Sixten Fors
Aktiv medlem
MTB för nybörjare, tips?
Intressant video med Gunn-Rita. Från 3 min och framåt. Älskar dropper för XC. Kör 34T fram.
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Det kan man säkert göra, fast en del kör med CX och 2x med 46/36 fram där.jonte987 sa:Ja, det är mycket man inte begriper. Vinner man vasan med 1x 34T?
Mellan 45 - 60 km/h på asfalt eller fin grusväg i svagt nedförslut, beroende på vindar och däcktyp.Jajjas sa:Vilken hastighet brukar ni ha när ni cyklar mtb?
Örjan Lax sa:Mellan 45 - 60 km/h på asfalt eller fin grusväg i svagt nedförslut, beroende på vindar och däcktyp.Jajjas sa:Vilken hastighet brukar ni ha när ni cyklar mtb?
Varför det? Dessutom lite svårarrangerat och dyrt att ha en racer gömd i busken att hoppa på när man kommer ut ur skogen efter nån timmes stigcyklande på mtb:n och vill förflyta sig snabbt på landsvägen/grusvägen någon mil eller så.Jajjas sa:Örjan Lax sa:Mellan 45 - 60 km/h på asfalt eller fin grusväg i svagt nedförslut, beroende på vindar och däcktyp.Jajjas sa:Vilken hastighet brukar ni ha när ni cyklar mtb?
Cyklar mtb skrev jag, köp en racer.
Låter som om du också skulle behöva det...Jajjas sa:Diskuterar mtb till nybörjare.
Ni fastnar på "för låg utväxling för att kunna hålla 60km/h på vägen hem".
Stäng datorn och ut och cykla istället.
Örjan Lax sa:Låter som om du också skulle behöva det...Jajjas sa:Diskuterar mtb till nybörjare.
Ni fastnar på "för låg utväxling för att kunna hålla 60km/h på vägen hem".
Stäng datorn och ut och cykla istället.
Och just nybörjare är förresten inte lika bra på att hålla hög kadens som en erfaren och vältränad cyklist. Därav inläggen, ville bara vara vänlig och försöka lägga fram saken ur flera synvinklar.
Men som vanligt, utväxlingar på mtb och skivbromsar på racer är två otroligt känsliga ämnen på Happy. :)
Ha de gott! (ska stänga datorn nu)
Eller inte :)Eld sa:Som gubbe och nybörjare som cyklat MTB i två år nu så skulle jag inte vilja byta min 2x mot 1x.
På väg och lätt platt stig alltid stora klingan.
På all stökig stig alltid lilla klingan.
Det är inte ofta jag behöver växla fram. Med 1x är jag helt säker på att jag hade behövt kompromissa med antingen omfång eller storlek på växlingssteg.
Sixten Fors sa:Jag förstår inte? En trasig Sentier 27,5 VR för 10800 när en ny och hel cykel bara kostar 12000 kr? Jag hade lätt betalat 1200 kr extra för en ny cykel. Buckliga aluminiumrör känns sådär. Fråga: Vad drack du i hotellbaren? ;)jonte987 sa:Nu har jag bytt från mobile till laptop och hotellbaren. Nu är det helt plötsligt 27% rabbat.
Ska du köpa nåt idag så köp denna https://www.chainreactioncycles.com...-bike-2019-cosmetic-damage-2019/rp-prod183155 Den är mycket komponenter för pengarna. Ramen får du gratis. Jag har samma ram och betalade 2099 för den. Nu får du 4000 rabatt för att det är en liten lackskada, Bra skit
2018 Scale 930 för 18 K är bra köp.Kato sa:Har fått tips om denna cykel av en släkting som cyklar. Han är iof Scott-fantast (och besserwisser) så jag tänkte kolla med er också ;-)
https://www.cykloteket.se/artikel/scott-scale-930-2018/
Det är väl summan jag tvekar lite på. Är det värt det, som nybörjare? Tål att tänkas på. Vill ju ha en cykel jag kan växa med under några år, inte en jag känner mig färdig med om ett år.
Sixten Fors sa:...men 930 för 18 K är bättre köp :)
Nja, de för 50 K är ofta lite bättre ;)jonte987 sa:Finns cyklar för 40 000 som är bra också...
Sixten Fors sa:Nja, de för 50 K är ofta lite bättre ;)jonte987 sa:Finns cyklar för 40 000 som är bra också...
Sixten Fors sa:Det du får är en ännu billigare cykel. Det är sällan man ångrar att cykeln är för bra. Ös på! Ingen kommer ihåg en fegis :)
och Eagle kostar?Sixten Fors sa:Eller inte :)Eld sa:Som gubbe och nybörjare som cyklat MTB i två år nu så skulle jag inte vilja byta min 2x mot 1x.
Det är inte ofta jag behöver växla fram. Med 1x är jag helt säker på att jag hade behövt kompromissa med antingen omfång eller storlek på växlingssteg.
Kör Eagle 10-50T i några månader, snacka sedan...
Visst, jag har också gamla cyklar med 3x och 2x och det funkar utmärkt. Men Eagle väger mindre, ger snabbare växlingar, alltid rätt växel utan krångel att skifta klinga fram och kompenseringsväxla bak, färre dubbelväxlingar för att utväxlingen är meningslös tät, bättre placering av dropperreglaget som används HELA TIDEN. Bättre på allt, helt enkelt.
Klorofylltalibanen sa:Hej Kato.
Begagnat? När jag köpte min första mtb så visste jag inte vilken typ av cykling jag skulle tycka var rolig. Läste på lite innan för att veta vilken cykel som var mest bang for the buck. Snabbt fick jag blodad tand och insåg då också att jag inte var nöjd med den cykel jag köpt. Genom att cykla ganska mycket, vurpa en hel del och fortsätta läsa på i ämnet så blev det ganska enkelt att veta vilken typ av hoj jag ville ha. Det blev ganska snart en ny hoj. Många här kan nog känna igen sig i den situationen.
Den första hojen har jag kvar, cyklar 1 km till jobbet varje dag på den och för den uppgiften så känns den jävligt overkill.
Mindre än vad man kan tro.Eld sa:och Eagle kostar?Sixten Fors sa:Eller inte :)Eld sa:Som gubbe och nybörjare som cyklat MTB i två år nu så skulle jag inte vilja byta min 2x mot 1x.
Kör Eagle 10-50T i några månader, snacka sedan...
Visst, jag har också gamla cyklar med 3x och 2x och det funkar utmärkt. Men Eagle väger mindre, ger snabbare växlingar, alltid rätt växel utan krångel att skifta klinga fram och kompenseringsväxla bak, färre dubbelväxlingar för att utväxlingen är meningslös tät, bättre placering av dropperreglaget som används HELA TIDEN. Bättre på allt, helt enkelt.
Kato sa:Klorofylltalibanen sa:Hej Kato.
Begagnat? När jag köpte min första mtb så visste jag inte vilken typ av cykling jag skulle tycka var rolig. Läste på lite innan för att veta vilken cykel som var mest bang for the buck. Snabbt fick jag blodad tand och insåg då också att jag inte var nöjd med den cykel jag köpt. Genom att cykla ganska mycket, vurpa en hel del och fortsätta läsa på i ämnet så blev det ganska enkelt att veta vilken typ av hoj jag ville ha. Det blev ganska snart en ny hoj. Många här kan nog känna igen sig i den situationen.
Den första hojen har jag kvar, cyklar 1 km till jobbet varje dag på den och för den uppgiften så känns den jävligt overkill.
Finns tyvärr varken tid eller ork att leta begagnat. Bor i en mindre ort och dessutom på landet. Fins knappast några begagnade i min närhet, och att åka runt och kolla finns det ingen tid och ork för.
Jag vet sen innan att det är mest grusväg som gäller. Jag kommer cykla i mitt närområde, mycket grusväg finns det här på landet och bra sträckor. Kommer bli nån eller några stigar för att ta mig mellan olika grusvägar bara.
Fast nu när jag kikat runt, bett om råd både här och på andra ställen, bland cykelfolk i min närhet etc., så har jag tappat lusten lite. Eller inte tappat lusten kanske men blivit förvirrad och vet inte längre vad jag ska välja. Scott är det bästa enligt en, men enligt andra ska jag absolut hålla mig borta då det är mest märket jag betalar för. Vitus Sentier och Rapide förslog några, säkert bra men jag gillar inte utseendet. Det är en världslig sak säkert och kanske nåt jag skiter i sen. Nukeproof scout fick jag försöka på av någon men enligt andra passar det inte mitt ändamål. Någon har tipsat om Cube, men enligt andra är det inte bra cyklar. Även fått tips om Canyon, men där kunde jag hitta likvärdiga pånärmare håll sa någon. Sen fick jag tips om Trek, men det var omoderna cyklar tydligen.
Så, nu vet jag inte längre vad jag ska gå på. Vill ha en cykel jag kan komma ut på några kvällar i veckan. Vi har ett barn med särskilda behov plus att min äkta hälft jobbar mycket (egen företagare) och vi bor en bit från stan och ännu längre från större stad. Finns inte tid att ta mig hemifrån med bil, att cykla och gå några kvällar i veckan är mitt andningshål.
pripps sa:Cyklar du mest grusväg så har det nog inte jätte stor betydelse vilken du väljer. Köp en mtb/cx/gravel och sätt på lämpliga däck och cykla :)
jonte987 sa:Köp en 950
semireject sa:Vad kul! Det blir nog kanon bra :)
Jag var också inne på Scott 950 där ett tag, men insåg nog att det förmodligen är för mycket XC för mig trots allt. Jag har ambitioner att röra mig från grusvägarna med tiden och därmed lutar det alltmer åt Vitus Sentier VR 29. Eller Nukeproof Scout om Vitusen tar tid på sig.
Det blir bra. Storlek? Till 179 cm passar Medium med 86 mm stam (som jag avrundar till 90 mm) på båda cyklarna då de är lika långa. Till Large passar 65 mm stam (kolfiberramen) eller 70 mm stam (alu) då ramarna är lite olika långa. XL blir onödigt stort. Jag hade valt Large.Kato sa:Det blir nog denna
https://www.cykelcenter.com/cyklar/...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Ska ta en funderare och sova på saken tills imorgon.
Valet står mellan Scott scale 950 eller 935. Skiljer 1000:-. 935 finns hos min lokala handlare och 950 måste jag beställa.
Sixten Fors sa:Det blir bra. Storlek? Till 179 cm passar Medium med 86 mm stam (som jag avrundar till 90 mm) på båda cyklarna då de är lika långa. Till Large passar 65 mm stam (kolfiberramen) eller 70 mm stam (alu) då ramarna är lite olika långa. XL blir onödigt stort. Jag hade valt Large.Kato sa:Det blir nog denna
https://www.cykelcenter.com/cyklar/...unner&utm_medium=cpc&utm_campaign=pricerunner
Ska ta en funderare och sova på saken tills imorgon.
Valet står mellan Scott scale 950 eller 935. Skiljer 1000:-. 935 finns hos min lokala handlare och 950 måste jag beställa.
Kato sa:Ska köpa mig en mtb. Är nybörjare, kommer cykla grusvägar och lite skogsstigar. Är 179 cm och väger 95-96 kg (i dagsläget, på väg neråt).
Har kollat runt lite men det är rätt snurrigt i djungeln. Har fått för mig att en instegs-mtb samt hardtrail med 29’ är det jag ska kolla efter. Pris kanske max runt 10 000:-. Någon som är kunnig som kan ge mig tips och råd?