MTB i Baskien?

MTB i Baskien?
Hej!
Har inte provat just basque mtb, men har varit i San Sebastian, väldigt nära där de är baserade och körde väldigt mycket av deras "coastal tour".
Man får säkert väldigt mycket utav en guidad mtb semester, men i mitt fall var det en kombinerad cykel/bad semsetr med tjejen så jag valde att inte ha guide.
Terrängen är fantastisk! Räkna med en hel del klättring, och varierande väder med inslag av stark vind och regn. Vädret i Baskien kan ändras snabbt. Med det sagt, det är bara lite sommarregn.
En heldämpad hoj är att föredra.

Här har du min shakycam film från sommaren 2014 i fall du vill bilda dig en uppfattning av kuststigarna:

MTB i Baskien?
milnik skrev:
-------------------------------------------------------
> Hej!
> Har inte provat just basque mtb, men har varit i
> San Sebastian, väldigt nära där de är baserade
> och körde väldigt mycket av deras "coastal
> tour".
> Man får säkert väldigt mycket utav en guidad
> mtb semester, men i mitt fall var det en
> kombinerad cykel/bad semsetr med tjejen så jag
> valde att inte ha guide.
> Terrängen är fantastisk! Räkna med en hel del
> klättring, och varierande väder med inslag av
> stark vind och regn. Vädret i Baskien kan
> ändras snabbt. Med det sagt, det är bara lite
> sommarregn.
> En heldämpad hoj är att föredra.
>
> Här har du min shakycam film från sommaren 2014
> i fall du vill bilda dig en uppfattning av
> kuststigarna:
>
>

Wow! Det låter fantastiskt! An on that note. Är det möjligt att hyra bra cyklar där, typ en Meta eller motsvarande, eller gör jag klokare i att stuva ned min egen cykel och betala frakt för den etc? Och om du nu kört utan guide; var det lätt att hitta stigar? Alltså, är det uppmärkta stigar och finns det kartor att köpa etc?.

MTB i Baskien?
Jag har inte hittat stigkarttor, men åtminstone på berget mellan San Sebastian och Irun finns det en hel del uppmärkta stigar som gladd delas av löpare, vandrare och cyklister. Längre in i landet finns det en del markerade stigar men man måste nog ha lite mer koll på var man befinner sig rent geografisk.
Om du hyr bil så har du helt plötsligt enorma mängder stigar att utforska och kan ta dig längre in i landet där de högre bergen finns.
PM:a mig ditt email så kan jag säkert gräva fram mina gpx filer från i somras.

Jag tog med egen cykel, det finns nopg inga bra alternativ för att hyra "bra" cyklar vad jag vet.
Rekomenderar varmt att du bor just i San Sebastian. Mtb, surf, bad, kultur och enormt god mat finns i mängder!

Tillbaka
Topp