MTB hjulen pallar inte mig, råd/tips önskas

MrSthlm

Aktiv medlem
Som MTB nybörjare så undrar jag en del över det här med hjulen. Medveten om att det finns ca 1000 trådar om hjul men ska ändå försöka vinkla ett par frågor. ;-)

Jag köpte ett par begagnade DT Swiss 420SL par i höstas vilket tyvärr visat sig vara ett dåligt köp. (Tror de kom från en Stumpjumper)

Lätta hjul och cykeln känns Betydligt lättare och kvickare än med orginal hjulen men problemet är att de lätt blir skeva efter körning i skogen... speciellt då framhjulet. Det sista budet från cykelmekanikerna är att mitt framhjul inte går att rikta mer! (Antar att man inte kan spänna ekrarna hur mycket som helst?) Så nu får jag helt enkelt köra slut på dem...

Antingen har framhjulet lätt blivit skevt för att de redan var utslitna när jag köpte dem eller annars pallade de inte mig (82 kg) på tex Nick spåret?

Hur ofta brukar man behöva rikta hjulen efter MTB körning generellt? Kommer det här bli en rutin grej under MTB säsongen eller var det bara mina hjul som var för veka för mig?

Slutligen om någon kanske kan komma med rekommendationer på ett nytt hjulpar för MTB som lämpar sig för träning utan att för den skull vara för tunga. Gärna hyfsat prisvärda från tex Tyskland eller England via nätet.

Skulle ju kunna köra med mina orginalhjul (Sun-Ringle Black Eye) som verkar klart styva och hållbara (dock tunga) men jag vill egentligen ha de enbart för pendling!

Senast redigerad av en moderator:
Rippa skrev:
-------------------------------------------------------
> Macic's XC717 fälg är lätt o fin och håller
> för 82 kilo om det är välbyggt.

Intygas, höll för mig när jag vägde 82 kg...
Radialekrat med DT Revolution fram och radial/trekorsekrat bak med DT Revolution/Competition.

Ok... otur med hjulbygget/hjulköp och tips om Mavic XC717!

Ungefär hur ofta brukar ni som kör MTB relativt ofta behöva rikta era hjul under en säsong? Förstår att det varierar men det är väl inte ovanligt att tex framhjul kan behöva riktas ett par gånger?

Eller lite skevhet bryr ni er kanske inte om?

Hmmm, jag kanske behöver bli lite mer "smooth" i min åkstil. ;-)

Riktar aldrig hjulen. Och har byggt liknande hjul (317/521) åt en 100+ kompis med gott resultat (jag är ingen hjulbyggarkung).

Framhjul kan jag inte dra mig till minnes att jag någonsin har behövt rikta, om de inte har blivit utsatt för riktigt övervåld, vilket har inneburit ett behov av en helt ny fälg.
Kan det vara så att den som riktar inte riktigt vet hur man bör göra när man riktar ett hjul, eller plågar du verkligen skiten ur hjulen? 82kg är ju inte precis jättetungt..
Crallan

Oskar skrev:
> http://www.actionsports.de/Laufraeder/Laufrad-Spec
> ials/DT-Swiss-240S-Disc-XR-42d-Laufradsatz-black::
> 10782.html
> ials/Shimano-XTR-Disc-Centerlock-DT-Swiss-XR-42d-L
> aufradsatz::21264.html
>
> Likvärdiga fälgar.

Ser intressant ut även om jag fått lite DT Swiss skräck efter upplevelsen med mina 420SL. ;-) Men som konstaterat, de bör ha varit utslitna eller taskigt bygda redan när jag köpte dem begagnade.

Gissar att "DT Swiss XR 4.2d" har bra rykte.

crallan skrev:
> Framhjul kan jag inte dra mig till minnes att jag
> någonsin har behövt rikta, om de inte har blivit
> utsatt för riktigt övervåld, vilket har
> inneburit ett behov av en helt ny fälg.
> Kan det vara så att den som riktar inte riktigt
> vet hur man bör göra när man riktar ett hjul,
> eller plågar du verkligen skiten ur hjulen? 82kg
> är ju inte precis jättetungt..
> Crallan

"eller plågar du verkligen skiten ur hjulen?"

*skratt* ett tungt citat

Jag har inga kommentarer angående min körstil. ;-)

Enligt cykelmekanikern är fälgarna slut, att inte hjulen går att rikta mera.

Inte riktigt hundra på varför, om själva fälgen är utsliten eller om det beror på att man inte kan spänna ekrarna hur många gånger som helst.

Den förra mekanikern jag lämnade dem hos kommenterade också att det var svårt att rikta framhjulet.

Sannolikt gick jag på en liten nit när jag köpte dessa begagnade för knappt ett halvår sedan. De måste helt enkelt varit mycket väl använda, det gick lite fort men de såg ju så fräscha ut.

MrSthlm skrev:
> Ungefär hur ofta brukar ni som kör MTB relativt
> ofta behöva rikta era hjul under en säsong?

Aldrig.

MrSthlm skrev:

> Ungefär hur ofta brukar ni som kör MTB relativt
> ofta behöva rikta era hjul under en säsong?
> Förstår att det varierar men det är väl inte
> ovanligt att tex framhjul kan behöva riktas ett
> par gånger?

Det beror på. Och mer på hur välbyggt hjulet är än på grejorna.
Mina förra hjul, Mavic Crossland, riktade jag aldrig under de 3 år jag använde dem.
Mina nya, dyra hjul med DT XR 4,2D-fälgar har jag fått rikta flera gånger på ett år.
Jag hade ett välbyggt framhjul med Mavics (för) lätta 230-fälg för många år sedan. Det körde jag hårt tills fälgsidan exploderade pga nedbromsning, och hade då inte riktat hjulet en enda gång.

Jag väger 100+ och kör i stening terräng, tror det var tre år sedan jag riktade ett hjul och det var en helt nedbromsad Bontrager-fälg som vägde 380gr ny. Hjulet måste vara väldigt dåligt byggt eller så är något annat fel på hjulet.

MrSthlm skrev:

>
> EDIT: Hmmm, nu fick jag det till 2785 kr. Men
> fortfarande dramatiskt mycket billigare. Någon
> som har erfarenhet från ett liknande DrSpoke
> bygge?

Phil bygger riktigt bra hjul. Är priset rätt (vilket det brukar vara) är det bara att beställs. Kolla lev. tider bara.

Atlas skrev:
> MrSthlm skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
>
> >
> > EDIT: Hmmm, nu fick jag det till 2785 kr. Men
> > fortfarande dramatiskt mycket billigare. Någon
> > som har erfarenhet från ett liknande DrSpoke
> > bygge?
>
> Phil bygger riktigt bra hjul. Är priset rätt
> (vilket det brukar vara) är det bara att
> beställs. Kolla lev. tider bara.

Ok! Ska verkligen kolla upp det här. Känns tryggare (sett till byggkvalitén) att beställa ett par Mavic XC717 via Phil än via nätet och om det dessutom blir billigare är det ju inget att fundera över.

DT har generellt sett lite vekare fälgar än t ex Mavic.

Billigast köper du från Tyskland.

Maximal kvalitet får du hos Phil.
Han har gjort underverk för mig. Nu senast fick ordning på en svårt misshandlat, 4 år gammalt, WTB SpeedDisc-hjul som inte får flexa mer än max 1 mm åt vart håll för att däcket ska gå fritt i ramen.

Är det inte bättre att jämföra två hjulpar med samma konfiguration? De tyska hjulen har ju ett lättviktsnav från DT, medan Dr.Spoke-hjulen har ett par funkis-nav från Shimano. Fälgen är ju trots allt bara en av flera komponenter i ett hjul.

Ok,

Du har rätt, men jag har dålig koll.

Det är kanske stor pris och kvalitetsskillnad mellan naven? (Om man jämför med alternativet på http://www.bike-discount.de/shop/k448/a1497/240s-6-loch-mavic-xc-717-disc.html?lg=en)

I och för sig har jag inte hittat någon internet sajt att göra en exakt jämförelse mellan (dvs med XT nav och Mavic XC717).

Jaja, kanske kan be honom plocka över naven från mitt nuvarande DT Swiss 420SL par så är det fixat.

cjmax skrev:
> XT nav + XC717 + DT Comp - 1960 spänn eller 1850
> spänn om du väljer silverfärgade prylar...
>
>
> http://www.chainreactioncycles.com/Kits.aspx?Model
> ID=2577
>
>
> /CJ

Perfekt, då har jag lite olika alternativ!

Smartast/bäst blir nog ändå att flytta över mina dt swiss och stout nav från mitt dt swiss 420sl hjulpar. Onödigt med nya nav om mina visar sig var ok och dessutom av högre kvalité.

Ska diskutera fram ett ca pris med Phil.

En irriterande detalj i sammanhanget är dock att jag nyligen lyckats köra sönder "handtaget" på ena dt swiss snabbkopplingen (framhjulet) och dt swiss snabbkopplingar verkar ju inte vara gratis (ca 500 kr) och inte så vanligt att butiker håller i lager?

Du har inte en ekernyckel och kan försöka justera lite själv? Det är ju i princip bara att antingen slacka lite på ena sidan eller dra åt på andra sidan. Jag fattar inte riktigt hur ett par fälgar kan vara "oriktbara". Nån som förstår det bättre än jag och kan förklara?
Eller är fälgen bucklad eller oval?

Carl R skrev:
> Du har inte en ekernyckel och kan försöka
> justera lite själv? Det är ju i princip bara att
> antingen slacka lite på ena sidan eller dra åt
> på andra sidan. Jag fattar inte riktigt hur ett
> par fälgar kan vara "oriktbara". Nån som
> förstår det bättre än jag och kan förklara?
> Eller är fälgen bucklad eller oval?

Ok, jag vill inte hänga ut butiken som sa det.

Tror han sade någonting om att inte ekrarna går att spänna hur mycket som helst. Men slutsatsen var att fälgarna var slut men att jag självklart kunde köra slut på dem först (att de skulle hålla ett bra antal timmar till).

Jag som nybörjare går väl på det mesta och ställde väl inga vettiga motfrågor. ;-)

Jaja, tar väl ett sista snack med Phil om hjulen innan jag bestämmer mig för om ombyggnation eller inte. Phil har riktat dem en gång tidigare, men inte sista gången, även Phil beklagade sig dock över att framhjulet var svårt att få perfekt den gången. Sedan blev det inte många timmars körning innan framhjulet var ganska skevt igen, kanske ca 10 timmar i skogen. Så även om de trots allt går att rikta igen är det frågan om ifall jag vill hålla på och rikta dom hela tiden? Svar: Nej

Carl R skrev:
> Du har inte en ekernyckel och kan försöka
> justera lite själv? Det är ju i princip bara att
> antingen slacka lite på ena sidan eller dra åt
> på andra sidan. Jag fattar inte riktigt hur ett
> par fälgar kan vara "oriktbara". Nån som
> förstår det bättre än jag och kan förklara?
> Eller är fälgen bucklad eller oval?

Att en fälg som blivit tillräckligt skev till slut blir omöjlig att rikta är inget konstigt. Hjulet blir också bra mycket svagare av att ekrarna på ena sidan är lösa och på andra sidan spända som fiolsträngar. Detta gör att hjulet tar stryk av minsta stöt och blir ännu skevare. I slutändan blir det fälgbyte.

MrSthlm skrev:
> Oskar skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
>
> >
> ials/DT-Swiss-240S-Disc-XR-42d-Laufradsatz-black::
>
> > 10782.html
> >
>
> >
> ials/Shimano-XTR-Disc-Centerlock-DT-Swiss-XR-42d-L
>
> > aufradsatz::21264.html
> >
> > Likvärdiga fälgar.
>
> Ser intressant ut även om jag fått lite DT Swiss
> skräck efter upplevelsen med mina 420SL. ;-) Men
> som konstaterat, de bör ha varit utslitna eller
> taskigt bygda redan när jag köpte dem
> begagnade.
>
> Gissar att "DT Swiss XR 4.2d" har bra rykte.

Dom kan jag rekommendera håller bra. bak med dt 340 nav,fram med orginal lefty.
jag väger 95 kör ganska hårt.
lycka till. matte

Tillbaka
Topp