MTB förslag

skixtream

Ny medlem
MTB förslag
Kan någon säga något om denna cykel.
Jag skall köpa en cykel som skall funcka som tränings cykel och även cykla några tävlingar så xc-08 osv.
Har ni andra förslag runt samma prisklass (10000kr) så tar jag gärna emot dem.
NISHIKI TEAM XT 2004
RAM: Aluminium 7005-T6, Trippelreducerad GAFFEL: Manitou SIX, 100 mm travel HJUL: Linus Comp hjulset, skivbroms förberedda DÄCK: Continental Explorer 26x2,1 BROMSAR: Tektro ”V”-Broms med cartridgeklossar VEVPARTI: Truvativ fiveD VÄXELREGLAGE: Shimano LX, Rapid Fire BAKVÄXEL: Shimano XT FRAMVÄXEL: Shimano LX UTVÄXLING: 27 växlar, bak 9-delad 11-32, fram 44/32/22t STORLEKAR: 17”-19”-21”

Tackar på förhand.

MTB förslag
<http://www.pedalogerna.com/Kona2004/Info-KonaCaldera2004.htm>

Kolla in den här istället. Du får skivbromsar o slipper åka omkring med NISHSIKISIKISIKKIII loggan på cykeln :)

MTB förslag
Oavsätt cykeln, se till att ramstorleken verkligen passar dig, och be butiken att byta ut styrstammen om det behövs för att få bästa möjliga ställning för just din kropp.

Köp. Njut. Slit ut. Uppgradera (gaffeln och bromsar först).

Välkommen till klubben!

Post &Auml;ndrad (04-04-05 11:56)

MTB förslag
Jag tror att du kan få en bättre gaffel för de pengarna. Undvik Manitou SIX och Rock Shox Judy TT. De har endast elastomerdämpning.

Jag tycker inte att Nishiki verkar särskilt prisvärda måste jag säga. Har reagerat tidigare på att deras priser är rätt höga för att vara en tillverkare utan hajpat namn.

MTB förslag
När jag skulle köpa ny MTB för ett år sedan provcyklade jag både Nishiki, Gary Fischer och Giant, alla i prisklassen 12-13tusen.
Det blev Nishikin för den var den som jag tyckte var klart skönast att cykla på.
Dessutom hade den bättre komponenter än de båda andra.
Men jag hade ingen aning om att det var viktigt vilket märke man kör på,
så jag kanske skulle ha tagit Gary Fishern i stället för att bli accepterad av alla här??

MTB förslag
Har kört på en Nishiki i ett år nu och är mycket nöjd. Cykeln är en SRI Team och det enda jag bytt på den är bromsar och pedaler. Helt klart mycket, och bra, cykel för pengarna.

MTB förslag
hocke: Angående Nishiki vs Kona så var mitt inlägg bara baserat på mina egna erfarenheter av Kona Caldera, och att jag anser att den har mer prisvärda komponenter. Vilken fabrikant som har satt sitt namn på cykeln är oväsentligt.

MTB förslag
Här rangordnas inte efter märke. Vi räknar upp lite olika alternativ till skix.. samt kommer med synpunkter som han efterfrågar.

Vad gäller prisvärdhet verkar det just i detta fallet som flera andra märken erbjuder lite mer för pengarna.

Bra för dig att du hittade den cykel som passade dig bäst. Det spelar ingen roll om det är en fisher, giant eller nishsikkiki..

MTB förslag
Rippa: Bra, då vet jag vad som gäller.
för övrigt har jag även cyklar av märkena Crescent, Fuji och Rex.
Ska även köpa en fulldämpad snart, det blir nog en spesialajsed.

MTB förslag
Dessutom, nära nog alla ramarna är ändå tillverkade i "Långtbortistan"(Asien). Det är bara att slå till, om komponenterna verkar bra och priset känns rätt.

/Leo

MTB förslag
Bara så ingen missförstår mig: jag är inte typen som är noggrann med vad det är för dekaler på hojen. Däremot brukar vissa dekaler vara dyrare än andra, som Klein, Scott, Cannondale m fl.

Att Scotts cyklar blir lite dyrare är ju inte så konstigt eftersom deras dekaler är så dyra, men när Nishiki och Merida, som inte har så dyra dekaler, springer iväg i pris förväntar jag mig bättre komponenter.

Min dröm när jag köper grejer är annars att snoka rätt på underleverantören och köpa direkt. Fräsiga dekaler som gör cykeln snabbare brukar man kunna hitta på annat håll.

MTB förslag
skixtream)

Jag kollade själv efter en max 10.000 SEK mtb att införskaffa i februari.

Mitt val föll på en Marin Nail Trail, mycket beroende på hyggligt pris (9000 är 1000 kr mindre än 10000) då plånboken inte är allt för stor.

Nishiki Team Xt föll bort då jag ville ha skivbromsar samt att dämparen var inte vad jag hade väntat mig på en cykel för 10000 kr.

MTB förslag
Jag har ett annat förslag. En Kona Fire Mountain från Pedalogerna. Då får du gott om pengar över för att köpa cykelkläder, SPD skor, ett par extra däck etc tills du når 10 000. Det är ju som bekant inte bara cykeln som kostar.

Fire Mountain tycker jag verkar helt ok, funderar på att köpa en sådan till tjejjen.

/Mattias

Tillbaka
Topp