Mtb för tyngre kille

Karelin

Ny medlem
Mtb för tyngre kille
Hej!

Jag är en kille som varit cykellös senaste 7-8 åren. Cyklade en hel del i skogen tidigare i livet och har alltid gillat motionsformen. Eftersom jag dessutom fått nytt jobb på perfekt cykelavstånd tänkte jag göra slag i saken och köpa mig en ny hoj. Om jag dessutom kan ha cykeln som motionsredskap vore det perfekt då jag egentligen avskyr löpträning.

Nu till saken: Jag har ägnat mig åt diverse kraftsporter i många herrans år. Först brottning i ungdomen och sedan gymträning. Det har gjort att jag är en ganska tung grabb på sisådär 115 kg. Finns det nåt att tänka på när det gäller cykelköpet? Fixar framgaffeln när en gammal noshörning studsar fram över stock och sten på den?

Jag ska ta mig till lite olika handlare och testa, men jag tänkte först slänga ut en krok här bland er rutinerade rävar för att få lite hjälp att sålla. Budgeten är för husfridens skull satt till max 10K och det gör inget om det är billigare. Det är primärt någon form av cross countrymodell jag är efter.

Tips på konkreta modeller el saker att tänka på emottages tacksamt. Likaså handlare som är värda ett besök. (Jag bor i Götet).

/K

Mtb för tyngre kille
Det är oftast hjulen som tar stryk av tungklunsar som du. Kanske värt att spräcka husfriden en smula med att investera i ett par kralliga hjul. Å andra sidan, köp något inom budget, och kör tills/om det går sönder. Så tar du det då istället. Cykel o övriga komponenter kommer att hålla.

Mtb för tyngre kille
Jag väger som du ungefär och jag har aldrig haft problem med nånting relaterat till vikten. Möjligen att man inte kan köra på lika lågt lufttryck i däcken. Så det är nog bara att tuta och köra i stora drag.

/Freddo

Mtb för tyngre kille
Tack för alla svar! Kollat såväl Canyon som Cube och båda verkar väldigt prisvärda.

Jag är kanske onödigt nojig. Det blir till att köpa en cykel och hoppas den inte klyvs på mitten vid första hoppet... ;)

Mtb för tyngre kille
Är i samma sits som du fast väger "bara" 100kg.
Själv är jag 192cm och funderar på en 29-tummare, helst heldämpad då jag vill köra i skogen också.
Tycker det verkar logiskt med 29" på alla sätt och vis. Bättre med stora hjul för höga rötter och stenar tycker jag och så slipper man en meter sadelstolpe vid längre turer.

Cube ligger ungefär på samma pris som Canyon vad jag förstått och då finns ju butik att tillgå vilket kan vara tänkvärt.

Återkom gärna med vad du kommer fram till eller om nån tycker jag är på fel spår.

Mtb för tyngre kille
Jag ligger i samma viktklass ungefär, fast jag har vägt mer. Har en mtb av billigare modell från ca -00 med alivio/acera-komponenter och billigast tänkbara hjul. Min dämpare är 80mm coil utan låsning eller justering och den bottnar ur rätt ofta i lite tyngre terräng. Hjulen har jag behövt rikta ett par gånger, men annars har de och alla andra komponenter stått pall för trycket i alla år.

Kolla att du får en bra dämpare/gaffel så ska det nog inte vara någon fara i övrigt sen.

Mtb för tyngre kille
jag ligger i 110+ sikrat på att byta viktklass inte lyckas ännu. men målet med träningen är det.
Jag kör på billigast tänkbara hjul. Funkar alla tiders. Tror det ända är att man inte kan köra med lika lågt tryck i däcken men det är ju ganska logiskt.

Det är bara köra på.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp