MTB för nybörjare, tips?

MTB för nybörjare, tips?
semireject sa:
jonte987 sa:
Det är även min tolkning. Leverans av sentier är problemet? Kolla scout, ns eccentric också. Om 27.5 är ett alt så kolla även Orange

Ett stort problem skulle jag säga. Frågan är om det bidrar till hypen eller om de bara skjuter sig själva i foten. Men det är väl förmodligen inte självvalt ändå utan ett resultat av just hype/riktigt bra cykel för pengarna. Nukeproof Scout är ett av alternativen just nu. NS Eccentric har jag inte tittat på tidigare men ska absolut göra det. Tack!

Dricko sa:
semireject sa:
Det blev en 950 alltså? :)

Jag börjar själv tappa tålamodet och funderar på alternativ till Sentier VR.. det finns många fina Scott men det blir ju något helt annat då. Jag tror mig vilja dra åt skogshållet och en mer upprätt åkning än det "xc raciga" Scott Scale erbjuder. Men det är ju min novisa tolkning av det hela å andra sidan :/

Berätta hur det går/känns när du väl hunnit cykla lite!

Vad har du för budget? Jag premiärcyklade min radon Cragger 7.0 igår. Riktigt kapabel cykel som känns riktigt bra redan efter första rundan. När jag fått till alla inställningar rätt så kommer den bli ännu bättre. Med pedaler hamnar du strax över 15000 (beroende på hur dyra pedaler du väljer så klart).
https://www.bike-discount.de/de/kaufen/radon-cragger-7.0-791293

Ok, tack! Ska kika på den :)

Budget mellan 10-15000 typ. Har insett att man inte får "mycket" för 10 så det har höjts successivt men smärtgränsen börjar väl närma sig :).

Nukeproof scout 290 race ser riktigt trevlig ut. Det stod mellan den och Radon Cragger för mig.

MTB för nybörjare, tips?
semireject sa:
Dricko sa:
Nukeproof scout 290 race ser riktigt trevlig ut. Det stod mellan den och Radon Cragger för mig.

Ok :) Vad blev den avgörande faktorn?

Färgen, gaffeln och Sixtens påpekande att den har högre BB än Scouten = troligtvis mindre pedalislag. Som exempel så klarade jag en teknisk klättring igår som jag brukar ha svårt för med min andra heldämpade cykel med lägre BB. Ffa att jag slår i pedalerna. I går flög jag upp :).

Utseendemässigt så håller jag nog Nukeproofs ramdesign (snygg och agressiv) högre än Radonen. Men nu när jag testat cykeln så är jag säker på att det här är rätt val för mig. Slänger jag på lättrullade däck så kommer grusvägsrally inte vara några problem.

MTB för nybörjare, tips?
Vill man ha coola aggro (hellre än hög bb) så finns även dartmoor primal och ragley. kanske även Commencial ht.

Själv sugen på en primal istället men det får vänta.

MTB för nybörjare, tips?
En bubblare... :-) ...med växlar approved by Sixten...

https://www.evanscycles.com/en-se/pinnacle-iroko-2-2019-mountain-bike-EV339963

Pris ca 14000 SEK

4466.jpg

MTB för nybörjare, tips?
Tack Örjan! :)

Nu ser listan över tänkbara cyklar ut så här:
Vitus Sentier VR
Nukeproof Scout Race
Radon Cragger 7
Pinnacle Iroko 2

Trek Roscoe 8 är struken sedan länge efter att läst tidigare trådar om saken, likaså någon av de XC-inriktade Scott'arna då dom är "för raciga". Pinnacle Iroko 2 har jag också svårt att se några direkta fördelar med.

Sentiern lider ju av tomma lager såvida man inte vill upp till VRS så väntan är ju dessvärre ganska oviss. Både Nukeproof Scout Race och Radon Cragger 7 verkar finnas i lager så det blir väl någon av dom antar jag.

Vilken storlek väljer jag som 178cm herre med alldeles för mycket onödig vikt? Large på Sentiern har jag fått förklarat av Sixten. Gäller samma princip för Scout och Cragger? Och väljer man med fördel 29 före 27.5 idag?

MTB för nybörjare, tips?
Man väljer 29" hjul med rejäla däck. Vid 178 cm är 506 mm till styret ungefär lagom.
Sentier 29VR kostar 12 K, komplettera med dropper.
Scout 290 Race kostar 15 K inkl. dropper.
Cragger 7.0 kostar knappt 15 K inkl. dropper.

Sentier och Scout har fina Ø32 mm RS Sektor RL gafflar, medan Cragger 7.0 har ännu lyxigare Ø35 mm RS Revelation RC gaffel.

Alla tre har SLX 11-46T drivlina. Sentier och Scout har Shimano MT500 2-kolvsbromsar, Cragger har lyxigare Magura MT Trail med 4-kolvsok fram och 2-kolv bak. Craggen är riktigt fin, välutrustad och prisvärd, så för 15 K är det nog den ballaste cykeln just nu. Sentier är mer prisvärd än Scout kan jag tycka. Så mitt svar är Sentier 29VR eller Cragger 7.

Storlek? Jag hade gått på Large oavsett vilken av de tre

Bilagor

• Stl7.png
    Stl7.png
    7.2 KB · Besök: 161
MTB för nybörjare, tips?
Sixten Fors sa:
Man väljer 29" hjul med rejäla däck. Vid 178 cm är 506 mm till styret ungefär lagom.
Sentier 29VR kostar 12 K, komplettera med dropper.
Scout 290 Race kostar 15 K inkl. dropper.
Cragger 7.0 kostar knappt 15 K inkl. dropper.

Sentier och Scout har fina Ø32 mm RS Sektor RL gafflar, medan Cragger 7.0 har ännu lyxigare Ø35 mm RS Revelation RC gaffel.

Alla tre har SLX 11-46T drivlina. Sentier och Scout har Shimano MT500 2-kolvsbromsar, Cragger har lyxigare Magura MT Trail med 4-kolvsok fram och 2-kolv bak. Craggen är riktigt fin, välutrustad och prisvärd, så för 15 K är det nog den ballaste cykeln just nu. Sentier är mer prisvärd än Scout kan jag tycka. Så mitt svar är Sentier 29VR eller Cragger 7.

Storlek? Jag hade gått på Large oavsett vilken av de tre

Tack snälla Sixten, du är en stjärna!

MTB för nybörjare, tips?
jonte987 sa:
Var det inte en 2016 som var uppe i annan tråd?

Nä det var faktiskt det 2019'a :)

Sixten Fors sa:
semireject sa:
Det fanns inne 1st Sentier precis men den hann försvinna medans jag dubbelkollade kontouppgifterna :(
Skit också. Sluta snåla, lägg in orders hos både CRC och Wiggle på en 29VR, samt en order på Cragger 7 från B-D och se vem som levererar snabbast https://www.bike-discount.de/en/buy/radon-cragger-7.0-791293 ;)

Haha, ja om man ändå kunde göra det ;)

MTB för nybörjare, tips?
Har väntat länge och väl på att Sentier Vitus VR 29” ska komma åter i lager, både på crc och wiggle men den tycks aldrig komma in. Cykeln finns även med 27,5” däck. Kan det ses som ett alternativ?
Annars finns en Sentier Vitus 29” för under 10k på wiggle. Är den något att ha?

Söker likt många andra efter en instegsmtb för 10k +- en tusenlapp eller två.

MTB för nybörjare, tips?
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Okej, men håll med om att SLX:en från Canyon har bättre komponentlista för sitt pris. Man kan ju byta till 1x fram på den i efterhand om man FÅR UTSLAG I HÄNDERNA pga detta... :)
Canyon SLX 8 bättre än den Cube med 2x du länkade, men inte bättre än Sentier 29VR. Likvärdig med Sentier.
Fox32 Rhythm vs. Sector DebonAir. Sentier vinner.
Mavic XA25 basic vs. WTB i29. Sentier vinner.
2x vs. 1x med 11-46t kassett. Sentier vinner.
Samma MT500 bromsar.
Likvärdiga däck.
Likvärdig stam/styre/stolpe/sadel.
Lättare ram utan boost vs. modernare ram med boost. Lika (fast Sentier 29 är bättre... och dyker sällan upp i rambrottstråden)
Canyon 4700 kr dyrare ???
Sentier vinner matchen utan att ens anstränga sig :)

Lånar tråden lite, har Canyon al 5,9 eller som den heter nu 5,0, funderar på att uppgradera mig och just vitus sentier vr har fått min uppmärksamhet. Tror ni att det skulle bli nån märkbar skillnad?
Det är så nämligen att jag funderar på att sälja vidare min canyon till nån som vill börja cykla, plus att jag får en anledning till att köpa nytt ?
Gillar egentligen min canyon men den är tung och det känns som man trillar över styret när det blir brant.

MTB för nybörjare, tips?
Anton_95 sa:
Sixten Fors sa:
Örjan Lax sa:
Okej, men håll med om att SLX:en från Canyon har bättre komponentlista för sitt pris. Man kan ju byta till 1x fram på den i efterhand om man FÅR UTSLAG I HÄNDERNA pga detta... :)
Canyon SLX 8 bättre än den Cube med 2x du länkade, men inte bättre än Sentier 29VR. Likvärdig med Sentier.
Fox32 Rhythm vs. Sector DebonAir. Sentier vinner.
Mavic XA25 basic vs. WTB i29. Sentier vinner.
2x vs. 1x med 11-46t kassett. Sentier vinner.
Samma MT500 bromsar.
Likvärdiga däck.
Likvärdig stam/styre/stolpe/sadel.
Lättare ram utan boost vs. modernare ram med boost. Lika (fast Sentier 29 är bättre... och dyker sällan upp i rambrottstråden)
Canyon 4700 kr dyrare ???
Sentier vinner matchen utan att ens anstränga sig :)

Lånar tråden lite, har Canyon al 5,9 eller som den heter nu 5,0, funderar på att uppgradera mig och just vitus sentier vr har fått min uppmärksamhet. Tror ni att det skulle bli nån märkbar skillnad?
Det är så nämligen att jag funderar på att sälja vidare min canyon till nån som vill börja cykla, plus att jag får en anledning till att köpa nytt ?
Gillar egentligen min canyon men den är tung och det känns som man trillar över styret när det blir brant.

Märkbar skillnad absolut. Sentier är en stigcykel jämfört med din canyon som är XC, just känslan att ramla fram över styret kommer definitivt minska med en Sentier. Tycker du det är roligare att cykla lite mer teknisk stig och nedför än att jaga tider så är en Sentier med en dropperpost bättre än din Canyon alla dagar i veckan.

MTB för nybörjare, tips?
Försök till att skapa lite liv i tråden igen.

Att få tag i en Vitus Sentier VR 29" känns lönlöst.
Om man räknar bort ovan nämnda, vad rekommenderas istället? Flera märken/cyklar har tidigare nämnts i tråden.
Söker en mtb för cykling i skog. Initialt i en inte allt för svår terräng utan på stigar och mindre skogsvägar. Har även för avsikt att nyttja den vintertid för pendling till jobbet. Och för att utesluta förslag om eb cyklocross eller en gravelbike så är det inte aktuellt. Söker en cykel för 10.000-12.000kr.

MTB för nybörjare, tips?
Granaten sa:
https://www.blocket.se/vi/86375812.htm

Vad tror ni erfarna rävar om denna? Skulle det passa en herre om 185cm och dryga 90kg

Tillägg: Är cykeln värd sitt pris eller ska man leta vidare? Tänker komponenter, geometri etc. Är som sagt ute efter en instegsmtb.

Jag skulle inte betala 8000 för en ny sådan.

"Instegsmtb", många som vill köpa sin första tror att det betyder xc-cykel, kort o brant, och att "jag behöver ingen 'modern' geo." Tvärtom!
En duktig cyklist kommer både uppåt o neråt på vad som helst, en nybörjare däremot kommer upp för samma saker på en slack och en brant cykel men kommer inte våga ge sig utför på en xc-cykel.

Tillbaka
Topp