MTB för Megavalanche

MTB för Megavalanche
Jag ska åka till franska alperna och köra megavalanche inom 3-4 år som en del på min bucketlist. Min fråga lyder då: tror ni det skulle funka fint att köra det på en trek full stache 8?

Tack på förhand för svar!

MTB för Megavalanche
Den cykeln du vill använda om 3-4 år på en bucket-list-tävling har ännu inte sett dagens ljus.

Själv skulle jag vilja köra något flerdagars-enduro i British Columbia. Med en riktig dräpare till endurohoj. När barnen blir lite större kanske...

Men för att svara på frågan: Det mesta går väl att använda. Men en riktig endurohoj är nog att föredra.

MTB för Megavalanche
Vad jag sett på youtube verkar det rätt brutalt och såpass långt och knökat att du kommer tvingas köra halvblint en hel del. Så 29tum e nog gött och skaffa så mycket slag du kommer åt. Går garanterat med 130mm. Men framförallt: lär dig landa på och i vad som helst, för det är nog du och inte cykeln som kommer vara den svaga länken..? Lycka till hur som helst!

MTB för Megavalanche
De snabbare XC-fransoserna har sån där hojj som du säger. Men är du en mera "vanlig" åkare så borde du ha 150-160mm slag fram och minst 160mm bak. Annars är risken stor att slaglängden inte räcker till för det är rätt så stora saker i det där racet som du tvingas åka över och skulle du tom. komma ur spår kan du utsättas för än värre saker så den större slaglängden kan komma att rädda dig när så behöves.

/28e snabbaste av 200 i kvalheatet 2014(absolut sist in i fålla men jag krigade mig framåt)

MTB för Megavalanche
Efter att ha sett en hel del klipp från youtube så skulle jag valt en YT Capra 29 eller liknande. Med tanke på alla drops i stenpartierna skulle nog 130mm slag vara i underkant, om man inte är fjäderlätt och smidig som en katt.

En fundering. Bortsett från fysiken som krävs, skulle man ha en chans att ens ta sig ner för Mega om man kör enduro-slingorna (lugnet/källviken i Falun med +40-50% på bästa tid. Går folk (de sämsta) förbi de värsta hindren?

Vore en kul 40-års utmaning, men samtidigt kanske inte realistisk ?

MTB för Megavalanche
Kolla in Enduro2 i Davos istället. Rymt rolig tävling där man kör i par. Tre riktigt grymma dagar av underbar cykling. Det går även en likadan tävling i Frankrike under samma namn.

MTB för Megavalanche
Har kört banan när jag vart där nere och den är inte mycket värre än tex 1000 metaren i Åre om man skippar alla sniklinjer som syns på många filmer. Dock kanske 3ggr så långt innan man kommer ner bland träden.

Så typ som en lite grövre svensk DH bana, men ist för ca 2min lång så räkna här med +60min och mycket mer sten första halvan.

MTB för Megavalanche
Megavalanche är framför allt en mycket fysisk tävling. Inte speciellt tekniskt, men allt blir tekniskt när pulen har legat på 190bpm i 30 minuer. Jag har kört 2 ggr, en gång med en 26" specialized stumpy evo, en gång med min nuvarande 27.5" specialized enduro. Det är mycket som är brant där, men inte speciellt mycket döds. Att våga att inte bromsa hela tideni hög fart är viktigt, hastigheterna överstiget 60km/h bara man släpper bromsen liiiite. Tror min max på traversen låg på 73km/h eller nått sånt.

Så... till cykelvalet....Long, low, slack, 29". Minst 150mm dämpning. och något slags länkage som det går att trampa på. Det är en hel del klättring i megavalanche.

Träna överkroppen...om du inte kör MX så kommer det behövas. En amatörstid ligger på ca 60 min för huvudracet. Träna också en hel del sprint intervaller, kvaltävlingen är i princip kontinuerliga snabba sprintaintervaller i 25 min.

Vill du kolla på banan, min upplevelse osv har jag en hel playlist på youtube:

Senast ändrad:
MTB för Megavalanche
larsaw sa:
Mycketvillhamer sa:
Nukeproof mega 275 eller 290 verkar väl lämplig, beroende på smak?

+1 eller Bird AM9 samt YT’s nya Jeffsy: https://happyride.se/forum/read.php/1/2963219/3475072#msg-3475072
Eller varför inte glänsa runt med en custom stål-FS29’a... ;D

Av YT's hojar är väl ändå Capra det lämpligaste valet om det är enkom för Mega man ska ha den?

Skulle jag köpa en hoj för storbergsrejsing i dagsläget så skulle det antingen bli en Nukeproof Mega 290 eller en YT Capra 29. Kaaanske en Scott Ransom.

MTB för Megavalanche
larsaw sa:
Jo, fast för resten av tiden fram tills TS Mega-debut, så kan det ju vara roligare att slippa släpa runt på en fluff-fluff hoj...

Fast nu var det väl, som jag förstod det, en hoj för megan som efterfrågades. Resten av tiden blir då irrelevant. Om megan är målet har jag nog hellre en lite tråkigare hoj hemma och en korrekt och kompromisslös hoj väl på plats.

MTB för Megavalanche
Specialized-2019-stumpjumper-mountain-bike-mtb-Ainsa-Spain-Bikerumor-41.jpg

MTB för Megavalanche
Nya Scott ransom borde passa utmärkt till den tävlingen med sina låsbara dämpare.

Jag provade banan för några år sen på en xc-hardtail, det var iaf inte rätt cykel för den banan :)

MTB för Megavalanche
Min plan var nog snarare att eventuellt skaffa t ex en trek full stache eller liknande för hemmabruk men som även funkar till megavalanche. Hade jag haft pengar så hade ju det varit optimalt att skaffa en hoj för endast den tävlingen. Men eftersom jag nog endast planerar att köra den en gång så känns det lite överkurs..

MTB för Megavalanche
Håller med om fysik, det handlar mer om uthållighet än mtrl. Har kört banan (kval+race) flera gånger men aldrig tävlingen då jag inte tycker risken är värt det. Notera att ca 3mil, sex klättringar och 2700hm (om jag minns rätt) är R ä t t mycket tuffare än nåt du kan träna på här, så lägg nån semesterresa i stora berg innan så du vet vad du ger dig in på. Träna ex på klättergym för att stärka underarmar och händer. Många kraschar för att de inte orkar hålla i sig eller bromsa längre.

Jag har kört med 26" 140 resp 160mm hojar. Fick jag välja fritt idag skulle jag välja nåt EWS-mässigt med 165-170 slag och stora hjul.

Senast ändrad:
MTB för Megavalanche
+1 på klättergym. Också, hitta närmsta långa tekniska uppförsbacken och nöt tills du har KOM på den. Eller tills du svimmar. Det är en hel del små klättringar på den banan, det är där man kan attackera, de flesta som är där är bra på att bomba nerför. Om du då har energin att bomba uppför också...då kkan du köra om lite folk.

MTB för Megavalanche
MTB för Megavalanche
ska man se om man kan återuppliva den här tråden då.
har smålekt med tanken att köra megan när... ja när det går
hur dum idé är det att köra på en 26" gambler från 2014 med dropper och lite mer förlåtande växlar. har inte tänkt att köpa en helt ny hoj så är antingen det eller hitta en längre gaffel till min np scout

MTB för Megavalanche
ska man se om man kan återuppliva den här tråden då.
har smålekt med tanken att köra megan när... ja när det går
hur dum idé är det att köra på en 26" gambler från 2014 med dropper och lite mer förlåtande växlar. har inte tänkt att köpa en helt ny hoj så är antingen det eller hitta en längre gaffel till min np scout

citerar vad Milnik skrev , tror inte du kommer klara av trampbitarna med en gamlar oavsett vilken utväxling du har.

"och något slags länkage som det går att trampa på. Det är en hel del klättring i megavalanche."

MTB för Megavalanche
Köp en begagnad cykel i tid för att hinna känna dig bekväm på den, sälj den efteråt. Även om du får värdeminskning pratar vi om en kostnad i storleksordningen 5000kr. Har du råd med resa och tävlingsavgifter borde du ha råd med det. Det är heller inte mkt dyrare än vad det skulle kosta att ändra på någon av dina befintliga cyklar.

Se också till att träna på långa åk. I Sverige är det väl bara Åre som erbjuder åk i samma storleksordning, men även helåk i Åre har ju kortare åktid.

MTB för Megavalanche
körde 2013 och det året var det ovanligt mkt snö på glaciären vilket resulterade i rekordtider för vinnarna och lite mindre sprängsten i första tredjedelen av banan. Skulle absolut inte köra på ngt mindre än en renodlad enduro. Det kommer en riktigt jobbig grusväg med svag stigning efter c.a 20 min och där skulle inte jag vilja trampa med en dh hoj även om det går så klart. Tänk på att det är svårt att hålla ideallinjen vid omkörningar så det krävs en hel del skills i att cykla blint och vara beredd på div drop man vill avancera i fältet. Som oseedad får man starta längst bak i kvaltävlingen som är c.a 20 min lång och för att kvalificera sig för finalen krävs riktigt vassa armbågar och placering top 20 eller 30 beroende på hur många som startar i varje heat. Det är ruggigt kallt på toppen innan start i finalen så ta med en varm jacka du kan vaska innan start (tävlingsledningen tillhandahöll ingen transport ner av extrakläder). Lycka till.

MTB för Megavalanche
och något slags länkage som det går att trampa på
trampeffektiviteten känner jag mig dock rätt bekväm i, mängden anti squat räcker gott och väl för min vikt och längd (iallafall ståendes) så hindret är väl snarare vad den väger, och jo jag skulle absolut kunna köpa och kränga en billig enduro för syftet, men det är jag inte intresserad av. Så jag tänker att det står mellan dh där jag får räkna med sämre tid, eller hardtail som lär gå fortare, men satans vad slut man kommer va.

MTB för Megavalanche
Tvek att man får bättre tid på en HT även om den givetvis trampar bättre.. prova kör race-speed från toppen av Åreskutan ner till byn och tänk dig att du ska göra det en gång till. Och sedan en gång till. Utan paus..

MTB för Megavalanche
Inte en chans i helvetet att en HT är snbbare nerför Mega banan än en DH.
Om ambitionen är att köra bra, skaffa 180 slag modern Enduro.
Om målet är att köra tävlingen och komma ner, behåll din DH och acceptera att bli omtrampad. 90% av all omkörning kommer ske på trampsektioner. Stök sektioner där din DH kan vara snabb går inte att köra om på (utom kanske i början om man är beredd att on sight, blind dropa meterstora sprängstenar.

MTB för Megavalanche
Inte en chans i helvetet att en HT är snbbare nerför Mega banan än en DH.
Om ambitionen är att köra bra, skaffa 180 slag modern Enduro.
Om målet är att köra tävlingen och komma ner, behåll din DH och acceptera att bli omtrampad. 90% av all omkörning kommer ske på trampsektioner. Stök sektioner där din DH kan vara snabb går inte att köra om på (utom kanske i början om man är beredd att on sight, blind dropa meterstora sprängstenar.
Blake samson körde väl snabbare på sin HT än sin FS men har för mig att han hade lite problem med FS’en. Men han sa också att han inte rekommenderar att göra loppet på en HT.

Tillbaka
Topp