Mtb efter 2018 utan Boost?

vira20

Aktiv medlem
Tjena Gents

Jag är ute efter en Sram XX1-specad MTB (Max 120mm) där jag kan dela lite delar med Gravel hoj så som hjul, vevarm & kassett. Vill undvika att behöva använda boost spacers kit osv.

Vilka hojar efter 2018 vet ni körde 100/142mm + Sram XX1?
(Cannondale går bort då de kör specifik vevarm samt offset dish på bakhjulet)

2017-2019 Focus Raven MAX
2018 Kross Level TE
-2018 Canyon Lux CF 9.0 Pro Race Team
2017 S-Works Epic FSR World Cup
2018 BMC Fourstroke 01 ONE
2018 Norco Revolver XX1
2018 Santa Cruz Highball Carbon CC X01 29
2019 Bianchi Methanol FS 9.1

Edit: Skrev högspecad hoj först men förtydligade det nu med Sram XX1-specad

Senast ändrad:
135? Då är jag på en Qr lösning menar du och får konvertera iaf? Dessutom lite mer budget så ingen idé att dela fina delar tänker jag

135? Då är jag på en Qr lösning menar du och får konvertera iaf? Dessutom lite mer budget så ingen idé att dela fina delar tänker jag
Det är ju bara end caps att byta så det är väl rimligt.
Qr bak funkar väl ändå ok? Är det en high end xc ram så har jag nog inga förslag men på lite aggressivare ht så finns det nog exempel där bara dropout skiljer.

Men det finns ju säkert märke som sålde samma 142mm ram 2016-18 men inget som jag har i huvudet

Jag tänker tex på eccentric lite. Kanske går att luska ut om den är sämre än en riktig eccentric.

Men det går säkert att hitta en 2018... sen måste du bara hitta en till salu också

Här tex kan jag ta över hjul, sadelstolpe 27,2mm, kassett (lite mullet stuk) och vevparti.
Det jag behöver göra är att köra med en 12->15mm sleeve inne i framnavet då mina ramar ofta har 12mm och mtb nästan alltid kör 15mm på framdämparen. Tänker att det är det du menar @hm ?
1686422200074.png

Senast ändrad:
Är tanken att kunna flytta hjulen mellan 2 ramar? Eller har du gamla CX-grejor du vill använda till att bygga en MTB av?
Vill göra ett kul gravel bygge där jag kan slänga tillbaka hjul (inkl, kassett) och vevarm på mtb;n
Ett sätt att ha flera cyklar utan att ständigt behöva köpa dedikerade komponenter.
Har dedikerad MTB och lvg så dessa två hojar blir komplement.
1686424624029.png

Senast ändrad:
Fram skulle du kunna lösa ditt problem med ett Hope Pro 2 nav. Det finns endcaps för alla möjliga standarder, jag kör samma hjul på 100x15 och boost, bara att dra endcaps rakt ut och trycka i andra. Vet inte om det finns till dom nyare.

Det är nog jag som är otydlig, förklarar igen.
Till min tänkta gravel ram har jag idag inga komponenter som passar från mina nuvarande hojar utan större ingrepp. (vill inte mixtra med dessa hojar heller).

Köper jag mig en MTB med 100/142 kan jag mellan denna och min gravel slänga över en hel del fina delar som XX1 kassett & vev samt lätta hjul med 22-25mm innerbredd. Allt jag behöver göra är att använda en 12-15mm sleeve fram som jag trär in i navet när jag byter från min MTB till gravel hojen. Visst låter det enkelt å kul? :D

Så en gravel skall byggas, där ram redan är bestämt. Och en beggad mtb med samma axelstandard skall köpas?
Ja, om du med axelstandard menar thru axle vilket är mitt ända krav för att göra det enkelt...
(Alla hojar jag kikat på har redan 12mm bak som axel så passar rakt över enligt mig)

Bra att tänka på. Endcapsen på 15*100 kan ha yttermått på 18-19mm och den platsen behöver finnas i gaffeln.
Alternativ då är att köra Dt-Swiss nav typ 240 där man kan byta endcaps från 15x100 till 12x100

Bra att tänka på. Endcapsen på 15*100 kan ha yttermått på 18-19mm och den platsen behöver finnas i gaffeln.
Alternativ då är att köra Dt-Swiss nav typ 240 där man kan byta endcaps från 15x100 till 12x100
Fantastisk input, känner igen det. Vet att några som gjort samma fått slipa ner encapts några mm för att passa. Tack

Vet du av att du vill ha samma utväxling på mtb som gravel? Tänker spontant att framdevet från en xc kommer kännas för litet

Vet du av att du vill ha samma utväxling på mtb som gravel? Tänker spontant att framdevet från en xc kommer kännas för litet
Har en 40t 8-Bolt liggandes vilket kmr bli en kanon setup ihop med 10-50t.
Annars hade 36t kunnat funka på dem båda men jag vet att 36x10 inte kommer fungera för mig i nedförsbackar med Gravel :)

Vad är idén med xx1? Känns som att utbudet är rätt dåligt med så gamla cyklar med orginalspec. Lär ju ändå va utslitet

Delar inte den uppfattningen. Hojarna jag har listat dyker upp emellanåt även här på Happy.
Ofta i bra skick då dessa sällan har gått hårt utför i skogen.

Här är min 2017 årsm som jag köpte förra året (skulle såklart haft kvar den så hade denna tråden inte varit aktuell ;) )
1686430569065.png

Tillbaka
Topp