Mtb ekerskydd

Gumbler

Medlem
Mtb ekerskydd
Hej, har precis köpt en mtb och undrar om ni andra tar bort ekerskyddet eller låter de sitta kvar. Växlarna är justerade rätt.
Mest cyklat lvg där är det vanligt att ta bort de.
Smaksak eller har det någon annan funktion än att skydda ekrar a ifall något får snett med växeln?

Mtb ekerskydd
Rätt justerat så kan inte kedjan hoppa förbi innersta drevet men jag körde en gång på nån gren som träffade kedjan framför kassetten och tryckte in kedjan så den kilade fast mellan kassett och ekrar, skrapade sönder ekrarna på mina flång nya hjul (första turen) känndes sådär faktiskt.

Så helt onödig är den inte, även om risken att råka ut för nått är jäkligt liten

Mtb ekerskydd
Den måste bort om det är en riktig cykel. På en biltema barncykel går det att strunta i det.

Och oranga plastekerreflexer duger inte heller. Bort bort bort!

Mtb ekerskydd
Slutsatsen av det här är alltså att du bör låta den sitta kvar. Annars visar det bara att du är ängslig för vad självutnämnda stilpoliser och främlingar på internet tycker.

Mtb ekerskydd
Den MÅSTE bort... det är ju en töntskiva!!!

Har en polare som har både den & reflexer överallt på sin MTB & jag känner inte honom då vi cyklar ihop... eller rättare sagt vi cyklar ju inte ihop då jag inte känner honom!

Man gör såklart som man vill men det ser lite töntigt ut, den blir alltid sunkig & ful som fan efter ett tag också!

Mtb ekerskydd
Börne sa:

Har en polare som har både den & reflexer överallt på sin MTB & jag känner inte honom då vi cyklar ihop... eller rättare sagt vi cyklar ju inte ihop då jag inte känner honom!

Man gör såklart som man vill men det ser lite töntigt ut, den blir alltid sunkig & ful som fan efter ett tag också!

Han tänker nog samma om dig med den attityden. Han vill inte heller cykla med en tönt.

Mtb ekerskydd
LTS sa:
Börne sa:

Han tänker nog samma om dig med den attityden. Han vill inte heller cykla med en tönt.
Du kunde inte se ironin i det jag skrev... suck!

Man gör som man vill som jag skrev, jag skiter ärligt talat i om andra har sin dorkdisc på eller ej, men snyggt är det inte!!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp