MTB för nybörjare (igen)

henkan_2001

Aktiv medlem
MTB för nybörjare (igen)
Hej,

Ännu en nybörjare som inte vet vad man skall satsa på för MTB cykel. Min längd är 186 cm och väger 88 kg.
Enligt Treks MTB storlekstabeller ligger jag i gränslandet mellan L och XL.

Har i princip bara provat en gång, i somras på Isaberg då vi hyrde cykel (Trek Roscoe 7).
Fick lite blodad tand och är sugen på att cykla mer.

Planen var att hitta något vettigt begagnat för runt 5000 kr för att se om intresset blir bestående (cyklar redan landsväg).
Har letat begagnad hela hösten/vintern men allt som verkar prisvärt försvinner innan jag hunnit läsa in mig på prylarna.
Tanken är väl att cykla mest landsväg på sommaren mest MTB på vår/höst.

Hur viktigt är det med rätt storlek? Har ibland hittat cyklar i M som generellt verkar vara för 170-178 cm långa personer,
Fungerar det att justera en sådan cykel, eller är det bara att sortera bort sådana alternativ?

Inser att det inte lär bli någon cykel om budgeten är låst till 5000 kr, så den börjar luckras upp.
Hittade precis denna sida i en annan tråd. Kan detta vara en prisvärd cykel?

Tacksam för lite råd...

MTB för nybörjare (igen)
Kul med nya cyklister!
...och välkommen till Happy!
Innan någon annan hinner före och näpsar så tipsar jag på ett glatt och vänligt sätt om att trots allt läsa igenom några av de tidigare trådarna med liknande frågor. Där hittar du säkert en del svar.

Generellt så är min tolkning av läget (dvs inga anspråk på att sitta inne på någon universell sanning) något i den här stilen:
  • 5000 kr räcker inte långt om du vill ha en bra cykel. Vad nu bra innebär.
  • Så antingen köpa en för 5k men vara medveten om att du kommer att växa ur den ganska snabbt...
  • ...eller att försöka hitta något begagnat, vilket borde bara mer prisvärt.
  • Oavsett vilket du väljer så skulle jag om möjligt satsa på tekniskt enkelt med bra kvalitet snarare än tekniskt flådigt av sämre kvalitet. Med "tekniskt flådigt av sämre kvalitet" menar jag, grovt generaliserat, helfjädrat men med billiga komponenter, mysko ramgeometri, snaskiga färger och smäckiga namn som "Power Ztyle", "Dynamix Range", "Ultra" hit och "Max" dit. Satsa på nåt som ser ut som en vanlig cykel.
MEN, dels är det i det närmaste helt tomt på nya cyklar nu (begränsad produktionskapacitet och exploderad efterfrågan iom Corona), dels har det inneburit att även begagnatmarknaden är nästan lika dammsugen så risken finns att du får ta vad du kommer över.

Du kommer förhoppningsvis få många goda råd av Happy:iter som kan nya moderna cyklar, med dämpning och kolfiber och fan vet allt.
Själv kan jag inget om sådana cyklar, men jag cyklar som om elden vore lös, antingen på nya cyklar utan dämpning (jo, det är sant) eller på 30 år gamla cyklar som jag har återuppväckt med tekniskt enkla men bra komponenter.

Vad jag försöker säga, tror jag, är att det är ont om cyklar på alla plan just nu, men ta vad du kommer över och kör så det blör. Antingen kommer du att tröttna och då har du inte plöjt ned en förmögenhet i cyklingen, men förhoppningsvis får du blodad tand och då kommer det i bästa fall att finnas större utbud inom nåt år.

Lycka till!

MTB för nybörjare (igen)
Japp, det är som du säger mer eller mindre slut på allt och begagnad-marknaden dammsugen även den. Håller definitivt med dig om att det är bättre att satsa på bra kvalitet än fler finesser av lägre kvalitet.
En anledning till att jag inte vill köpa för dyr första cykel är att jag inte vet vilken typ av cykel jag kommer att vilja ha. Räknar kallt med att första cykeln byts ut efter 1-2 år om jag fastnar för MTB på samma sätt som jag gjort med landsvägscykling.

Tillbaka
Topp