MTB för nybörjare, tips?

MTB för nybörjare, tips?
Staffan88 sa:
Jag köpte en cykel med SLX 1x11 krans, 11-42 och en 32T klinga fram. Tänkte inte så mycket mer på det då cykeln skulle användas i skogen. Nuu när jag även börjat cykla på asfalt för motions skull kan jag säga att det skulle absolut behövas en tyngre växel. Har beställt en 34T framklinga, får se hur mycket det hjälper.

Precis, det är lite av det fenomenet jag försöker förklara gång på gång. Men trend går ju oftast före personlig funktion här inne.

Personligen behöver jag minst 36T fram, men gärna 38 eller 40T (med minsta 11T bak) för att trivas längre sträckor på asfalt och snabba grusvägar. Kanske har för starka ben... :)

MTB för nybörjare, tips?
32t framklinga, 130 mm gaffel och modern=trög geometri. Det ger inte en rolig och lämplig cykel för lätta stigar och grusväg. Oavsett hur ”modernt” och ”prisvärt” det är. Breda fälgar och boostaxlar känns som det kvittar för lätt terräng.

MTB för nybörjare, tips?
Örjan Lax sa:
Staffan88 sa:
Jag köpte en cykel med SLX 1x11 krans, 11-42 och en 32T klinga fram. Tänkte inte så mycket mer på det då cykeln skulle användas i skogen. Nuu när jag även börjat cykla på asfalt för motions skull kan jag säga att det skulle absolut behövas en tyngre växel. Har beställt en 34T framklinga, får se hur mycket det hjälper.

Precis, det är lite av det fenomenet jag försöker förklara gång på gång. Men trend går ju oftast före personlig funktion här inne.

Personligen behöver jag minst 36T fram, men gärna 38 eller 40T (med minsta 11T bak) för att trivas längre sträckor på asfalt och snabba grusvägar. Kanske har för starka ben... :)

Lejon sa:
32t framklinga, 130 mm gaffel och modern=trög geometri. Det ger inte en rolig och lämplig cykel för lätta stigar och grusväg. Oavsett hur ”modernt” och ”prisvärt” det är. Breda fälgar och boostaxlar känns som det kvittar för lätt terräng.

Tack!

Jag letar inte heller efter det senaste heta eller nyaste teknik. Jag vill ha en robust hoj som klarar lite av varje. Framför allt grusväg och lätta skogsstigar.

Har ni några konkreta förslag?

Utöver det går det dock inte att förneka att Vitus och då framför allt Sentier är en mycket bra cykel i prissegmentet som många oavsett kanal rekommenderar. Jag får dock en känsla av att inbitna MTB cyklister gärna blickar på ny teknik och ofrånkomligt blandar in sin egna preferenser och förutsättningar i rekommendationer för nybörjare i en prisklass dom själva aldrig skulle köpa något i (längre).

Senast ändrad:
MTB för nybörjare, tips?
semireject sa:
Örjan Lax sa:
Staffan88 sa:

Lejon sa:

Tack!

Jag letar inte heller efter det senaste heta eller nyaste teknik. Jag vill ha en robust hoj som klarar lite av varje.

Har ni några konkreta förslag?

Två XC-förslag som båda kostar 16199 kr:

Grand Canyon SLX i aluminium: https://www.canyon.com/sv-se/mtb/grand-canyon/grand-canyon-al-slx-8-0.html

Exceed CF SL i kolfiber: https://www.canyon.com/sv-se/mtb/exceed/2019/exceed-cf-sl-6-0.html

Exceed har en något brantare gaffelvinkel på 69,5 grader medan Grand Canyon SLX har en aaaning mer flack vinkel på 68,5 grader och 110 mm slaglängd på gaffeln, medan Exceed har 100 mm. För övrigt har de likvärdig snabb XC-geometri med pytteliten skillnad att SLX kommer kännas en aning lugnare i styrningen vid högre farter och utför, båda har godkända 25 mm-fälgar, och likvärdig utväxling med 2x11. Exceed något lättare med 11,4 kg mot SLX 11,8 kg (stl M)

Senast redigerad av en moderator:
MTB för nybörjare, tips?
Sixten Fors sa:
Kato sa:
Så om jag ska röra mig upp mot 15000:- finns det fler/bättre cyklar då? Just nu känns Vitus Sentier bäst av de jag kollat på.
Tveksamt om det finns något för 15 K som är bättre eller mer prisvärt än Sentier 29VR för 12 K.
Grand Canyon AL SLX 8 som kostar 16700 kr är en ok cykel. Men inte bättre än Sentier 29 VR. Bara dyrare.

Skulle du säga att Sentier 29VR är bättre än Sentier VRS med tanke på att man får dropper och gx eagle för nästan 15k? Men får leva med 27,5" däck. Tänker mest för trail och inte så mycket grus då.

MTB för nybörjare, tips?
De dyrare sentier är bättre än de billigare. Är väl bättre gaffel också. Eagle är ingen prio för mig personligen men det är det som gäller 2019.

MTB för nybörjare, tips?
Viktigast på en cykel för mig är
1) Ramgeometri
2) Framgaffel
3) Däck
4) Sadel
5) Handtag
6) Växelsystem (en 32x11 utväxling har samma motstånd oavsett grupp DEORE; SLX, XT osv)

Skall du köra mest grusväg och kanske lite stig så är faktiskt 2x10 eller 2x11 mycket bättre som nybörjare innan man har arbetat upp styrka i benen,

Med 2x10 eller 2x11 du får mer växlar att välja på jämfört med 1x11 där du får en tyngre lägsta växel och en lättare högsta växel = det går tyngre i uppförsbackar och du får slut på växlar på platta grusvägar.

Du kommer inte märka någon skillnad på Boost eller Non boost, bara det senaste.

Är du händig och kan du skruva själv eller har du någon kompis som kan hjälpa dig med service och underhåll, då finns allt man behöver veta tillgängligt på youtube, annars kan det vara smart att köpa en cykel från en handlare som kan hjälpa med att justera växlar osv.

MTB för nybörjare, tips?
semireject sa:
Men vad skulle du säga framför allt gör den tråkig på grusväg? Geometri, dämpare eller växlar?

EDIT: Det verkar som Jag och @Kato söker exakt samma sak här.

Jag tror det beror mest på att hjul och däck väger väldigt mycket, det gör den trögaccelererad. Jag har inte provat Sentier 29” men tror den kan kännas roligare pga lättare och större hjul.

Min uppfattning är att de moderna flacka gaffelvinklarna gör att cyklarna känns lite sävliga i styrningen. En mer XC inriktad cykel med brantare vinklar upplever jag som livligare och mer rolig på enklare Stig och grusväg.

Exakt vilka modeller som är bra brukar Sixten ha koll på, han är väldigt insatt i vad som just nu finns att tillgå. Jag tror dock att Vitus Rapide är ett bättre alternativ än Sentier.

MTB för nybörjare, tips?
Pastor Hannes sa:
semireject sa:
Men vad skulle du säga framför allt gör den tråkig på grusväg? Geometri, dämpare eller växlar?

Jag tror det beror mest på att hjul och däck väger väldigt mycket, det gör den trögaccelererad. Jag har inte provat Sentier 29” men tror den kan kännas roligare pga lättare och större hjul.

Min uppfattning är att de moderna flacka gaffelvinklarna gör att cyklarna känns lite sävliga i styrningen. En mer XC inriktad cykel med brantare vinklar upplever jag som livligare och mer rolig på enklare Stig och grusväg.

Exakt vilka modeller som är bra brukar Sixten ha koll på, han är väldigt insatt i vad som just nu finns att tillgå. Jag tror dock att Vitus Rapide är ett bättre alternativ än Sentier.
Så denna är ett (bättre?) alternativ till mina ändamål?
https://www.wiggle.se/vitus-rapide-vr-mountainbike-nx-eagle-1x12-2019/

MTB för nybörjare, tips?
Den är mer xc och det är kanske bra. Fast den är inte högra växlad för det. Man behöver kolla hur stor klinga man får in.

MTB för nybörjare, tips?
Pastor Hannes sa:
semireject sa:

Hur står dig dessa i jämförelse?
https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-sport-mountain-bike-2019/
https://www.wiggle.se/nukeproof-scout-290-race-mountain-bike-2019/

MTB för nybörjare, tips?
Jag hade en scout tidigare som första hoj.
Den var lite trög på asfalt men funkade. Väldigt kul i skogen. Hade 1x10 på den och saknade bara högre växlar när det gick utför på asfalt. På platsen funkade det bra för min del.

MTB för nybörjare, tips?
Pastor Hannes sa:
Kato sa:

Nukeproof Scout och Vitus Sentier är väldigt lika. Båda är bra till de ändamål de utvecklats för. Grusväg är inte ett av dessa ändamål.

Har du tips på några fler än Vitus Rapide som kan lämpa sig bättre för grusvägar? Om jag ska sträcka mig upp mot 18000:-. Nån som är bra och lite billigare är ju förstås välkommet ;-)

MTB för nybörjare, tips?
Örjan Lax sa:
Staffan88 sa:

Med 11 växlar (SLX, XT) använder man 11-50T kassett. Med 12 växlar använder man 10-50T. Båda alternativen har lika tät utväxlingen.

Jag kör 34T fram till 10 bak och 29" hjul. Funkar utmärkt. Både till snabbcykling (34/10=3,40) och klättring (34/50=0,68).

Har man 11 som minsta och prioritera snabbcykling (framför klättring) vill man säkert ha 36T fram (36/11=3,27). Det går rätt bra att klättra även med 36/50=0,72 men ungefär där går Min smärtgräns.

Har man mindre hjul (vilket påverkar utväxlingen) behöver man större klinga fram för samma fart.

Svaret är alltså och alltid: Optimera din 1x drivlina! Häng inte dit många olika klingor fram, samtidigt.

MTB för nybörjare, tips?
jonte987 sa:
Kato sa:

Det är fortfarande en scout så vad undrar du?

Ska du ha xc eller trail?
Om du ska cykla grusväg vill du ha 2 växlar fram eller inte?
Sorry, missade det i den sena timmen ;-)
Det är väl en XC som passar mina ändamål bäst.
Det där med växlar har jag inte så jättebra koll på än.

MTB för nybörjare, tips?
En medium 2018 finns på länken 2019 är bara att åka till närmsta butik o handla.

Eller så accepterar man att det är 1x som gäller 2019.
Litar man inte på Sixten så får man kolla hur stor klinga som får plats. På sentier är väl max möjliga växel 10-34 o det är kanske inte super snabbt på grus.

MTB för nybörjare, tips?
Kato sa:
jonte987 sa:
Kato sa:

Det är fortfarande en scout så vad undrar du?

Ska du ha xc eller trail?
Om du ska cykla grusväg vill du ha 2 växlar fram eller inte?
Sorry, missade det i den sena timmen ;-)
Det är väl en XC som passar mina ändamål bäst.
Det där med växlar har jag inte så jättebra koll på än.

Då är väl Scott scale eller vitus rapide de säkra korten. Scale 950 & 935 2018 fanns med rabatt förra veckan i alla fall.

MTB för nybörjare, tips?
Sixten Fors sa:
Svaret är alltså och alltid: Optimera din 1x drivlina! Häng inte dit många olika klingor fram, samtidigt.

Jag vet att DU (och många andra) tycker så, men JAG (och några andra som cyklar MTB onormalt varierat) vill ha BÅDE extrema klätterväxlar OCH hyfsat tunga snabbväxlar. Detta är extremt mycket lättare att få till med ett 2x-system fram.

Full respekt för din åsikt. Slutdiskuterat för min del. :)

MTB för nybörjare, tips?
MTB för nybörjare, tips?
Jo, men är det för att exceed inte är uppdaterad eller för att Canyon har en annan åsikt i frågan? Är det boost fram o 142 bak?

Som du vet har jag inget emot varken 2x eller 3x. Jag ser bara att många fler 2019 har 1x jämfört med 2018 och gärna med nx Eagle.

Jag kör inte så mycket grus så jag valde till sist 11x för att inte vara motvalls i onödan. Dessutom har jag klena ben.
Jag var full kababel att köra 3x & 26or fram till dess. Dock skönt att slippa mecka m framväxeln som är seg att ställa in jämfört m bak.

Örjan Lax sa:
jonte987 sa:
Finns det ens några xc med 2x modell 2019?
Visst finns det.

Ett flertal med 2x som 2019-modell finns hos både Cube och Canyon,
exempelvis https://www.bike-discount.de/en/buy/cube-reaction-sl-green-n-grey-767669
och https://www.canyon.com/sv-se/mtb/exceed/2019/exceed-cf-sl-6-0.html
och säkert hos fler tillverkare också,
men 1x-religionen verkar ha spridit sig snabbt som en ÖRN till sina nya anhängare.

Mvh / Excentrisk ateist :)

MTB för nybörjare, tips?
jonte987 sa:
Jo, men är det för att exceed inte är uppdaterad eller för att Canyon har en annan åsikt i frågan?
Bra fråga. Exceed CF SL 6.0 står som "New" på översiktssidan och 2019 i länkadressen iallafall, men det finns ju naturligtvis även dyrare Exceed-versioner med 1x.
Canyon (och Cube m.fl.) kanske vill sälja till en så bred målgrupp som möjligt, och inte bara till de som söker "det senaste och coolaste".

jonte987 sa:
Är det boost fram o 142 bak?
Nix, den har faktiskt boost både fram och bak. Och "riktig" XC-bredd med 25 mm på fälgarna, för att nämna något.

jonte987 sa:
Som du vet har jag inget emot varken 2x eller 3x. Jag ser bara att många fler 2019 har 1x jämfört med 2018 och gärna med nx Eagle.
Absolut är ju 1x mer och mer på frammarsch, det enda jag ville visa var att det trots allt går att välja hyfsat moderna XC-cyklar med 2x även 2019. Men kanske inte till 2020, vi får se... :)

MTB för nybörjare, tips?
Hur fort behöver man egentligen cykla på grus för att 1x med 32 klinga inte ska räcka till?

Jag cyklar uppenbarligen väldigt långsamt som nästan aldrig saknade högre växel på min scout.

MTB för nybörjare, tips?
25 knyck med 60 i kadens tror jag det var. Kollade i morse men hittade ingen bra kalkylator.

Edit. Jag saknar inte hellre nån växel, men jag tycker att 11-42 är en rätt låg växel så jag fattar inte riktigt vad man ska med 32-50 till som en del säljs med.

Senast ändrad:
MTB för nybörjare, tips?
A.Fritzon sa:
Hur fort behöver man egentligen cykla på grus för att 1x med 32 klinga inte ska räcka till?

:) På liknande sätt kan man spekulera om varför så många lvg-cyklister ofta vill ha 52T eller 53T (eller ännu större?) fram. Rent tekniskt skulle de säkert klara sig med en 46:a på platten...

MTB för nybörjare, tips?
conatus sa:
Skulle du säga att Sentier 29VR är bättre än Sentier VRS med tanke på att man får dropper och gx eagle för nästan 15k? Men får leva med 27,5" däck. Tänker mest för trail och inte så mycket grus då.
Jag hade valt 29VR. För jag gillar 29" och det får inte plats i 27VRS-ramen (om man inte kör skitsmala 29:or förstås).

Jag köper hellre en bra dropper separat, än tar den billiga Brand-X som följer med Sentier VRS. En bra dropper som inte stjäl 65 mm stackhöjd, utan bara 37 mm. OneUp Components 150 eller 170 mm. https://www.bike-components.de/en/OneUp-Components/170-mm-Dropper-Post-w-Clamp-Remote-Lever-p64841/

Sentier 27 VRS har inte alls GX Eagle, utan NX Eagle med den svintunga (615 gram) NX Eagle 11-50T kassetten på HG-body https://www.bike24.com/p2284090.html
Alltså inte den fina xD-body 10-50T GX Eagle kassetten på 450 gram https://www.bike24.com/p2230949.html

Med 11-50T kassett räcker det med 11 växlar, alltså byter man kassett till 11-speed SunRace 11-50T som väger 515 gram https://www.bike24.com/p2233645.html och sätter på sin Sentier 29VR.

MTB för nybörjare, tips?
Örjan Lax sa:
A.Fritzon sa:

:) På liknande sätt kan man spekulera om varför så många lvg-cyklister ofta vill ha 52T eller 53T (eller ännu större?) fram. Rent tekniskt skulle de säkert klara sig med en 46:a på platten...

Där handlar det ju till viss del om drivlineförluster också. Ett större framdrev gör att man slipper nöta på minsta skräpdreven lika mycket.

Sen är det snyggare med en 53 klinga än en 46a....

MTB för nybörjare, tips?
ALLA Canyons HT-cyklar är omoderna, hela bunten oavsett Exceed eller Grand Canyon.
Det har inte hänt något på fem år, förutom att priset gått upp och komponentnivån gått ner.
Canyon HT är inte relevant. Dyrt och dåligt.

Däremot har Canyon piffat till sitt FS-sortiment rejält. Där får man pang för pengarna just nu. Lux 29, Neuron 29, Spectral 27.5, Strive 29 etc.

MTB för nybörjare, tips?
A.Fritzon sa:
Med 2x istf 1x kan man inte endast få BÅDE tyngre och lättare växel, man får ffa finare steg mellan de olika växlarna,
utan stora störande "hopp" mellan utväxlingarna. Med 2x kan även billiga 11-delat bli bättre än dyra 12-delade

Kolla denna jmf mellan 34 och 12-delat 10-50 resp 39/26 och 11-delat 11-40
Utvx_jmf_1x12-34__2x11-40.JPG

Klicka här, där kan du själv ändra till en utvx som passar dig: http://www.ritzelrechner.de/?GR=DER...RZ2=11,13,15,17,19,21,24,27,31,35,40&UF2=2250

/Håkan

MTB för nybörjare, tips?
3x måste vara överlägset. Alla växlarna bak går bra på mittenklingan och det räcker bra för de flesta backar och platten. Växla upp för grusväg. Växla ner för mördarstenbacken. Klart.

Som ni hör missade jag helt 2x vs 3x debatten som jag antar härjade hårt på happy.

Senast ändrad:
MTB för nybörjare, tips?
jonte987 sa:
3x måste vara överlägset. Alla växlarna bak går bra på mittenklingan och det räcker bra för de flesta backar och platten. Växla upp för grusväg. Växla ner för mördarstenbacken. Klart.

Som ni hör missade jag helt 2x vs 3x debatten som jag antar härjade hårt på happy.

Jag gillade också 3x av ungefär samma skäl, men landade i 1x jag också till slut. Lättare att hålla rent iaf.

MTB för nybörjare, tips?
HåkanC sa:
Med 2x istf 1x kan man inte endast få BÅDE tyngre och lättare växel, man får ffa finare steg mellan de olika växlarna,
utan stora störande "hopp" mellan utväxlingarna. Med 2x kan även billiga 11-delat bli bättre än dyra 12-delade
Välkommen tillbaka till 90-talet Håkan C :) såååå tröttsamt...
1x är det som gäller på MTB sedan några år tillbaka. Har du ens cyklat MTB på 2000-talet? Har du cyklat i skogen med Eagle 10-50T och dropperreglage på vänstersidan, istället för ett extra växelreglage? Vissa XC-cyklar har även remote till fjädringen fram/bak på styret. Hur många reglage vill du ha? Dropperrevolutionen har TOTALT ersatt minsta tanke på att vilja ha växelreglage även på styrets vänstra sida.

MTB för nybörjare, tips?
Synd att det inte finns (eller rätta mig om jag har fel) någon XC-MTB med 1x med 38T eller 40T fram,
med samtidigt tillräckligt låg klätterväxel bak (kanske skulle krävas 1x14?),
annars hade jag mer än gärna gått med i 1x-församlingen omedelbart! :)

MTB för nybörjare, tips?
Örjan Lax sa:
Synd att det inte finns (eller rätta mig om jag har fel) någon XC-MTB med 1x med 38T eller 40T fram,
med samtidigt tillräckligt låg klätterväxel bak (kanske skulle krävas 1x14?),
annars hade jag mer än gärna gått med i 1x-församlingen omedelbart! :)
Du är alltså snabbare än alla damer och herrar som kör XCO WC, Cape Epic etc.? Där under 2018 ungefär 100% körde 29" hjul och 1x drivlina, varav >90% körde Sram Eagle 10-50T. I år kommer det säker flera med Shimano XTR 12-speed som alternativ till Eagle.

Tillbaka
Topp