité, till exempel så har jag testat några cyklar med skivbromsar
vilket jag föll för direkt och bara där höjs väl priset en del.

Har ni tips på bra märken som jag kan rikta in mig på så säg gärna
till, samt om ni vet någon sida förutom den här och blocket där man
kan hitta begagnade cyklar.

Tack igen!

-Fredda

MTB/Dirt Nybörjare
En annan är själv nybörjare och jag köpte min första ordentliga cykel i sommras för 7000 och det är en mountainbike.

I affären så sade de till mej att jag inte fick hoppa med den för då skulel ajg till slut pajja stötdämparen osm var för klen för det. Men då menar han väl stora dört hopp medans jag menar trottoarer och små grushögar.

Där jag bor är det mest platt så även om jag ibland tänker på om jag skulle köpt en dirtcykel så är jag nog nöjd med den här MTBn.

Cykeln är sjukt snabb o cykla på på vägen och man sitter bekvämt och bra, men funkar ju bra i skogen med eftersom den är lätt.

MTB/Dirt Nybörjare
Gurra D skrev:
-------------------------------------------------------
> En annan är själv nybörjare och jag köpte min
> första ordentliga cykel i sommras för 7000 och
> det är en mountainbike.
>
> I affären så sade de till mej att jag inte fick
> hoppa med den för då skulel ajg till slut pajja
> stötdämparen osm var för klen för det. Men då
> menar han väl stora dört hopp medans jag menar
> trottoarer och små grushögar.

Vad är det för märke på den du har?

Angående stötdämpare, hur stor är skillnaden mellan en oljedämpare
och en luftdämpare? Samt är det någon av dom som lämpar sig bättre än den
andra i olika miljöer?

-Fredda

MTB/Dirt Nybörjare
Cykeln på bilden är troligen ganska tung i skogen men det är absolut ingen omöjlighet att köra runt på den i skogen. När det gäller cyklar kan du aldrig få allt i en cykel så man får värdesätta lite vad man är ute efter.

Köper du en lätt xc-racer så kommer den troligen få dig att åka snababre i skogen men är itne lika inbjudande till hopp och dropp som man absolut kan finna i skogen.

Andra kör tunga heldämpade snudd på DH-hojjar i skogen vilket blir himmlans kul utför men man får ha lite mer flås i lungor och ben när man skall cykla uppför eller på platten.

Bäst är helt enkelt att testa dig fram. Dels pröva cykeln du skall cykla på men även inse att den cykel du köper nu knappast kommer vara den cykel du har hela livet.

Lycka till!

MTB/Dirt Nybörjare
Dämparen är alltid olja. Det är fjädern som är (spiral)fjäder eller luft, men jag tror inte det spelar nån större roll på en förstacykel.

Jag har iofs bara kört med luftgafflar så jag kan inte jämföra. En fördel med luft är att du kan ändra fjäderns hårdhet genom att ändra trycket istället för att byta fjäder.

MTB/Dirt Nybörjare
Jag skulle köpt en dirt om jag var i samma läge. Det är inte lika kul att cykla när man kör på en ram som inte är den man egentligen skulle vilja ha. Du bör höja din budget (spara) till över 5000 för att få en hoj som håller lite bättre. Bara gaffeln kommer äta upp hela budgeten annars.

Själv "förlorade" jag många år genom att köra på en XC "svetto" hoj och tyckte till sist att det sög att vara i skogen och hoja innan jag köpte drömhojen i våras :)

Tillbaka
Topp