Mtb hardtail till 172cm motionär som vill komma igång

Quart

Ny medlem
Måste komma igång med cyklandet igen.
Har kommit fram till att det är hardtail jag vill ha.
Är 172cm så en medium ram borde fungera, eller?
Lutar åt 27,5" hjul då jag bor i närheten av stigar, vandringsleder samt elljusspår. Och har en hybridcykel idag som funkar bra på landsväg.
Max pris tänker jag runt 10 000kr
Har kikat lite på Scott cyklar men efter plöjt ett antal sidor här verkar Scott inte stå högt i kurs.
Vad rekommenderas ?
Vilka butiker i Göteborg skall man handla av eller är det nån bra nätbutik som ni rekommenderar ?

Prova small också, min första var medium men gick ner till small. Är också 172cm LÅNG!

hade inte räknat med så många svar redan, TACK !
Skall prova en small också samt kika på Canyon cyklarna.
Det finns ju en uppsjö med varianter på växlar.
Vilka modeller bör man kolla efter ?

Befann mig i din situation i höstas. Köpte en canyon al 6.9 fast fjolårets modell samt 29". Är hur nöjd som helst!

Fördelen med att vara nybörjare är att du inte har något att jämföra med!

Ang växlar så behöver du nog inte bry dig jättemycket, för den summan pengar får du bra grejer. Kika i så fall mer på vilken dämpare du får med. Tänk också på att all kringutrustning kostar pengar också (mer än vad man kan tro)

Ta en tur till Allebike i Alingsås. Hade fastnat för en Focus för 9995 hos min lokala handlare. Allebikes ordinarie för samma var 7995, och på deras mässa var den sänkt till 6995.

De har förutom sitt egna märke en hel del Merida och Focus.

Till mig själv hittade jag en democykel som i butik hade rekpris 12995, jag betalade 6500.

Väl värt några mil i bilen.

Kikade på Canyon cyklarna, verkar vara bra grejer.
Men det verkar som om de inte har låsning av framdämparen ifrån styret, stämmer det ?

Quart sa:
Men det verkar som om de inte har låsning av framdämparen ifrån styret, stämmer det ?

Båda cyklarna har låsning från styret, så det är inga problem.
Den första för +10k har en REBA-gaffel så det är väl investerade pengar.. den billigare har en Gold-gaffel.. Funkar men är inte fullt lika mysig som reban.

Du får lite bättre speccar på den dyrare

JockeS sa:
Quart sa:

Båda cyklarna har låsning från styret, så det är inga problem.
Den första för +10k har en REBA-gaffel så det är väl investerade pengar.. den billigare har en Gold-gaffel.. Funkar men är inte fullt lika mysig som reban.

Du får lite bättre speccar på den dyrare

Det ser ut som om den dyrare har fästen för pakethållare (?) men inte den billigare. Hur tänkte de där, eller är det ngt annat jag ser på bilden?

Lutar åt en Canyon Al SL 6.9, alltså den dyrare varianten.
Blev dock inte riktigt klok på vilken storlek. När jag körde Canyons "ram räknare" blev det small.
Men hur vet man hur man skall mäta. Antar att tex benens längd är ifrån marken till ljumsken?

Quart sa:
Blev dock inte riktigt klok på vilken storlek. När jag körde Canyons "ram räknare" blev det small.
Men hur vet man hur man skall mäta. Antar att tex benens längd är ifrån marken till ljumsken?
Det står väl när du hovrar muspekaren över? Räknade lite där själv tidigare i år och tyckte inte att det var särskilt otydligt.

tror s blir bra
räknar jag rätt motsvarar det 16"
jag är 173 och har 17" på mina hojar med 27,5" hjul
skulle inte vilja ha större ram

evirob sa:
Quart sa:
Det står väl när du hovrar muspekaren över? Räknade lite där själv tidigare i år och tyckte inte att det var särskilt otydligt.

Surfade med paddan...ingen muspekare ;-)

Ligger/låg ute en on-one 456 med fina komponenter på säljes. 3 kakor.

26" rullar fortfarande fint i skogen trots alla nymodigheter :)

Quart sa:

Kolla upp så det blir rätt, är ju viktigt att det stämmer! Men hellre för liten än för stor ram brukar man väl säga. Vill minnas att canyon rekommenderar att du ställer dig mot en vägg och pressar upp en bok mot ljumsken och samtidigt vilar den mot väggen. Sedan mäter du från ryggen på boken och nedåt.

Agorazo sa:
Quart sa:

Kolla upp så det blir rätt, är ju viktigt att det stämmer! Men hellre för liten än för stor ram brukar man väl säga. Vill minnas att canyon rekommenderar att du ställer dig mot en vägg och pressar upp en bok mot ljumsken och samtidigt vilar den mot väggen. Sedan mäter du från ryggen på boken och nedåt.

Körde vattenpasset som sadel och fick mina taxben till 76cm.
Nu när jag matar in uppgifterna så säger deras program att mina siffror ligger fel, ben och kroppslängd...
Det skumma är också att på en 5.9 då säger XS ram, på 6.9 blir det small.
Såg att Canyon hade en 6.9 i small ifrån 2015 för 8900, den känns perfekt. Men är det nån som vet skillnaden på 2016 och 2015?
Här är länken till 2015 https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=mtb-bikes&id=10048
Här är länken till 2016 https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html

Jag har en 6.9 och det är samma spec mellan 2015 och 2016. Årets modell har kapat vikten med 20g. Bara att avstå kakan till kaffet om man vill kapa vikt :)

Skillnaden på 2015-2016 är hjul och vevparti, bättre på 2016.

Då är frågan om de är värt 2000kr till för att få 2016 årsmodell för mig som motionär ?

Senast ändrad:
absolut inte.. dom 2000:- kan du köpa dig några finöl för istället under sommaren :)

Köp!

Eller sätt in dom på cykelkontot och pytsa in en liten peng då o då och köp finare hjul när du vill uppgradera,
för det vill man alltid ;)

De lär gå åt på hjälm, kläder, pedaler ev skor osv... Blev lite smått chockad över vad pengar det kostar förutom cykeln. Roligt att köpa så klart men överraskad ändå!

Quart sa:
Agorazo sa:
Quart sa:

Körde vattenpasset som sadel och fick mina taxben till 76cm.
Nu när jag matar in uppgifterna så säger deras program att mina siffror ligger fel, ben och kroppslängd...
Det skumma är också att på en 5.9 då säger XS ram, på 6.9 blir det small.
Såg att Canyon hade en 6.9 i small ifrån 2015 för 8900, den känns perfekt. Men är det nån som vet skillnaden på 2016 och 2015?
Här är länken till 2015 https://www.canyon.com/sv/factory-outlet/#category=mtb-bikes&id=10048
Här är länken till 2016 https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2016/grand-canyon-al-6-9.html

Sitter i (på?) samma sits som dig, Quart, och är lite nyfiken på vilken årsmodell och storlek du köpte, förutsatt att du köpte någon alls. Jag är 171 cm lång med ~82 cm i skrevhöjd. När jag testar Canyons storleksguide hamnar jag på M, men om jag ändrar till 81 cm innersöm föreslås istället S. De flesta forum och guider verkar vara överens om att den mindre storleken är att föredra. Utan några som helst tidigare referenser känns det emellertid lite som en chansning åt båda hållen.

Så, min fråga är helt enkelt vilken storlek du köpte och om du tycker att den känns rätt.

Tillbaka
Topp