Mtb för tjej

charlo

Ny medlem
Mtb för tjej
Finns det någon som kan förklara för mig vad som egentligen är skillnaden mellan dam- och herrmodeller när det gäller mtb? Ja, designen är ju ofta olika, såsom exempelvis topprörens form, men vad är det annars som utmärker en dammodell? Jag har läst mig till att dammodeller är anpassade för tjejers anatomi, men vad menar de egentligen med det? Jag är 180 cm lång så jag behöver ju ingen liten cykel…

Mtb för tjej
De är anpassade till någon sorts medeltjej med någon annan proportion på kroppen än medelmannen som heter anders och har 2,5 barn. De finns ofta i en mindre minsta storlek också.

I praktiken är variationerna mellan individer större och det finns en sån uppsjö cyklar med olika geometrier oavsett vilken genusstämpel de fått att du inte behöver hänga upp dig på det. Alls typ.

Du ska förmodligen ha en cykel i M/18" eller möjligtvis en liten L/20" så prova några olika cyklar i det storleksspannet och se vad du trivs med.

Mtb för tjej
Oj, nu har du öppnat Pandoras ask. Vänta bara till fredrikw och crew hittar hit. Och risken är överhängande... Som flugor på sk-t... ;-)

Kortare överrör, smalare styre, mindre diameter på handtag, överdrivet mjuka och klumpiga sadlar, gafflar anpassade för cyklister med lägre vikt är exempel. Det är alltså saker som antas passa tjejers kroppar bättre. Men självklart är det individuellt, en tjejcykel kan vara helt fel för många tjejer och helrätt för många killar. Det beror väl på att de anatomiska variationerna inom könen kan vara större än de genomsnittliga skillnaderna mellan könen.

Så mät upp din kropp, prova gärna lite cyklar (både dam och herr-modeller) och sen köper du den snyggaste du har råd med! :-)

Edit: Pucktvåa!

Senast ändrad:
Mtb för tjej
I genomsnitt (OBS genomsnitt) har kvinnor något kortare överkropp i förhållande till sin totala längd jämfört med män och något mindre axelbredd. Därtill är de generellt kortare och även lättare.

Därav kortare överrör, smalare styre, böjda överrör och mjukare fjäder. Åtminstone från de tillverkare som försöker.

Vevarmslängd är en annan ofta bortglömd parameter. Ta en titt nästa gång ni ser en liten tjej på budgethybrid med 175mm vevar, svårt att trampa effektivt utan att höfterna vippar, kan snabbt ge ryggont mm.

Det där med färger är nåt annat.

Som 180 lång tjej kan du med fördel prova herrmodeller anser jag men det kan hända att de är för utsträckta.

EDIT autocorrect

Senast ändrad:
Mtb för tjej
Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> I genomsnitt (OBS genomsnitt) har kvinnor något
> kortare överkropp i förhållande till sin totala
> längd jämfört med män och något mindre
> axelbredd. Därtill är de generellt kortare och
> även lättare.
>
> Därav kortare överrör, smalare styre, böjda
> överrör och mjukare fjäder. Åtminstone från
> de tillverkare som försöker.
>
> Vevarmslängd är en annan ofta bortglömd
> parameter. Ta en titt nästa gång ni ser en liten
> tjej på budgethybrid med 175mm vevar, svårt att
> trampa effektivt utan att höfterna vippar, kan
> snabbt ge ryggont mm.
>
> Det där med färger är nåt annat.
>
> Som 180 lång tjej kan du med fördel prova
> herrmodeller anser jag men det kan hända att de
> är för utsträckta.
>
> EDIT autocorrect

+1!
Tjo!
Gå för en Herr Medium hoj, välj en Dam Sadel, kapa ner Styrbredden,prova ut ev.en kortare Styrstam,justera in Bromshandtagen samt Växelgreppen.
Lycka Till!

Tillbaka
Topp