MTB hjälmar som fungerar

Gutte

Ny medlem
MTB hjälmar som fungerar
Kör för närvarande XC med en blå hjäm ifrån Bell, som kostade 200kr på Cykel och Mopedhandlaren för några år sedan, den är av modellen Solair och är avsedd för stadscykling...Är detta smart? Vet inte om den är gjord för att smälla in i en sten på en stig med. Bryr mig inte om hur hjälmen ser ut, men vill inte spräcka skallen när jag kraschar. Har börjat inse att det kommer att jag kommer att landa på skallen förr eller senare...

1. Bör jag köpa en "riktig" mtb hjälm?
2. Vad bör jag i så fall tänka på när jag köper en ny hjäm?
3. Kan ni rekommendera någon modell som fungerar om olyckan skulle vara framme?

Tacksam för svar.

MTB hjälmar som fungerar
Gutte skrev:
-------------------------------------------------------
> 1. Bör jag köpa en "riktig" mtb hjälm?
Om den du har inte passar: Ja

> 2. Vad bör jag i så fall tänka på när jag köper en ny hjäm?
Att den ska passa. Och ha skärm, annars tar stilpolisen dig.

> 3. Kan ni rekommendera någon modell som fungerar om olyckan skulle vara framme?
En som passar.

MTB hjälmar som fungerar
Jag kör med en Cratoni Tremor XC och är nöjd med den. Lätt och bra ventilerad. Den har skärm men den har jag tagit bort och har hitills inte blivit stilpolisanmäld.

MTB hjälmar som fungerar
Visst borde det vara någon form av skillnad i säkerhetsmarginaler mellan en hjälm avsedd för stadscykling för 200 kr och en MTB hjälm för 1200kr, eller är det bara design som folk betalar för?

En skärm har en till funktion förutom att hålla Zchtihl PolitZehn borta, om man smäller pannan ner i en sten vid en vurpa borde skärmen stoppa upp en del.

MTB hjälmar som fungerar
En hjälm ska väl uppfylla ett visst standardiserat säkerhetskrav? Sen betalar man mer pengar för vikt, komfort och stil. Har aldrig sett nån hjälmtillverkare marknadsföra en "Extra säker mtb-hjälm" för att kunna ta ut mer pengar för sin vara.

MTB hjälmar som fungerar
det här med skärm och stilpolisen... tittar man på eliten verkar det som att de flesta kör utan skärm och det brukar ju vara eliten som sätter standarden.

att skärmen skulle skydda vid en smäll är nog önsketänkande på hög nivå så länge man inte faller i slow motion och har ett heliumhuvud.

tycker för övrigt att skärm gör det hela att se ut som en barnhjälm...

men till din fråga - det är ingen skillnad på lvh-hjälmar och MTB-hjälmar (avsedda för XC) annat än skärmen som skickas med i lådan om man vill sätta på den. kör själm med en bell sweep som har bra ventilation och bra skydd om du råkar illa ut.

MTB hjälmar som fungerar
Efter att ha läst på en del på länken som Zippo la ut har jag insett att hjälmen som jag har nu är nästintill optimal ur säkerhetssynpunkt.

1. Den är rund, vilket gör att den inte slår runt och sabbar upp nacken vid en krasch, eller bidrar till en större hjärnskakning.

2. Den har inte massor av luftkanaler, vilket försämrar hjälmens hållbarhet.

3. Den är tjock och gjord i ett mjukare material. Tunna hjälmar (ibland med dyr Carbon i skalet)är ofta mera skadliga för skallen än en tjock frigolitklump.

4. Den går att dra åt bak i nacken, så huvet sitter som i ett skruvstäd.

Bell Sweep verkar inte helt fel, den är inne på rätt spår, kör själv med en Bell Solair. De kan jämföras på:
www.cyclecomponents.com/10/sv/artiklar/sport_trekking_urban/personlig-utrustning-7/hjalmar-7/vuxen/bell-solair-08-bla.html
www.cyclecomponents.com/1/sv/artiklar/mountainbike/personlig-utrustning/hjalmar/xc-2/bell-sweep-09-rod_gra.html

Är jag ute och svamlar?

MTB hjälmar som fungerar
Om du nu har haft hjälmen några år, så kanske det är dags att byta till en nyare.

Att den är rund och har få ventilationshål, gör ju att den både är jävligt ful, obekväm då huvudet blir varmt. Men det där är ju en smaksak.

jag har ett giro huvud, medans andra har Bell huvud så man får prova sig fram. Den skönaste hjälm jag till dagens dato provat är specializeds S-works hjälm men med en prislapp på 2000kr blev det en "landsvägshjälm" istället för mig.

Den ene kraschen är ju inte lik den andra kraschen, är inte så ofta man trillar o slår huvudet dock, mest hakan som får stryk känns det som.

MTB hjälmar som fungerar
JPKC skrev:
> det här med skärm och stilpolisen... tittar man
> på eliten verkar det som att de flesta kör utan
> skärm och det brukar ju vara eliten som sätter
> standarden.
>
> att skärmen skulle skydda vid en smäll är nog
> önsketänkande på hög nivå så länge man inte
> faller i slow motion och har ett heliumhuvud.
>
> tycker för övrigt att skärm gör det hela att
> se ut som en barnhjälm...

Är inte skärmen mest till för att leda bort grenar o annat otyg? ful är den hursom.

MTB hjälmar som fungerar
Beofred skrev:
> En hjälm ska väl uppfylla ett visst
> standardiserat säkerhetskrav?

Jepp. Fast jag tror det var nåt test nånstans (Råd & Rön?) där nån lågbudgethjälm visade sig vara ganska kass trots att den enligt märkningen uppfyllde normen.

Utan skärm i skogen är tydligen inte lika illa (enl. stilpoliserna) som skärm på asfalt. Annars gäller det bara att hitta nån som passar huvud, öga och plånbok.

MTB hjälmar som fungerar
Sprockets skrev:

> Utan skärm i skogen är tydligen inte lika illa
> (enl. stilpoliserna) som skärm på asfalt. Annars
> gäller det bara att hitta nån som passar huvud,
> öga och plånbok.

Ja, skärm på asfalt är lika illa som cykling med tubstrumpor med trycket "Landstinget" på eller något liknande. Usch och fy!!

MTB hjälmar som fungerar
Hmm.
Jag vet inte hur relevant detta är, men jag fick
bara en tanke om att en dyrare hjälm kanske kan
köpas i olika storlekar och således med bättre
passform.
Jag vet inte ens om det stämmer så ofta, bara en
liten tanke. :)
Jag kör själv med en billigare hjälm från Bell,
när jag svettas.

/Roger

MTB hjälmar som fungerar
Alla hjälmar som säljs ska vara CE-märkta, de klarar alltså åtminstone av CE-kraven, sen kan olika hjälmar såklart vara mer eller mindre säkra, en del skulle klara högre krav än CE och andra kanske precis klarar kraven.

Sedan finns andra högre krav också som de kan vara certifierade för, SNELL B90A tror jag en märkning heter.

MTB hjälmar som fungerar
XC kører man med landevejs hjelm! Faktisk er forskellen på mange mtb top hjelme kun at der er monteret en skygge til forskel på den tilsvarende landevejshjelm.

Specialized S-works er en super hjelm men koster $$$
Selv har jeg en Bell Sweeper og en Giro pneumo.

MTB hjälmar som fungerar
Beofred skrev:
> Har aldrig
> sett nån hjälmtillverkare marknadsföra en
> "Extra säker mtb-hjälm" för att kunna ta ut mer
> pengar för sin vara.

THE gör det med sin fullface. I broschyren kan man läsa att den vida överträffar kraven som ställs för att hjälmen ska vara godkänd.

Tillbaka
Topp